15:35|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 02 اسفند 1399 - 12:33
کد خبر: 15822
یادداشت:

جدال روغن و کرونا در صف های طولانی / داستان بی پایان کمبود روغن در ارومیه

با گذشت بیش از دو ماه از ماجرای کمبود روغن در استان آذربایجان غربی این کالای اساسی همچنان در لیست اقلام کمیاب جا خوش کرده و سبب تشکیل صف‌های طولانی شده است.
جدال روغن و کرونا در صف های طولانی / داستان بی پایان کمبود روغن در ارومیه


سرویس اجتماعی باریش نیوز، این روزها تداوم صف‌های طولانی و عدم برنامه‌ریزی مناسب برای توزیع روغن خوراکی درگوشه و کنار استان آذربایجان غربی و به صورت گسترده‌تر در شهر ارومیه سبب شده است تامین این نیاز معیشتی بر ترس ابتلا به کرونا و شیوه‌نامه‌های بهداشتی مقابله با آن غلبه کند و منجر به شلوغی و ازدحام مردم در شرایط کرونایی شود.

پایگاه خبری باریش نیوز بارها گزارشات مردمی در زمینه کمبود و گرانی روغن در بازار ارومیه را منتشر کرده است چراکه این کالا یکی از اقلام اساسی سبد خانوار برای شهروندان است، اما متاسفانه دریغ از گوش شنوایی جهت پاسخگویی به این مشکل!

حال امروز در برخی از نقاط شهر بدون توجه به شیوع ویروس کرونا متأسفانه به دنبال توزیع روغن در برخی فروشگاه‌ها مردم صف‌های طولانی تشکیل داده که چه بسا فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی در آنها رعایت نشده است.

صف‌های مردمی که از صبح زود جلوی فروشگاه‌ ها تشکیل می‌شود تا روغن را به قیمت دولتی بخرند، اما نه روغنی که مورد نیاز است، بلکه روغنی که موجود باشد؛ به همین دلیل برخی از کمبود روغن جامد گلایه می‌کنند و برخی از نبود روغن مایع. نحوه توزیع هم که خود داستان دیگری است؛ برخی فروشگاه‌ها به ازای هر کد ملی یک روغن می‌دهند و برخی دیگر روغن را با آبلیمو، تن ‌ماهی یا حتی کنسرو عرضه می کنند.

 آنچه در این میان مطرح می شود این است که در این میان مقصر واقعی کیست؟ مردم یا مسئولین. مردمی که با شایعه نبود یا کمبود چیزی به جای انصراف از خرید، صف های طولانی برای خرید بیش از حد کالا و انبار آن در منازل اقدام می کنند یا برخی از مغازه دارانی که به جای معترض شدن به افزایش بی رویه قیمت ها دست به احتکار زده و وضعیت را بدتر می سازند و یا مسئولینی که نظارت صحیحی بر بازار نداشته اند. که تمام این موارد می تواند منجر به بی نظمی در بازار و رعایت نشدن حقوق شهروندی مردم می شود.

اوج بی تدبیری مسئولان مربوطه در وضعیت هشدار کرونا باعث به وجود آمدن صف طولانی خرید روغن در فروشگاه های زنجیره ای ارومیه شده است که اگر هر چه زودتر تدبیری درست اتخاذ نگردد اینبار فاجعه ای هولناک از مرگ و بیماری انسانهای بی گناه اتفاق خواهد افتاد‌.

از وقتی کرونا آمد مردم علاوه بر اینکه مشکلات زیاد اقتصادی را بر دوش می‌کشند، مجبور شدند برای تامین برخی مایحتاج خود در صف بایستند و این روزها نیز بازار توزیع روغن و ایستادن در صف‌های طولانی معضلی است که انگار پایانی برای آن نیست!

در پایان اینکه، مشکل کمبود روغن خوراکی در بازار و گرانی این کالا، خانواده‌های کم درآمد را به شدت نگران کرده و باید تمهیدی اساسی برای آن صورت بگیرد.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید