15:20|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 23 بهمن 1399 - 10:22
کد خبر: 15772
یادداشت:

ضعف در نظارت، بازار آشفته میوه را آشفته تر کرد

هر روز که می گذرد قدرت خرید مردم آب می رود. بعد از گوشت و شیر اکنون نوبت به میوه رسیده است تا وجودش آرام آرام در سبد مصرفی خانواده های ایرانی کمرنگ شود. چه بسیار خانوارهایی هستند که به دلیل نداشتن توان خرید تا روزها رنگ میوه ندیده باشند و با حسرت از کنار میوه های چیده شده گذر کنند. میوه هایی که قیمت بالای آنها بیشتر به چشم مصرف کننده می آید تا برای خرید آن، بودجه شان را سبک سنگین کنند.
ضعف در نظارت، بازار آشفته میوه را آشفته تر کرد

سرویس اقتصادی باریش نیوز، موج گرانی کالاهای اساسی انگار نمی خواهد فروکش کند و قیمت ها در غیاب نظارت مستمر و بی تفاوتی مسئولان همچنان می تازند. در این میان اما به نظر می رسد اوضاع قیمت ها بر وفق مراد سودجویان و دلالان بازار است. چرا که آنها سوار بر این موج گرانی، قیمت اجناس به ویژه میوه را در دست گرفته اند و هر اقدامی که دلشان می خواهد انجام می دهند و در این میان هیچ نظارت و کنترلی بر بازار مشاهده نمی شود.

قیمت میوه در چند هفته گذشته از قافله گرانی‌ها عقب نمانده و روز به روز افزایش چشم‌گیری داشته است. قیمت‌ها در بازار به حدی رسیده که دیگر خرید آن برای مردم بسیار سخت شده است. مردم از شرایط فعلی قیمت میوه بسیار ناراضی هستند. بالا رفتن قیمت میوه‌ها باعث شده حجم خرید میوه از سوی مردم کمتر شود و خرید آنها نسبت به قبل بسیار پائین‌تر باشد.

گفته می شود که اين گرانی، که از آن به عنوان بحران ميوه ياد شده است، سبب شده که بعضی از مردم اين ماده مفيد را از برنامه تغذيه ای خود حذف کنند.

اين موضوع که دلايل گرانی ميوه واقعا چيست، بحث های زيادی را بين دولت، مجلس و کارشناسان ايجاد کرده است.

با توجه به شرایط بحرانی اقتصاد و تورم حاکم بر جامعه مردم باید به نخوردن، نپوشیدن و درمان نشدن عادت کنند چرا که پاسخ بسیاری از مسؤولان به مردم هرگز هزینه‌ای برای آن‌ها در پی نداشته است. نه با گرانی‌ها کسی استعفاء داده است و نه مسئولی کنترل بازار را به دست گرفته است. طی چند سال گذشته بسیاری از مسئولان به مردم گفته‌اند اگر گرانی است، کمتر بخورید یا نخورید.

به هر حال بازار میوه از تعادل قیمتی خارج شده و نسبت عرضه و تقاضا بهم خورده است. به نظر می رسد سازمان های نظارتی باید وارد میدان شوند و افسار پر شتاب قیمت میوه را از دست دلالان بگیرند و کنترل کنند تا بیش از این سلامت مصرف کننده از قیمت بالای میوه ها تهدید نشود. عرضه مستقیم میوه به مصرف کننده بدون دخالت دلالان و ایجاد بازارچه های محله توسط شهرداری ها راهکار مناسبی است که می تواند تا حدودی تب افزایش قیمت میوه را فروکش کند.


 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید