00:31|چهارشنبه, اردیبهشت 05 ,1403
تاریخ انتشار: 28 بهمن 1399 - 12:58
کد خبر: 15803
متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با باریش:

علائم التهاب دهانه رحم، تشخیص و پیشگیری از آن

دهانه رحم، پایین‌ترین قسمت رحم است و در انتهای واژن قرار دارد. هنگام زایمان، دهانه رحم باز می‌شود و به نوزاد اجازه می‌دهد از کانال تولد یا اندوسرویکال خارج شود. مانند سایر بافت‌های بدن، رحم نیز امکان ملتهب‌شدن دارد. به این التهاب «سرویسیت» نیز گفته می‌شود. التهاب دهانه رحم دلایل متعددی دارد.
علائم التهاب دهانه رحم، تشخیص و پیشگیری از آن

دکتر میترا حبیب‌زاده، متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با سرویس سلامت باریش نیوز اظهار کرد: دهانه رحم پایین‌ترین قسمت رحم است و تا واژن ادامه دارد و همان قسمتی است که خون ماهیانه از طریق آن از رحم خارج می‌شود. هنگام زایمان، برای خارج شدن بچه و عبور آن از مجرای تولد، دهانه رحم باز می‌شود. مانند هر بافت دیگری دهانه رحم هم به دلایل متعددی ممکن است دچار عفونت شود. به عفونت دهانه رحم در پزشکی سرویسیت می‌گویند.

وی ادامه داد: بعضی از خانم‌ها هنگام عفونت دهانه رحم هیچ علایمی ندارند؛ اما هنگامی که علایم عفونت آشکار باشند، موارد زیر را شامل می‌شوند:
*خونریزی غیر طبیعی واژن یا لکه بینی
*ترشحات دائمی واژن به رنگ سفید و یا خاکستری که ممکن است بوی نامطبوع داشته باشند.
*درد در ناحیه واژن
*لکه بینی بین دو پریود
*درد در هنگام رابطه جنسی
*احساس درد و فشار در لگن
*کمردرد
*لکه بینی بعد از رابطه جنسی
*دل درد
*سوزش و خارش واژن
*درد شدید هنگام معاینه لگنی
*تکرر ادرار و سوزش ادرار
هرچه شدت بیماری سرویسیت بیشتر شود، عفونت دهانه رحم بسیار شدید می‌شود تا جایی که در بعضی موارد موجب زخم دهانه رحم می‌شود. ترشحات چرکی از نشانه‌های عفونت بسیار شدید دهانه رحم است.
حبیب زاده گفت: شایع ترین علت این عفونت، عفونت است. عفونت‌هایی که منجر به عفونت دهانه رحم می‌شوند، ممکن است هنگام رابطه جنسی ایجاد شده باشند، اما همیشه دلیل عفونت این نیست. عفونت دهانه رحم یا حاد است یا مزمن. عفونت حاد زمانی است که علایم به صورت ناگهانی آشکار می‌شوند و عفونت مزمن به مدت چند ماه ادامه پیدا می‌کند. عفونت حاد معمولا از طریق عفونت‌های ناشی از رابطه جنسی منتقل می‌شود. مانند:
*تبخال تناسلی
*کلامیدیا
*تریکومونیاز
*سوزاک
عفونت‌های ناشی از HPV پیشرفته نیز باعث عفونت دهانه رحم می‌شوند که از نشانه‌های سرطان دهانه رحم و یا دیسپلازی دهانه رحم است. همچنین عفونت دهانه رحم ممکن است به دلیل عفونت‌های ناشی از عوامل دیگر به وجود آمده باشد. مانند:
*حساسیت به اسپرم کش‌ها یا پلاستیک کاندوم‌ها
*حساسیت به مواد شیمیایی موجود در تامپون
*باکتری‌های واژن

حبیب زاده به نحوه تشخیص عفونت دهانه رحم اشاره کرد و گفت: اگر علایم عفونت دهانه رحم یا سرویسیت را در خود مشاهده می‌کنید، برای تشخیص دقیق باید به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید. ممکن است علایمی که مشاهده می‌کنید ناشی از مشکلات دیگری در ناحیه‌ی واژن یا رحم باشند. همچنین ممکن است پزشک شما در هنگام معاینه ساده‌ای وجود عفونت را تشخیص دهد؛ حتی اگر شما علائمی نداشته باشید. راه‌های زیادی برای تشخیص عفونت دهانه رحم وجود دارد.
1.معاینه لگنی: در این روش، پزشک انگشت خود را وارد واژن شما می‌کند و با دست دیگر خود به شکم و لگن شما فشار وارد می‌کند تا هر چیز غیر عادی و نابهنجار در لگن، دهانه رحم و رحم شما را شناسایی کند.
2.آزمایش پاپ اسمیر: برای این آزمایش، پزشک از سلول‌های واژن و دهانه رحم شما نمونه برداری می‌کند. سپس به منظور تشخیص موارد غیر عادی، در آزمایشگاه بر روی این سلول‌ها آزمایش‌های مختلف انجام می‌شود.
3.بیوپسی (بافت برداری) دهانه رحم: این آزمایش معمولا فقط در صورتی انجام می‌شود که آزمایش پاپ اسمیر شما وجود موارد غیرعادی را تایید کند. برای این آزمایش، که به آن کولپوسکوپی نیز می‌گویند، پزشک یک اسپکولوم (وسیله‌ای برای باز نگه داشتن دهانه رحم) درون واژن شما قرار می‌دهد و سپس به کمک گوش پاک کن از ترشحات واژن و دهانه رحم نمونه برداری می‌کند. پزشک به کمک یک کولپوسکوپ که نوعی میکروسکوپ است، دهانه رحم شما را مشاهده کرده و آن را مورد آزمایش قرار می‌دهد. سپس هر قسمتی که موارد غیر طبیعی در آن مشاهده شد، بافت برداری می‌کند.
4.بررسی ترشحات دهانه رحم: ممکن است پزشک بخواهد از ترشحات دهانه رحم شما نمونه برداری کند. پزشک این نمونه‌ها را زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار می‌دهد تا عفونت را شناسایی کند. این عفونت‌ها می‌توانند شامل کاندیدیازیس (عفونت قارچی واژن) و واژینور ( عفونت باکتریایی واژن) و سایر مشکلات باشد. همچنین ممکن است برای تشخیص بیماری‌های آمیزشی مانند تریکومونیاز نیز مورد آزمایش قرار بگیرید. اگر بیماری آمیزشی یا همان مقاربت جنسی دارید، برای بهبود عفونت دهانه رحم نیاز به درمان دارویی دارید.

پزشک زنان گفت: عفونت دهانه رحمی که در اثر سوزاک و یا کلامیدیا ایجاد شود، ممکن است به داخل رحم و لوله‌های فالوپ راه پیدا کنند و باعث التهاب یا عفونت لگن شوند. عفونت لگن باعث درد، ترشحات و تب می‌شود و اگر درمان نشود، ممکن است باعث مشکلات ناباروری شود، همچنین عفونت دهانه رحم می‌تواند موجب بارداری خارج رحم شود که در این حالت تخمک بارور شده خارج از رحم و معمولا درون لوله‌های فالوپ رشد می‌کند. بارداری خارج از رحم در صورت عدم درمان به موقع می‌تواند موجب مرگ شود. درد مزمن لگن نیز یکی دیگر از عوارض عفونت دهانه رحم است.

حبیب زاده گفت: پزشک بعد از آنکه علت عفونت شما را تشخیص داد، می‌تواند آن را درمان کند. بدون درمان، عفونت دهانه رحم یا سرویسیت ممکن است سال‌ها باقی بماند و باعث آمیزش‌های دردناک و بدتر شدن علایم شود.
متخصص زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در پایان به درمان عفونت دهانه رحم اشاره و تصریح کرد: درمان خاص و استانداری برای عفونت دهانه رحم وجود ندارد. پزشک شما بسته به عوامل مختلفی که در ادامه به آنها اشاره شده، بهترین روش درمان را برای شما تشخیص می‌دهد:
*سلامت عمومی بدن
*سابقه پزشکی
*شدت علایم
*شدت عفونت
زمان دادن به بیماری و بررسی آن با گذشت زمان است؛ به خصوص بعد از زایمان. اگر دلیل عفونت دهانه رحم سوزش و ناراحتی ناشی از یک جشم خارجی (مانند تمپونی که مدت طولانی در واژن قرار داده شده) و یا حساسیت به محصولی خاص ( مانند کاندوم) است، عدم استفاده از محصول در طول درمان تا بهبود عفونت توصیه می‌شود. اگر عفونت دهانه رحم شما ناشی از دیسپلازی دهانه رحم یا زخم دهانه رحم باشد، پزشک بر روی شما کرایوسرجری انجام می‌دهد. در این روش سلول‌های غیر عادی دهانه رحم فریز می‌شوند که اینکار باعث از بین رفتن آنها می‌شود. نیترات نقره هم می‌تواند سلول‌های غیر عادی را از بین ببرد.

آدرس و شماره تماس دکتر میترا حبیب زاده، متخصص، جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه

ارومیه: خیابان حسنی، نرسیده به برج آسمان، مجتمع زیتون، طبقه 2 واحد 3

شماره تماس: 09153414736-33431204

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید