05:54|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 27 بهمن 1399 - 10:52
کد خبر: 15794
یادداشت:

نبود زیرساخت های مناسب آموزش مجازی تهدیدی برای نظام آموزشی کشور

متاسفانه از زمان شروع ویروس کرونا نظام آموزشی کشور از ابعاد مختلف و متعددی در معرض خطر و آسیب قرار گرفته است. خطر و آسیب های که عدم چاره‌اندیشی به موقع درباره آن‌ها آینده کشور و سرمایه های انسانی را با چالشی جدی مواجه خواهد کرد.
نبود زیرساخت های مناسب آموزش مجازی تهدیدی برای نظام آموزشی کشور


سرویس اجتماعی باریش نیوز، پس از آنکه شیوع ویروس کرونا باعث تعطیلی دانشگاه‌ها و مدارس کشور شد، دولت برای جلوگیری از عقب ماندگی تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان سازوکارهایی را با محوریت آموزش از راه دور و آموزش مجازی در پیش گرفت. این تغییر ناگهانی باعث می شد تا از خودمان بپرسیم که واقعا تاثیر کرونا بر آموزش چه خواهد بود؟

کارشناسان معتقدند که هرچند شیوه آموزش مجازی، محصلان را در مسیر جدیدی در حوزه آموزش قرار داده و حرکت مثبتی به شمار می‌رود، اما نبود زیرساختهای آموزش مجازی در کشور در دوران کرونا نمود پررنگی داشته است.

حالا دیگر خانه هر دانش‌آموز، کلاس درس او و تلفن همراهش ابزار آموزش است! در چنین فضایی، فاصله میان معلم و دانش‌آموزان رقم خورده و دیگر چارچوب حاکم بر کلاس‌های درس سنتی نمی‌تواند پاسخگوی فضای جدید در آموزش مجازی باشد.

به هر حال با ورود یکباره نظام آموزشی کشور به فضای آموزش مجازی هم‌اکنون معلمان و دانش‌آموزان، پیش نیازهای لازم برای استفاده صحیح از این فضا را نمی‌دانند، و در این میان بسیاری از کارشناسان معتقدند در فضایی که به ناچار دانش‌آموزان را موبایل به دست کرده‌ایم قطعا باید منتظر آسیب‌های حضور دانش‌ آموزان به ویژه دبستانی‌ها در فضای مجازی باشیم‌.

گرچه شیوع این بیماری روزهای سختی را برای کشور در همه ابعاد رقم زد اما تجربه ای جدید را در سیستم آموزشی کشور ایجاد کرد و فرصت خوبی را برای استفاده از روش های نوین به منظور تقویت آموزش به دانش آموزان ایجاد کرد که البته باید چالش ها و نواقص کار در این حوزه را با دقت شناسایی و برطرف کرد تا آموزش ها در این بخش کاربردی تر شده و اهداف آموزشی محقق شود، چرا که غفلت از این امر می تواند تبعات جبران ناپذیری را برای جامعه به همراه داشته باشد.


 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید