16:38|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 12 بهمن 1399 - 12:29
کد خبر: 15715
یادداشت:

افزایش لحظه ای قیمت ها / فاصله میان رفاه و درآمد مردم

میزان درآمد بیشتر حقوق بگیران در جامعه زیر خط فقر می باشد و این یعنی به خاطر تورم های چند سال گذشته که قیمت برخی از اجناس تا 100 درصد هم گران‌تر شده است، قدرت خرید مردم پایین آمده است.
افزایش لحظه ای قیمت ها / فاصله میان رفاه و درآمد مردم

سرویس اقتصادی بارریش نیوز، غالب مردم و شاید به جرئت بتوان گفت که همه مردم از گرانی‌ها به ستوه آمده‌اند؛ مدتهاست اقشارحقوق بگیر، تمام فکر و ذکرشان منوط به این است که شب که می‌خوابند و صبح که بیدار می‌شوند، چه کالاهایی باز گران شده است!

افزایش نرخ تورم و عدم تناسب میان هزینه و درآمد این روز‌ها بیشتر از هر وقت دیگری احساس می‌شود. در روز‌هایی که دلار ثانیه به ثانیه قیمت می‌زند تا بخش بیشتری از جامعه زیر فشار تورم له شوند.


کارشناسان مسائل اقتصادی با بیان اینکه سبد غذایی مردم بسیار کوچک شده است، یادآور می شوند که امروزه بیشتر خانواده ها تنها فقط مواد غذایی مورد نیاز خود را که چاره‌ای جز خرید آنها ندارند، تهیه می کنند و پولی برای پرداخت برای بقیه کالاها ندارند.

تورم بالا و افزایش دست‌کم ۵۰ درصدی قیمت مواد غذایی در ایران، به تغییر جدی در ساختار سفره مردم و حذف و کاهش مصرف برخی اقلام غذایی منجر شده است.

در این میان، افزایش قیمت‌ها سطح رفاه و تقاضای خانوارها را کاهش می‌دهد و این کاهش خرید سبب کاهش تقاضا در بازار شده و میزان خرید روزانه نیز تعدیل می‌شود.


وقتی گرانی به عنوان اصلی‌ترین معضل اقتصادی خانواده‌ها، معیشت آنها را دچار مشکل کرده، طبیعی است که پدیده‌هایی همچون طلاق، دختران و پسران فراری، اعتیاد و … روز به روز افزایش پیدا می‌کند.

مسئولانی که فرصتی برای نشستن پای درد دل آسیب‌دیدگان اجتماعی ندارند کافی است تا مروری بر صفحات رسانه‌ها داشته باشند تا ببینند کنکاش در زندگی افراد آسیب‌دیده، لاجرم آنها را به فقر اقتصادی می‌رساند.

اولین واکنش مردم به این گرانی‌ها حذف اجناس گران شده از سبد خرید است و هر روز خبری درباره کاهش خرید اجناس و خوراکی‌های مختلف منتشر می‌شود. چون از طرفی خانواده‌ها باید هزینه‌های لازم و غیر قابل حذفی مانند اجاره بها را بپردازند و از طرفی بسیاری از خانواده‌ها درگیر مشکلاتی مانند تامین داروهای مورد نیازشان هستند که قیمت‌های عجیب و غریب پیدا کرده اند.‏

بسیاری از شهروندان اظهار دارند بیماری کرونا از یک طرف تورم و گرانی در بازار هم از طرف دیگر زندگی را برایمان سخت و تلخ کرده است، در این شرایط که بدن باید تقویت شود قیمت گوشت و میوه سر به فلک کشیده و بسیاری از مردم واقعا توان خرید آن را ندارند.

افزایش قیمت‌ها در بازار به معنای پرداخت بیشتر از سطح درآمد مردم برای فروشندگان کالا و خدمات است و این روند بیشتر به ضرر آنهایی است که حقوق ثابت داشته و توان خرید کالا با نرخ چندین برابری را در هر ماه ندارند.

در پایان اینکه، این وضعیتی که قیمت همه چیز افزایش داشته است دولت باید از کالا‌های اساسی و حتی برخی کالا‌ها که در اولویت دوم قرار دارند حمایت کند؛ چراکه بسیاری از بازارها، نوسانات خیلی عجیب و هیجانی پیدا کرده‌اند که خیلی از قیمت‌ها هم در آن‌ها واقعی نیست و این نوسانات بر سبد هزینه‌های خانوار هم اثر می‌گذارد.



 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید

نظرت کاربران

ماهی
1399/11/12 - 16:39

واقعا قیمت ها واویلا میکنن اونم برا زنی مثل من ک‌ ۵۰سالمه هم کار میکنم هم از مادر پیرم مراقبت میکنم تواین گرونی فقط با ۱میلیون و۲۰۰تومن هم خرج خونه میدم هم بچمو میفرستم مدرسه واقعا زندگی خیلی سخت شده توروخدا بهمون رحم کنید