13:03|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 21 بهمن 1399 - 11:43
کد خبر: 15765
یادداشت:

احتکار آفت جان بازار

این روزها با وجود تورم و فشارهای اقتصادی متاسفانه اخبار احتکار بیشتر از همیشه به گوش می‌رسد. ریشه‌های این پدیده اقتصادی از کدام زمین آب می‌خورد؟ احتکار چه به روز اقتصاد کشور و مردم می‌آورد؟ چطور می‌توان با آن مقابله کرد؟
احتکار آفت جان بازار

سرویس اقتصادی باریش نیوز، در شرایط حاد وقتی کمیابی در یک شهر پدید می‌آید و اعتبار مسئولان زیر سوال رفته و کاهش پیدا کرده است، شهروندان احساس بی‌پناهی می‌کنند و در این شرایط  می‌دانند که هیچ نجات دهنده‌ای نیست. در این وضعیت است که به فروشگاه‌ها هجوم می‌برند.

در سال‌های اخیر در هر شرایطی که کشور دچار وضعیتی بحرانی شده، قشر سودجو نهایت سوءاستفاده را کرده و از این فرصت برای نفع شخصی بیشترین بهره را برده‌اند. حال سوال اینجاست، چرا در روزگار بحران  احتکار شکل می‌گیرد؟ محتکران در این وضعیت به چه می‌اندیشند؟

در شرایطی که توازن میان عرضه و تقاضا به هم می‌خورد، احساس نا امنی از منظر کمبود احتمالی کالا‌ها و گرانی هر چه بیشتر آن افزایش پیدا می‌کند و به تبع استرس در سطحی فراگیر میان طبقات متوسط و ضعیف و قشر پایین جامعه رسوب و نفوذ پیدا می‌کند و با پدیدار شدن چنین موضوعی، امید از جامعه رخت بر می‌بندد و تمامی موارد فوق برای کشور، نظام، دولت و در معنای عام، حاکمیت و گروه‌های متعدد مردمی هزینه ساز خواهد شد و این امر نشان می‌دهد مقابله با احتکار در شرایط کنونی، اصلی ضروری و اجتناب ناپذیر است و همین موارد منجر به بالا گرفتن برخورد‌ با محتکران می‌شود که نمونه آن در کشف و ضبط کالا‌های انبار شده در طی ماه های اخیر نمود پیدا کرده است.

احتکار از نظر اسلام نیز امری مضموم و حرام است. در آموزه های دینی صراحتا ثروت اندوزی و احتکار اموال را تحریم کرده و به مسلمان دستور می دهد که از اندوختن و ذخیره کردن و خارج کردن اموال از گردش معاملات به شدت بپرهیزند و احتکار کنندگان به کیفر اخروی تهدید گشته که خود دلیل و تاییدی بر نفی این کار است.

باید به این نکته اشاره کرد، زمانی که احتکار اتفاق می افتد، به تبع آن عرضه کالا کم شده و با توجه به اینکه در این ایام تقاضا برای بعضی از کالاها افزایش می یابد، بصورت خودکار قیمت ها افزایش پیدا کرده و در چنین شرایطی مردم متضرر اصلی خواهند بود. پرا که هدف اصلی احتکارکنندگان، تمایل و شتابی است که خریداران در اثر باور کردن کمیابی کالا و یا بالا رفتن قیمت آن در روزهای آتی، از خود نشان می دهند و به ذخیره سازی و نگهداری آن می پردازند.

 احتکار در بسیاری از موارد بطور مستقیم سلامت جامعه را هدف قرارمی دهد. احتکار اقلامی مثل داروها که جنبه ی حیاتی برای سلامت جامعه دارد، مصداقی از این مورد است. احتکار نه تنها باعث تورم می شود، بلکه در صورت ادامه ی آن آثار ناهنجاری های معنوی و روحی در جامعه به دنبال خواهد داشت که در نهایت اقتصاد یک کشور را به ورطه ی فساد نزدیک خواهد کرد. قطعا احتکار اقتصاد کشور را فلج می کند و باعث از بین رفتن تعادل اقتصادی در کشور می شود.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید