00:41|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 12 بهمن 1399 - 10:01
کد خبر: 15709
توسعه گازرسانی در مناطق روستایی؛

بهره‌مندی ۵۲۰ روستای آذربایجان‌غربی از نعمت گاز

مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان‌غربی گفت: در حاضر یک هزار و ۳۰۰روستای آذربایجان غربی از گاز طبیعی برخوردار هستند و عملیات گازرسانی به ۵۲۰روستای استان نیز در حال اجراست.
بهره‌مندی ۵۲۰ روستای آذربایجان‌غربی از نعمت گاز

علیرضا شیخی، مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان‌غربی با بیان اینکه با ابلاغ مصوبه‌ای در راستای افزایش سرانه گازرسانی به روستاهای مرزی، ۹۰۰روستای مرزی استان گازدار شده است افزود: با بهره‌برداری از این پروژه‌ها شاخص بهره‌مندی خانوارهای روستایی استان از گاز طبیعی به ۷۳درصد افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه در دهه فجر امسال نیز ۶۶روستای استان از نعمت گاز طبیعی برخوردار می‌شوند اضافه کرد: با بهره برداری از این طرح‌ها شش هزار خانوار روستایی از نعمت گاز بهره‌مند می‌شوند که برای گازرسانی به این روستاها ۸۸میلیارد تومان هزینه شده است.

مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان‌غربی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۳۰۰مشترک گاز آذربایجان‌غربی در طرح بهینه‌سازی موتورخانه‌ها ثبت نام کرده‌اند، افزود: تعداد مجریان ثبت نام کننده در این طرح نیز ۳۲۱نفر بوده که تاکنون قرار داد اجرای بهینه‌سازی ۱۵ موتورخانه منعقد شده و از این تعداد عملیات ۵مورد به اتمام رسیده و هزینه‌های ۳مورد از آنها پرداخت شده است.

شیخی ادامه داد: پس از ابلاغ بند«ق» تبصره ۲ قانون بودجه از سوی دولت تدبیر و امید به وزارت نفت، طرح‌های گازرسانی به روستاهای بالای ۲۰خانوار در دستور کار شرکت ملی گاز قرار گرفت به طوری که مطابق آن هزینه گازرسانی به ازای هر خانوار روستاهای بالای بیست خانوار شش میلیون تومان بود که طی رایزنی‌های انجام شده با وزیر نفت، این میزان ابتدا به ۱۲میلیون تومان و سپس ۲۰میلیون تومان افزایش پیدا کرد.

وی به مشکل افت فشار گاز در جنوب آذربایجان‌غربی نیز اشاره و تصریح کرد: افت فشار گاز در شهرهای جنوبی استان به ویژه شهرستان سردشت از سال۱۳۹۷ با وصل به خط انتقال صادراتی رفع شده است.

شیخی محل تأمین اعتبارات پروژه‌های گاز روستایی از سال۹۲ را غیر از بودجه دولتی دانست و گفت: با تدبیر وزیر نفت، اعتبار این پروژه‌ها از محل بند ق تبصره ۲ قانون بودجه برنامه پنجم توسعه است و هر ساله نیز ادامه دارد که این بند هم شامل اعتبارات حاصل از جایگزینی سوخت گاز با مایع است.

مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان‌غربی با اعلام اینکه برای آنکه استان‌مان عقب‌ماندگی‌های خود را در زمینه گازرسانی جبران کند، نیازمند افزایش اعتبارات بودیم ادامه داد: مطابق بند ق، هزینه گازرسانی به ازای هر خانوار روستاهای بالای بیست خانوار ۶میلیون تومان بود که طی رایزنی‌هایی با وزیر نفت، این میزان ابتدا به ۱۲ میلیون تومان و سپس ۲۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید