13:20|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 14 بهمن 1399 - 11:50
کد خبر: 15729
یادداشت:

فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکارتر از همیشه

بیکاری یکی از آسیب‌های جدی در کشور و به دنبال آن استان آذربایجان غربی به شمار می‌رود که تبعات ناگواری در پی داشته و ریشه بسیاری از ناهنجاری‌ها درآن نهفته است و از عوامل مختلفی نشات می گیرد، یکی از عوامل مهم، فقدان مدیریت منابع انسانی است به طوری که بی‌توجهی به جایگاه نیروی انسانی در چرخه‌های صنعت، تولید و خدمت رسانی موجب می‌شود ظرفیت‌های انسانی بدون هیچ‌گونه مدیریتی مورد بی‌توجهی قرار بگیرند.
فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکارتر از همیشه


سرویس اجتماعی باریش نیوز، نداشتن مهارت‌های لازم برای اشتغال از مهمترین عوامل بیکاری است، بسیاری از داتنشجویان  برای کسب مهارت در یک شغل و حرفه تربیت نشده اند ،متاسفانه جامعه ما به دلیل همین مساله لطمات زیادی خورده است، این در حالی است که در کشورهای پیشرفته آموزش و مهارت از همان دوران مدارس مورد توجه قرار می کیرد.

اشتغال دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها و مسائل و مشکلات مربوط به آن به عنوان یک مساله اساسی نیازمند دقت، بررسی و راهکارهای مختلف است زیرا دانشگاه‌ها رسالت‌هایی همچون تولید دانش، تربیت نیروی متخصص مورد نیاز جامعه، گسترش فناوری، نوآوری و خلاقیت دارند و دستیابی به توسعه پایدار در سایه به کارگیری دانش روز و فناوری پیشرفته به دست می‌آید. از این رو باید شرایطی فراهم شود که دانشگاه‌ها بتوانند دانشجویان را برای به کارگیری در زمینه‌های مورد نیاز و پذیرش مسؤولیت‌های مختلف در سطح سازمان و جامعه پرورش دهند اما نگاهی به وضعیت دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی در کشور چیزی غیر از این را نشان می دهد.

گاهی مسئولان پا را از این فراتر می‌گذارند و می‌گویند فارغ‌التحصیلان دانشگاهی مهارت و تخصص ندارند. واقعیت این است که مشکلات بازار کار و نرخ بالای بیکاری جوانان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نتیجه اتخاذ سیاست‌های کلان است. از نبود نیازسنجی درست برای بازار کار گرفته تا بی‌کیفیت بودن آموزش و همچنین نبود فرصت‌های شغلی نتیجه اقدامات غلطی است که مدیران انجام داده‌اند و اینکه مسئولان توپ را در زمین یکدیگر بیندازند و بخواهند بیکاری بیکاران تحصیلکرده را گردن خودشان بیندازند، در واقع نوعی فرافکنی است.

کار کردن با اهداف مختلفی انجام می‌شود. یک فرد در عین حال که برای کسب درآمد کار می‌کند، علاقه‌مندی‌های خود را دنبال می‌کند، به دنبال چیز‌های جدید و پیشرفت است، دوست دارد استعداد‌های خود را شکوفا کند و ... .

متاسفانه در آذربایجان غربی روز به روز انگیزه‌های شغلی کم می‌شوند و افراد فقط برای کسب درآمد کار می‌کنند. در چنین شرایطی عنوان کردن اینکه فارغ‌التحصیلان کار نمی‌کنند چون توقع‌شان بالاست بی‌معنا به نظر می‌رسد. واقعیتی که می‌توان روی آن تمرکز کرد و بر اساس آن برنامه‌ریزی کرد این است که به رغم اینکه افرادی با تحصیلات بالا تن به کار‌های ساده داده‌اند، باز هم نرخ بیکاری این افراد بالاست.

هرچند مسئولان فقدان مهارت را عامل اصلی بیکاری فارغ التحصیلان عنوان می کنند، ولی وقتی پای حرف بیکاران تحصیل کرده می نشینی می گویند، هم مدرک داریم، هم مهارت ولی کار نیست. قراردادهای موقت، حقوق پایین و عدم بیمه مشکلات اصلی آنهاست.



 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید

نظرت کاربران

علیرضا
1399/11/14 - 20:01

وضعیت بیکاری تنها شامل شهر ما و یا کشور نمی باشد بلکه سایر کشورها نیز گریبانگیر این موضوع هستند تنها فرق داشتن برنامه ریزی منظم و با هدف در سایر کشورها است که سطح بیکاری را پایین نگهه میداره که متاسفانه در کشور ما به این موضوع توجه کافی نمی شود