05:41|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 06 اسفند 1399 - 11:51
کد خبر: 15852
یادداشت:

اخلاق؛ درسی که در آموزش آنلاین نباید فراموش شود

این روزها به یک اجبار در ادامه تحصیل نیمسال دوم دانشگاه‌ها تبدیل شده است، اما این فضا خالی از اشکال نیست و این اشکالات گاهی نارضایتی دانشجو و استاد را به همراه داشته است.
اخلاق؛ درسی که در آموزش آنلاین نباید فراموش شود

سرویس اجتماعی باریش نیوز، متاسفانه در کلاس‌های آنلاین اساتید سلیقه‌ای عمل می‌کنند به این صورت که برای برخی‌ها حضور و غیاب مهم است برای برخی دیگر خیر. حتی بعضی از اساتید تدریس دروس را خیلی سریع به پایان رسانده‌اند و برخی دیگر می‌خواهند برای دروس خود کلاس جبرانی هم برگزار کنند.

رفتارهاي ناسنجیده در محیط هاي آموزشی می تواند به شدت یاددهی و یادگیري را مختل نماید و به ایجاد تناقض و اضطراب بین استاد و دانشجو منجر گردد.

در این میان نبود روحیه انتقادپذیری در اساتید موضوعی دیگر است و نظارت چندانی بر کیفیت کار اساتید وجود ندارد.

سامانه‌ای در نزدیک ایام امتحانات به دانشجویان ارائه شد، بدین نحو که زمان مشخصی برای پاسخ‌دهی به هر سوال مشخص شده و به‌ بهانه جلوگیری از تقلب، دانشجو حق برگشت به سوال قبلی را ندارد، ممکن است جواب سوال قبل و یا قسمتی از آن بعد از چند دقیقه به ذهن دانشجو برسد و تقلبی نیز در این میان صورت نگیرد. آیا این کارها حق دانشجو  را تضییع نمی کند؟

‌متاسفانه در کنار همه این ها، منطقی که در این سامانه حاکم است این بوده که سوالات یکی یکی برای دانشجو به نمایش درآمده و پس از پاسخ دادن به هر مورد، آن سوال محو می‌شود و دانشجو حق برگشت به سوال قبل را ندارد تا از این طریق دانشجو نتواند تقلب کند، آیا این منطق درست است؟ این در حالی است که عملا مدیریت زمان از دانشجو گرفته شده و پایه تصمیمات بر مبنای بی‌اعتمادی به دانشجو است، خود دانشجو بهتر می‌تواند زمان خود را مدیریت کند و باید تمامی سوالات در معرض دید دانشجو باشد.

در این میان نبود توجه به مصوبات شورای آموزش، برخورد نامناسب برخی از اساتید با دانشجویان، از دیگر ایرادات وارده به برخی از اساتید در برخی از دانشگا ها می باشد.


 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید