04:11|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 18 بهمن 1399 - 13:02
کد خبر: 15749

تورم و گرانی شکاف طبقاتی را عمیق تر کرد

روزگار عجیبی شده است، روزگار این روزهای مردم، از هر طرف که نگاه کنی چهره عریان فقر جامعه را در برگرفته و هیچکس جلودار آن نیست. در این میان مسئولان فقط شعار می دهند و کسی پاسخگوی مشکلات فعلی نیست.
تورم و گرانی شکاف طبقاتی را عمیق تر کرد

سرویس اقتصادی باریش نیوز، از سال گذشته تا کنون وضعیت معیشت مردم ایران روزبه‌روز وخیم‌تر شده است. آمارهای رسمی نشان‌دهنده این است که تورم افسارگسیخته سفره‌های مردم را هر روز کوچک و کوچک‌تر می‌کند، هرچند شهروندان معتقدند نیازی به ارائه آمار نیست.

معیشت دغدغه اصلی مردم شده و کسانی که حقوق‌بگیر هستند و تا دیروز می‌توانستند مایحتاج ضروری خود را در یک ماه تأمین کنند، این روز‌ها درآمدشان کفاف ده روز از ماه را هم نمی‌دهد. بالا رفتن قیمتها در بازار و افزایش قیمت اقلام مصرفی، فشار‌ها را آن‌چنان زیاد کرده که حتی رژیم‌های غذایی مردم نیز در حال تغییر است؛ حذف گوشت از وعده‌های غذایی، حذف میوه و اقلام فرهنگی نقطه آغاز این فرایند است.

درحالی‌که در بهترین حالت درآمدهای خانوارها در زمستان 99نسبت به بهار 99 ثابت مانده است، خط فقر مطلق برای یک خانوار ۴ نفره در کشور 10 میلیون تومان اعلام شده است.

فقر در همه استان‌ها حتی در استان‌هایی که خط فقر در آنها به نسبت استان‌های دیگر پایین هست، افزایش یافته است. شاید اگر فقر مطلق و مخاطرات اجتماعی برخواسته از آن تا این حد شدت نمی‌گرفت، مرکز پژوهش‌های مجلس خود را ملزم به ارائه گزارش‌های دوره‌ای بر پایه سیاست های حمایتی و فقرزدایی نمی‌‌دید.

متاسفانه نابرابریهای اقتصادی در کشور  که از آن با عنوان شکاف طبقاتی یاد می‌شود، مرز شکاف را هم پشت سرگذاشته، و به‌گفته کارشناسان اقتصادی، جامعه ایرانی طبقه متوسط را از دست داده و به دو مرز دارا و ندار تقسیم شده است.

نکته آخر اینکه با توجه به اتفاقات اخیر در اقتصاد کشور که برگرفته از سیاست‌های دولت بود موجب شد تا شکاف طبقاتی بین دهک‌های مختلف درآمدی افزایش یابد و به‌قول معروف نوسانات ارزی و سایر مشکلات و بحران های اقتصادی باعث شد تا پولدارها پولدارتر و فقیرها فقیرتر شوند.


 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید