15:10|چهارشنبه, اردیبهشت 05 ,1403
تاریخ انتشار: 14 بهمن 1399 - 11:39
کد خبر: 15728
متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با باریش:

رابطه بین چاقی مادر و سلامتی نوزاد

تحقیقات نشان داده است که اضافه کردن وزن بیش از حد توصیه شده می‌تواند احتمال عوارض بارداری را افزایش دهد. برای خانم‌هایی که از چاقی مفرط رنج می‌برند، کاهش وزن یا افزایش بسیار کم وزن در طول بارداری می‌تواند خطر ماکروزومی یا جنین بزرگ را کاهش دهد. با این حال تحقیقات نشان داده‌اند که کاهش وزن یا افزایش مقدار ناچیزی وزن در طول بارداری می‌تواند احتمال زایمان زودرس و داشتن نوزادی با وزن کمتر از 10 درصد حالت نرمال افزایش دهد. به جای توصیه برای افزایش میزان مشخصی وزن طی بارداری، ممکن است تاکید پزشک بر این باشد که مادر چاق، بیش از میزان توصیه شده وزن اضافه نکند.
رابطه بین چاقی مادر و سلامتی نوزاد

دکتر میترا حبیب‌زاده، متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با سرویس سلامت باریش نیوز اظهار کرد:. چاقی می‌تواند چرخه تخمک گذاری طبیعی را مختل کند و از این طریق بارداری را با مشکل رو به رو کند. حتی خانم های چاقی که قاعدگی منظمی دارند، مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا باردار شوند. چاقی همچنین می‌تواند احتمال بارداری‌های خارج رحمی را افزایش دهد. با افزایش BMI بدن، احتمال داشتن بارداری خارج رحمی ناموفق نیز افزایش خواهد یافت.

وی افزود: چاقی و اضافه وزن در بارداری می‌تواند خطر بروز عوارض را برای مادر و جنین افزایش دهد. هر چقدر BMI  مادر بیشتر باشد، خطرات و عوارض بارداری نیز افزایش می‌یابند. این عوارض شامل:
_سقط جنین: ریسک کلی سقط جنین زیر 12 هفته، 20 درصد (یک سقط جنین از هر 5 بارداری) می‌باشد. در صورتی که BMI    مادر بیش از 30 باشد این احتمال به 25 درصد (یک سقط از 4 بارداری) نیز می‌رسد.
_دیابت بارداری: احتمال دیابت بارداری در مادرانی که BMI  آنها 30 یا بالاتر می‌باشد، 3 برابر دیگر افراد است.
_فشار خون بالا و مسمومیت حاملگی (پره اکلامپسی): اگر BMI مادر در اوایل بارداری بیش از 35 باشد، احتمال مسمومیت حاملگی وی دو برابر سایرین خواهد شد.
_لختگی خون: همه خانم‌های باردار در خطر لختگی خون هستند اما این احتمال در مادرانی که BMI آنها بیش از 30 باشد به طور جدی افزایش می‌یابد.
وی افزود: ممکن است طی زایمان شانه جنین گیر کند. (در برخی موارد به آن دیستوشی (سخت زایی) شانه می‌گویند.)
_خونریزی شدید پس از زایمان

حبیب زاده در ادامه به داشتن جنینی بیش از 4 کیلوگرم اشاره کرد و گفت: احتمال این امر برای خانم‌های با BMI 20 تا 30 در حدود 7 درصد و برای خانم‌هایی با BMI بالاتر از 30 چهارده درصد خواهد بود. همچنین احتمال نیاز مادران چاق به ابزارهای کمکی در زایمان طبیعی و یا سزارین اورژانسی بسیار بیشتر از سایرین می‌باشد.

وی گفت: مشکلاتی که ممکن است چاقی و بارداری برای جنین به وجود بیاورد شامل زایمان زودرس، مرده به دنیا آمدن جنین می‌باشد. (این احتمال برای مادران با BMI بالای 30 یک درصد و برای سایرین 5/0 درصد می‌باشد). همچنین جنین امکان داشتن نواقصی از جمله مهره شکاف دار به دنیا می‌آیند. اگر BMI شما بالای 40 باشد این احتمال 3 برابر خواهد شد. این مشکلات ممکن است در هر بارداری پیش بیاید حال اگر وزن مادر بالا باشد این احتمالات افزایش پیدا می‌کنند. با این وجود اکثر خانم‌های چاق معمولا نوزادی سالم به دنیا می‌آورند.

حبیب زاده گفت: در دوران حاملگی بهتر است برای محافظت از خود و جنین اقدامات زیر را انجام دهید:
*مراقبت‌ها و چکاپ‌های دوران بارداری را جدی بگیرید. انجام این چکاپ‌ها بر ای اطمینان از حال و جنین ضروری است به همین دلیسل حتی اگر احساس می‌کنید همه چیز خوب پیش می‌رود باز هم این آزمایشات را پشت گوش نیاندازند.
*درباره میزان استاندارد و مناسب افزایش وزن در دوران بارداری با پزشک خود مشورت کنید.
*غذای سالم بخورید. از پزشک یا مشاور تغذیه خود بخواهید تا در ساختن برنامه غذایی مفید به شما کمک کنند. این برنامه باید بر اساس سن، قد، وزن و فعالیت های فیزیکی شما باشد.
*رژیم لاغری نگیرید. برخی از رژیم‌های لاغری استاندارد نبوده و قادر به تامین تمام مواد غذایی مورد نیاز مادر و جنین نخواهند بود. بنابراین سعی نکنید که در طول بارداری وزن کم کرده یا در همان وزن سابق خود بمانید. به طور کلی داشتن روند افزایش وزن در بارداری ضروری است.
*هر روز فعالیت فیزیکی داشته باشید. از پزشک خود بپرسید که چه نوع ورزش و فعالیتی می‌تواند برای شما مناسب باشد.

متخصص زنان،زایمان و نازایی در ارومیه در پایان تصریح کرد: اگر وزن شما خیلی بالاست بهتر است قبل از بارداری به دنبال روشی موثر برای درمان چاقی باشید.

آدرس و شماره تماس دکتر میترا حبیب زاده، متخصص، جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه

ارومیه: خیابان حسنی، نرسیده به برج آسمان، مجتمع زیتون، طبقه 2 واحد 3

شماره تماس: 09153414736-33431204

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید