15:22|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 27 بهمن 1399 - 11:53
کد خبر: 15796
با نزدیک شدن به شب عید؛

تضییع حقوق کارگران از سوی برخی از کارفرمایان

با وجود اینکه این روزها اکثر کارگران از نداشتن دستمزد کافی عذاب می کشنداما نبود امنیت شغلی همچنان مطالبه اصلی کارگران از مسئولان است. نبود امنیت شغلی و وجود قراردادهای موقت یکی از مشکلات قدیمی جامعه کارگری است و سال هاست که جامعه کارگری با آن درگیر است. آسیب های رواج قراردادهای موقت در جامعه از ابعاد مختلف بررسی شده است اما این سوال مطرح است که چرا کارفرمایان میل به انعقاد قراردادهای موقت کار دارند.
تضییع حقوق کارگران از سوی برخی از کارفرمایان

سرویس اجتماعی باریش نیوز، همیشه با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، بحث عیدی، پاداش و مطالبات کارگری مطرح می شود و کارگران کارگاه های کوچک نیز با توجه به شرایط سخت اقتصادی، برای دریافت حق و حقوق واقعی از کارفرمایان خود منتظر می مانند.

با توجه به اینکه قوانین پرداخت عیدی واضح و مشخص است اما برخی کارفرمایان بدون توجه به قانون، پرداخت عیدی کارگران را به روزهای پایانی سال موکول و یا از پرداخت آن خودداری می کنند که این امر با توجه به رشد چشمگیر قیمت ها در شب عید، مشکلات اقتصادی را به آن ها تحمیل می کند.

متاسانه در این میان عمده کارگران کارگاه های کوچک به منظور حفظ اشتغال، ناگزیر کار بدون عیدی  را می پذیرند در حالی که در روزهای پایانی سال قیمت بسیاری از اقلام افزایش می یابد.

علاوه بر این عیدی برخی از کارگران فصلی، تمام وقت و نیمه وقت هم به دلیل نبود نظارت های دقیق از سوی کارفرمایان پرداخت نمی شود.

بسیاری از این کارگران به دلیل ترس از بیکاری و اخراج مشکلات مالی و مطالبه عیدی از کارفرما را مطرح نمی کنند که در این گونه موارد لازم و ضروری است که بازرسان نظارت های گسترده تری داشته باشند و از این گونه اجحاف هایی که در حق کارگران می شود جلوگیری نمایند است  و به صورت نامحسوس بر این گونه کارگاه ها نظارت داشته باشند.

متاسفانه برخی کارفرمایان در طول سال با بهره گیری از کارگران بدون در نظر گرفتن قانون کار و استفاده از کارگران در ساعت های کاری بسیار بیشتر از ساعات کار تعیین شده در قانون کار و گماردن آنان به کارهای بسیار سخت و طاقت‌فرسا در محیط های کاری بدون رعایت استانداردهای محیط کار و با وجود پرداخت های خارج از قاعده و پایینتر از حداقل حقوق قانونی کارگر در پایان سال نیز سنوات و عیدی آنها را پرداخت نمی کنند.

این بخش از کارفرمایان کارگران را بدون امضای قرارداد و برای فرار از انجام تعهدات قانونی خود به کار می گیرند و در این راستا کارگران هم برای اینکه شغل خود را از دست ندهند، اعتراضی انجام نمی دهند.

تضییع حقوق کارگران و نادیده گرفتن حتی حقوق قانونی کارگر در شرایطی است که حتی بسیاری از کارگرانی که تمام حقوق قانونی خود را در زمان مقرر قانونی دریافت میکند با مشکلات معیشتی روبرو هستند و دریافتی آنها با ارقام تعیین شده هزینه های معیشت، فاصله بسیار دارند.
   



 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید