22:23|سه شنبه, اردیبهشت 04 ,1403
تاریخ انتشار: 25 بهمن 1399 - 09:46
کد خبر: 15779
در خطبه‌های آئین عبادی و سیاسی نماز جمعه ارومیه مطرح شد:

 دل بستن به تحریم های شدید علیه ایران از اشتباهات محاسباتی آمریکا بود

یکی از اشتباهات محاسباتی آمریکا در مورد ایران در مسئله فتنه 88 بود که رئیس جمهور آمریکا به سرعت از فتنه گران حمایت کرد اما پس از شکست فتنه خائب و خاصر شد همچنین در جریان تحریم نیز خطای محاسباتی کردند و بنابه ادعای خود شدیدترین تحریم ها را علیه ایران انجام دادند اما براساس تعبیر مقام معظم رهبری احمق درجه یک آمریکا اعلام کرد که در عید ژانویه 2019 در ایران جشن خواهیم گرفت که الحمدلله او به زباله دان تاریخ پیوسته و ترامپ را از کاخ سفید بیرون کردند اما جمهوری اسلامی هنوز ایستاده است.
 دل بستن به تحریم های شدید علیه ایران از اشتباهات محاسباتی آمریکا بود

بدگویی، غیبت و تهمت باید از جامعه برچیده شود
حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی و امام جمعه ارومیه در خطبه‌های آیین عبادی سیاسی نماز جمعه 24 بهمن ماه در ارومیه ضمن دعوت مردم به رعایت تقوای الهی به بیان اهمیت رعایت ادب سخن گفتن از سلسله مباحث سبک زندگی اسلامی پرداخت و گفت: بدگویی، غیبت و تهمت باید از جامعه برچیده شده و از بین برود و در این زمینه مادحین و مبلغین باید در بین مردم تبلیغ گسترده انجام دهند تا این مسئله مخصوصاً در فضای مجازی از بین برود.

مومنین باید در عمل به فریضه امر به معروف آداب سخن گفتن را رعایت کنند
 وی بدگویی، غیبت و تهمت را از آسیب های جدی جامعه اسلامی برشمرد و گفت: پرهیز از بدگویی، غیبت و تهمت با امر به معروف و نهی از منکر منافاتی ندارد و باید در نظر گرفته شود که مسئله امر به معروف از مهم ترین مسائل دین مبین اسلام بوده و براساس آیات قرآن مومنین بر یکدیگر ولایت دارند و باید یکدیگر را امر به معروف و نهی از منکر نمایند.

 وی خاطر نشان کرد: در کنار عمل به فریضه امر به معروف و نهی از منکر باید رعایت ادب سخن مد نظر جامعه اسلامی قرار گیرد زیرا براساس صریح آیه قرآن مومنین نباید نسبت به یکدیگر سوء ظن داشته باشند چرا که برخی از این سوء ظن ها گناه است و مومنین نباید در زندگی خصوصی دیگران تجسس کرده و پشت سر آن ها غیبت کنند.

عدم رعایت آداب سخن، سبب از هم پاشیدن بنیاد خانواده می شود
 وی تأکید کرد: مسئله پرهیز از غیبت، تهمت و بدگویی نه تنها در محیط خانواده بلکه باید در کل جامعه برداشته شود چرا که عدم رعایت آن سبب از هم پاشیده شدن بنیاد خانواده و دور شدن از یکدیگر در جامعه می شود.

عدم رعایت آداب سخن در جامعه سبب بروز فتنه و اختلاف می گردد
 نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در ادامه به بیان راهکارهای قرآنی و روایی مقابله با سوءظن و تجسس پرداخت و گفت: خداوند در قرآن کریم به بندگان خود صراحتاً اعلام می کند که در سخن گفتن از بهترین کلمات استفاده کنند چرا که شیطان می خواهد در بین مردم اختلاف ایجاد کند، لذا اگر ادب سخن گفتن در جامعه رعایت نشود فتنه و اختلاف ایجاد می شود.

وی افزود: برای آنکه انسان وجود خود را از سوءظن پاک کند امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند اگر از برادر مومن خود چیزی دیدی یا سخنی شنیدی، با دید حسن ظن به آن نگاه کن تا زمانی که کاملاً شفاف و روشن شود که امر او واقعاً خلاف بوده لذا وظیفه مومنین این است که تا جایی که ممکن است سخن و عمل دیگران را با حسن ظن ببینند.

 وی خاطر نشان کرد: پشت سر سوءظن، انسان دچار تجسس می شود اما اهل بیت علیهم السلام مخالف را توصیه می کنند و می فرمایند که نه تنها در زندگی مردم تجسس نکنید بلکه اگر عیبی از کسی دیدید آن را بپوشانید و اگر کسی عیبی دیگری را بپوشاند خداوند نیز 70 عیب دنیوی و اخروی او را می پوشاند.

 وی تأکید کرد: انسان نباید پشت سر دیگری بدگویی کند بلکه باید به گفتن خوبی های دیگران خود را عادت دهد چرا که براساس دعایی از صحیفه سجادیه گفتن خوبی ها و پوشاندن عیب های دیگران از زینت های انسان های متقی است لذا در مجالس مختلف به جای گفتن عیب های دیگران، خوبی های آن ها را نقل مجالس کنید.

 مومنین باید از سخنان اهانت آمیز و تمسخرآمیز پرهیز کنند
 امام جمعه ارومیه در ادامه ضمن اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص پرهیز از بدزبانی گفت: مومنین باید از سخنان اهانت آمیز و تمسخر پرهیز کنند چرا که براساس فرمایش رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله، سخن زیبا گفتن و اطعام مردم سبب هموار شدن راه بهشت می شود.

 وی تأکید کرد: انسان باید در هنگام صحبت بگونه ای سخن بگوید که از کلمات زیبا، محترمانه و محبت آمیز استفاده کند تا دیگران از سخنان او خوشنود شوند در اینصورت است که جواب زیبا و محترمانه خواهد شنید.

 وی خاطر نشان کرد: پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله هنگامی که حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را صدا می زدند با عناوین نور دیده ام، شادی قلبم و گل من حضرت را مورد خطاب قرار می دادند لذا انسان باید هنگام سخن گفتن و فرزندان یا دیگران به همین شکل سخن بگوید، لذا انسان باید خود را به رعایت ادب در سخن گفتن عادت دهد.

 حضور پرشور مردم در راهپیمایی خودرویی 22 بهمن سبب مأیوس شدن دشمنان شد
حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی در خطبه دوم نماز جمعه ارومیه ضمن تقدیر از حضور پرشور و انقلابی مردم استان در راهپیمایی خودرویی در روز 22 بهمن گفت: مردم با حضور گسترده در راهپیمایی های سال گذشته حمایت خود را از انقلاب اعلام و دشمنان کشور را مأیوس می کردند و امسال که با توجه به شرایط کرونایی این راهپیمایی به صورت خودرویی و موتوری برگزار شد مردم با حضور خود باز صحنه های شگفت انگیزی ایجاد کرده و دشمنان را مأیوس و ناامید کردند.

 وی خاطر نشان کرد: باید شاکر خداوند باشیم که چنین مردمی بصیر و آگاه داریم، خداوند مردم و رهبری را از بلیات آسمان ها و زمین حفظ کند و رحمات خود را شامل حال این مردم بکند.

 عده ای بجای عیب جویی با کمک یکدیگر عیب های موجود را برطرف کنند
 وی افزود: همچنین از تمامی کسانی که مقدمات راهپیمایی را فراهم کردند تقدیر و تشکر می کنم، قهراً در چنین مراسماتی عیب هایی نیز به وجود می آید که باید تلاش شود تا هر سال این عیب ها برطرف شده و مراسم جشن پیروزی انقلاب نسبت به سال های گذشته بهتر و بدون نقص تر برگزار شود.

وی تأکید کرد: لازم است در این مسائل عده ای به دنبال عیب جویی و بزرگنمایی آن عیب ها نباشند و اگر عیب و ایرادی نیز وجود داشته باشد باید با کمک یکدیگر در پی برطرف کردن آن باشند چرا که یقیناً عیب های موجود از روی عمد نبوده و سهواً و از روی غفلت صورت گرفته است.

مومنین باید از فرصت ماه رجب برای کسب ثواب بیشتر استفاده کنند
 امام جمعه ارومیه در بخش دیگری از خطبه دوم ضمن اشاره به آغاز ماه رجب گفت: با ورود ماه رجب مومنان باید خود را برای ماه مبارک رمضان آماده کنند چرا که براساس روایتی از حضرت موسی بن جعفر علیه السلام رجب ماه بزرگی است که در آن خداوند حسنات را چند برابر ثواب می دهد و گناهان را زود می بخشد.

وی افزود: براساس روایت هر کس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد آتش جهنم به اندازه یکسال از او دور می شود و هر کس سه روز از ماه رجب را روزه بگیرد خداوند بهشت را بر او واجب می کند لذا مومنین باید از فرصت ماه رجب باید استفاده کنند.

 وی خاطر نشان کرد: اول رجب مصادف با میلاد حضرت امام محمدباقر علیه السلام است که این روز را به همه مردم تبریک عرض می کنم و سوم رجب که سالروز شهادت امام هادی علیه السلام است را تسلیت می گویم.

امید آمریکا به همافران ارتش شاهنشاهی خطای محاسباتی آمریکا بود
 نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در بخش دیگری از خطبه های نماز جمعه ارومیه به ضمن اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری در دیدار اخیر نیروی هوایی ارتش گفت: بنابه فرمایش مقام معظم رهبری آمریکا در مورد ایران از اول انقلاب دچار اشتباه محاسباتی شده است چرا که آن ها به ارتش و نیروهای نظامی ایران دلبسته بودند چرا که تصور می کردند ارتش منافع آن ها را در ایران حفظ خواهد کرد.

وی افزود: تدبیر الهی چنان شد که آمریکا از جایی که امید به حفظ منافع خود در ایران داشت شکست خورد و نشان داد که سران آمریکا خطا و اشتباه محاسباتی دارند چرا که در 19 بهمن 57 همافران نیروی هوایی ارتش به خدمت امام خمینی (ره) آمده و بیعت کردند و این مسئله باعث شد سایر نیروهای ارتش اعلام بی طرفی کنند و کودتای مد نظر آمریکا خنثی شد.

 وی خاطر نشان کرد: نباید این چنین تصور شود که آمریکا ابرقدرت است و همه مسائل را می داند و بیش بینی می کند چرا که آمریکا در این زمینه خطا کرد و شکست خورد.

 دل بستن به تحریم های شدید علیه ایران از اشتباهات محاسباتی آمریکا بود
 حجت الاسلام والمسلمین قریشی تأکید کرد: یکی از اشتباهات محاسباتی آمریکا در مورد ایران در مسئله فتنه 88 بود که رئیس جمهور آمریکا به سرعت از فتنه گران حمایت کرد اما پس از شکست فتنه خائب و خاصر شد همچنین در جریان تحریم نیز خطای محاسباتی کردند و بنابه ادعای خود شدیدترین تحریم ها را علیه ایران انجام دادند اما براساس تعبیر مقام معظم رهبری احمق درجه یک آمریکا اعلام کرد که در عید ژانویه 2019 در ایران جشن خواهیم گرفت که الحمدلله او به زباله دان تاریخ پیوسته و ترامپ را از کاخ سفید بیرون کردند اما جمهوری اسلامی هنوز ایستاده است.

 وی در پایان افزود: مقام معظم رهبری فرمودند که وحدت کلمه را از دست ندهید و هیچگاه فریفته دشمن نشده و به بیگانگان امید نبندید.
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید