03:47|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 12 بهمن 1399 - 12:09
کد خبر: 15714
پزشک متخصص تغذیه و رژیم درمانی بالینی، مدیر گروه تغذیه بیمارستان میلاد در گفت‌وگو با باریش:

پاسخ پزشک تغذیه به سوالات مخاطبان

پاسخ دکتر حدیث صبور، پزشک متخصص تغذیه و رژیم درمانی بالینی، مدیر گروه تغذیه بیمارستان میلاد به سوالات مطرح شده از سوی مخاطبان باریش نیوز
پاسخ پزشک تغذیه به سوالات مخاطبان

سوال مخاطب: برای شخصی که کم‌کاری تیروئید دارد و دچار اضافه وزن می‌باشد آیا راهکاری برای کاهش وزن وجود دارد؟ 

پاسخ پزشک: برخی از بیماری‌های غدد درون ریز مثل کم‌کاری تیروئید، افزایش ترشح کورتیزول و ... می‌توانند در افزایش وزن موثر باشند و متابولیسم بدن را کاهش دهند ولی  باید بدانیم چاقی یک بیماری مولتی فاکتوریال است یعنی فقط یک عامل مانند این اختلالات ذکر شده به تنها یی  نمی توانند دلیل افزایش وزن ‌باشند. افرادی که دچار کم‌کاری تیروئید هستند و تحت نظر متخصص غدد دارو مصرف می‌کنند و کم کاری آنها کنترل شده است باید رژیم مناسب و سالم در کنار فعالیت مناسب با سن و شرایط بدنی خود را داشته باشند تا دچار افزایش وزن نشوند. 

سوال مخاطب: شخصی که سه ماهه باردار می‌باشد حالت تهوع شدید گاهی همراه با استفراغ دارد، این تهوع تا کی ادامه دارد و چگونه می‌توان حساسیت بویایی را که ناشی از تهوع می‌باشد، درمان کرد؟

پاسخ پزشک: کمبود برخی از ویتامین‌ها در زنان باردار می‌تواند منجر به تشدید حالت به اصطلاح ویار شود یکی از توصیه‌های تغذیه برای این افراد این است که صبح قبل از صبحانه بیسکویت و یا یک تکه نان خشک بخورند تا از تحریک معده جلوگیری شود.  مدت زمان ویار و حالت تهوع بستگی به فرد دارد .معمولا در اکثر موارد در چند ماه اول بارداری از بین می‌رود ولی در برخی ها هم می‌تواند تا آخر بارداری ادامه یابد. برخی از داروهای بدون ضرر برای دوران بارداری برای از بین بردن یا کاهش حالت تهوع و استفراغ ناشی از بارداری وجود دارند اما این داروها نباید بدون نسخه پزشک چه در دوران بارداری و چه در دوران شیردهی مصرف شوند. 

آدرس: مولوی 2 – خیابان رخشا- دی کلینیک میلاد

شماره تماس:09149149233

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید