16:49|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 20 بهمن 1399 - 12:55
کد خبر: 15762
یادداشت:

نگرانی از افزایش کودک همسری زیر سایه وام 100 میلیون تومانی

حدود یک ماهی است که پرداخت وام ازدواج ۱۰۰ میلیون تومانی به دختران زیر ۲۳ سال نگرانی هایی را در میان برخی مسئولان و کارشناسان مسائل اجتماعی به وجود آورده است و این امر احتمال افزایش کودک همسری دامن زده است اما باید دید آیا پرداخت این نوع از وام ازدواج باعث افزایش کودک همسری چه پیامدهایی را در جامعه به همراه خواهد داشت؟
نگرانی از افزایش کودک همسری زیر سایه وام 100 میلیون تومانی

 
سرویس اجتماعی باریش نیوز، اگر آمار ازدواج کودکان در کشور پیش از پرداخت وام ازدواج هم قابل توجه بوده است می‌توان گفت این تسهیلات تنها بهانه کوچکی برای رشد چنین ازدواج‌هایی بوده است و ریشه اصلی آن متاسفانه همان فقر است.

 اما با افزایش مبلغ وام ازدواج حالا بسیاری از مسئولان این نگرانی را دارند که برخی از خانواده‌ها برای دست یافتن به این وام، فرزندان خود را مجبور به ازدواج اجباری کنند. اتفاقی که از قبل در کشور وجود داشته و این شرط سنی دریافت وام  قطعا منجر به رشد ازدواج‌های ناخواسته در کشور خواهد شد.

از طرفی افزایش چشمگیر وام ازدواج‌ می‌تواند سن ازدواج در کشور را هم کاهش دهد. حالا وام ازدواج باعث یک اختلاف ناخواسته بین دولت و مجلس شده است،

متاسفانه نبود دستورالعمل‌های مناسب در جهت گرفتن وام ازدواج سبب شده است تا بسیاری از افراد ازدواج‌های صوری را دستاویز کسب وام کنند و بر آمار کودک همسری بیافزایند.

تاخیر ازدواج در شرایط اقتصادی کنونی مسئله نگران کننده و جای تامل است که نباید به این مسئله با دیدی منفی نگاه شود و با تعیین سن مانع از پرداخت هرگونه وام به این افراد صورت گیرد و یا با دلایلی دیگر همچون ازدواج صوری و ازدواج در زیر سن  قانونی مانع دیگر برای ازدواج ایجاد شود.

باید یه این نکته توجه داشت که تعداد چنین ازدواج‌هایی که فقط با نیت دریافت وام صورت می‌گیرد بسیار کم هستند بر همین اساس شرط سنی راهکار و گزینه مناسبی در جهت منع تخلفات دریافتی وام ازدواج نیست باید به دنبال راهکار دیگری برای حل این مشکل غیر از شرایط سنی بود.

ازدواج در حال حاضر در صورت واقعی یا صوری بودن برای اکثر اقشار جامعه چندان امکانپذیر نیست. در شرایط فعلی علی رغم طرح‌های مکرری که سالیانه برای ازدواج در نظر گرفته می‌شود اما در حال حاضر تبدیل به یک موقعیت بسیار پیچیده اجتماعی شده است؛ در این میان استفاده از وام حداقلی برای گذران زندگی و نه شروع آن حقیقت تلخی است که چندان دور از انتظار به نظر نمی‌رسد.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید