12:35|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 12 بهمن 1399 - 12:02
کد خبر: 15713
یادداشت:

استفاده بهینه از آرتمیا؛ طلای سرخ دریاچه ارومیه

آرتمیا اورمیانا تنها سخت‌پوستی است که در دریاچه ارومیه زندگی می‌کند و غذای بسیاری از آبزیان است و همچنین از ارزش اقتصادی بالایی برخوردار است که انتظار می‌رود مسئولین با اتخاذ راهکارهایی زمینه پرورش این موجودات ریز را فراهم سازند.
استفاده بهینه از آرتمیا؛ طلای سرخ دریاچه ارومیه

سرویس اجتماعی باریش نیوز، آرتميا يكي از انواع مهم و نسبتاً گسترده سخت پوستان است كه از آبهاي لب شور تا آبهاي شور كه ميزان املاح آنها ممكن است تا چند برابر آب دريا باشد زندگي مي كند. اسم علمي اين سخت پوستان به زبان لاتين با توجه به شكل ظاهري آن آرتميا (به معني گوشواره آبي) مي باشد.

با گسترش صنعت آبزي پروري در دنيا، بخصوص در ميزان و توسعه روزافزون پرورش انواع ميگو و ماهي در كشور و با توجه به اينكه آرتميا يكي از فاكتورهاي مهم در امر پرورش و تغذيه ميگو است،‌ از طرفي از نظر اقتصادي ارزش آرتميا و قيمت آن در بازارهاي جهاني رو به افزايش است مي‌توان با بهره برداري اصولي از اين موجود آبزي با استفاده از منابع طبيعي درياچه اروميه در آذربايجان غربي، علاوه بر تامين احتياجات داخلي، با صادرات مقادير زیاد اين محصول بصورت قابل توجهي براي كشور ارزآوري كرد.

آرتمیا که به تنها موجود زنده دریاچه ارومیه مشهور است، ظرفیت صادرات سالانه ۳۰۰ تنی در بستر این دریاچه را دارد که با درآمدزایی مربوط به این موجود ریز، می‌توان آذربایجان‌غربی را از لحاظ درآمدزایی و ... مستقل کند. بدیهی است که با صادرات آرتمیا می‌توان کمک شایانی به وضعیت اقتصادی استان و کشور کرد.

با بارشهای اخیر در استان شاهد افزایش تراز آب دریاچه ارومیه و احیا آرتمیاهای موجود در آن و افزایش آنها هستیم، که نیاز مبرم استان در جهت پیشرفت و توسعه استفاده بهینه از این موجودات ریز می‌باشد.

آرتمیا ارومیانا به دلیل اقتصادی بودن و ارز آوری، کمک به رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال در منطقه یکی از منابع مهم اقتصادی استان به شمار می‌رود.

در پایان لازم به ذکر است که مسئولین در جهت احیای دریاچه و فراهم کردن امکانات برای پروش آرتمیا و اشتغال‌زایی در استان تمام اهتمام خود را بکار گیرند تا در سال‌های آتی آذربایجان‌غربی از داشتن چنین نعمتی محروم نماند.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید