11:13|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 21 بهمن 1399 - 11:55
کد خبر: 15766

آغاز واکسیناسیون سراسری در کشور/ نخستین تزریق به فرزند وزیر بهداشت

با دستور رئیس جمهور واکسیناسیون علیه کرونا با تزریق واکسن "اسپوتنیک وی" به گروه درمانی بخش مراقبت های ویژه بیمارستان امام خمینی(ره) آغاز و نخستین تزریق به فرزند وزیر بهداشت انجام شد.
آغاز واکسیناسیون سراسری در کشور/ نخستین تزریق به فرزند وزیر بهداشت

به دستور رئیس جمهور واکسیناسیون علیه کرونا امروز همزمان در دهه فجر انقلاب اسلامی شروع شد.

دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت اعلام کرد که این واکسن‌ها از امروز بر اساس اولویت‌بندی که از قبل در سند واکسیناسیون مورد تایید در ستاد ملی مشخص شده، تزریق خواهند شد.

وزیر بهداشت در این مراسم گفت: در ۶۳۵ بیمارستان دولتی خصوصی به اولین گروه از پرسنل آسیوی بیمارستان‌های درگیر کرونا تزریق می‌شود.

دکتر نمکی تصریح کرد: اولین گروه اولویت دار برای واکسیناسیون بر اساس سند ملی واکسیناسیون کرونا، گروه درمانی فعال در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های ریفرال کرونا هستند. در روزهای آغازین طرح، واکسن به هزار نفر از مدافعان سلامت و به تدریج در مراحل بعد به سالمندان و سایر اقشار تزریق خواهد شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه اگر به مردم می‌گوییم که واکسن کرونا قابل اعتماد است خود ما آغازگر آن خواهیم بود، گفت: خود من آماده ام اولین فرد باشم که واکسن را تزریق می‌کنم.

رئیس جمهور گفت: مردم نسبت به واکسنی وارد کشور می‌شود، مطمئن باشند، ازا این رو فرزند وزیر بهداشت اولین کسی بود که واکسن به وی تزریق شد.

فرزند وزیر بهداشت هم در میان کادر درمانی که واکسن را دریافت می‌کنند، حضور داشت و اولین کسی بود که واکسن روسی را دریافت کرد.

آقای پارسا نمکی پس از تزریق نخستین واکسن کرونا در ایران در پاسخ به پرسش آقای روحانی رئیس جمهور درباره پذیرش تزریق این واکسن گفت: من طی یکسال گذشته شاهد زحمات پدرم و سایر مدافعان سلامت بوده ام و این اطمینان را داشتم که واکسن را تزریق کنم.

طبق اعلام سازمان غذا و دارو و همچنین نشریه معتبر لَنست، میزان اثربخشی واکسن اسپوتنیک‌وی علیه بیماری کرونا ، ۹۱.۶ درصد است. هر چند که ممکن است اثربخشی آن در سالمندان و یا افراد با ضعف ایمنی کمتر باشد.

همچنین بهترین پاسخ ایمنی از حدود دو هفته بعد از دریافت نوبت دوم واکسن ایجاد می شود، اما طول مدت محافظت این واکسن مانند سایر واکسن‌ها هنوز مشخص نیست. از طرفی مطالعات بالینی این واکسن مانند سایر واکسن‌های کرونا در جهان، همچنان ادامه دارد تا به ابهامات یاد شده پاسخ داده شود.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید