18:35|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 09 بهمن 1399 - 11:36
کد خبر: 15698

کاهش رعایت پروتکل‌ها و احتمال افزایش بیماری کرونا

معاون وزیر بهداشت از عادی انگاری مردم نسبت به کرونا ابراز نگرانی کرد و گفت: اگر دست به دست هم بدهیم و پروتکل‌ها را رعایت کنیم می‌توانیم کرونا را شکست دهیم، در غیر این صورت کرونا همه ما را شکست خواهد داد.
کاهش رعایت پروتکل‌ها و احتمال افزایش بیماری کرونا

به گزارش سرویس اجتماعی باریش‌نیوز، نزدیک یک سالی می‌شود که بیماری کرونا وارد کشور شده و از همان ابتدا شیوع این بیماری در شهرهای مختلف کشور گسترش یافت.

در طول این یک سال گذشته همه مردم با رعایت اصول بهداشتی در مواجه با بیماری کرونا آشنا هستند و بارها و بارها بر رعایت بهداشت و استفاده از ماسک و دوری از تجمعات در راستای مبارزه با این بیماری تاکید شده است.

بعد از عبور از وضعیت قرمز در حال حاضر اغلب استان‌ها در وضعیت زرد و آبی قرار دارند و نیاز است تا مردم با رعایت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی و عدم عادی انگاری این بیماری تلاش کنند تا شاهد برگشت وضعیت قرمز به شهرها و استان‌های مختلف نباشیم.

دکتر حریرچی ،معاون کل وزیر بهداشت گفت: نگرانی ما یکی از کاهش رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی است و یکی هم جهش ویروس در داخل کشور ویروس ۱۱ ماه است که در کشور ما هست و در این مدت جهشی نداشته، علم ویروس شناسی احتمال می‌دهد که ویروس در داخل کشور جهش پیدا کند که در این صورت طبق شواهد سرعت سرایت آن و بیماری زایی اش بیشتر خواهد شد.

وی افزود: نگرانی دیگر ما هم ورود ویروس جهش یافته به کشور است که تمهیداتی برای جلوگیری از این اتفاق اندیشیده شده و تصمیمات سختگیرانه‌ای برای ورود افراد به کشور نظر گرفته شده است و از همه مسافران تست پی سی آر می‌گیریم که اگر منفی هم باشد باید ۱۴ روز را هم در قرنطینه بماند.

حریرچی با اشاره به تبعیض در توزیع واکسن در جهان و توخالی بودن شعار‌های کشورهای غربی گفت: جمهوری اسلامی هوشمندانه تصمیم گرفت که خودش واکسن تولید کند و ما به لحاظ تولید بر اساس پلتفورم‌ها و روش‌های مختلف، فناوری لازم را داریم و حتی اگر ویروس جهش کند در فاصله کوتاهی امکان تولید واکسن مناسب برای ان خواهیم داشت.

وی با بیان این که عامل اصلی مقابله با کرونا که همه جهان به آن امید بسته، موضوع ایمنی مردم از طریق واکسیناسیون است گفت: ما قدم‌های خیلی خوبی برای ساخت واکسن برداشته ایم و دو اقدام دیگر یکی اجرای محدودیت‌ها و کنترل‌های هوشمند است و بیماریابی و قرنطینه آن‌ها که هدف اصلی طرح بسیار خوب شهید سلیمانی است.

معاون کل وزیر بهداشت ضمن توصیه مردم به رعایت پروتکل‌ها و خودداری از تجمع و تردد غیرضروری و اجتناب از حضور در مکان‌های بدون تهویه مناسب گفت: اگر این یکی دو ماهی که از زمستان مانده را بتوانیم به سلامت بگذرانیم و روند کاهش بیماری ادامه داشته باشد، مردم ایام عید را می‌توانند آزادتر و آسوده‌تر بگذرانند در غیر این صورت به ناچار باز مجبور به اعمال محدودیت‌ها خواهیم شد.

حریرچی از مردم خواست خرید‌های عیدشان را مدیریت شده و اینترنتی انجام دهند.

وی گفت: با هدف شناسایی بیماران بیشتر و قرنطینه آن‌ها و قطع زنجیره بیماری، ما تست گیری را بیشتر خواهیم کرد و در انجام تست جهش خیلی زیادی خواهیم داشت و در مراکز تجمع و محل‌های شلوغ مثل بازار‌ها و مترو تست رایگان خواهیم گرفت.




 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید