23:17|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 09 بهمن 1399 - 10:58
کد خبر: 15697
متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با باریش:

دلایل درد و تورم سینه در بانوان

یکی از مشکلاتی که بسياري از خانم‌ها آنرا کم یا زیاد تجربه می کنند، درد سینه است. و مدام نگران این مسأله هستند و دنبال دلیل و چرایی آن هستند.
دلایل درد و تورم سینه در بانوان

دکتر میترا حبیب‌زاده، متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با سرویس سلامت باریش نیوز اظهار کرد: بسیاری از زنان تا دردی در سینه خود حس می‌کنند آن را به سرطان سینه ارتباط داده و برای خود ایجاد نگرانی می‌کنند با این حال اکثر موارد درد اصلا ارتباطی با این بیماری خطرناک ندارد. بنابراین لازم است بدانید که علل دیگری سبب صدمه دیدن سینه خواهد شد. در واقع مشکلات آناتومیکی و ساختاری در سینه ها می‌تواند باعث ایجاد درد شوند که در بیشتر موارد این دردها زودگذر هستند، که علل مختلفی می‌تواند سبب آن شود.

وی به درد سینه به دلیل داشتن کیست سینه اشاره کرد و گفت: این کیست یک نوع کیسه پر مایع بوده که داخل سینه تشکیل می‌گردد. زمانیکه غده سینه بطور چشمگیر افزایش سایز می‌دهد (یکبار یا بیشتر) ایجاد درد می‌کند غالبا این کیست‌ها خوش خیم بوده و با لمس کردن قابل تشخیص‌اند، ولی در بعضی موارد احتیاج به انجام ماموگرافی یا سونوگرافی می‌باشد.

وی افزود: ورزش درمان همه دردهاست مگر اینکه آن درد را بوجود بیاورد. فشار بی اندازه به قفسه سینه از طریق حرکت شنا در کلاس آمادگی جسمانی و یا ورزش با یک لباس زیر تنگ می‌تواند قفسه سینه شما را بطور جدی دردناک کند. عضلات مستقیما زیر بافت سینه قرار دارد، بدین ترتیب می‌تواند اختلاف بین درد عضلانی سینه و درد سینه را متوجه شوید. بهترین علامت درد عضلانی در سینه این است که این نوع درد پس از چند روز استراحت از بین خواهد رفت.

حبیب زاده گفت: طبق بررسی جدید انجام شده بر روی بیش از 10000 زن 64 درصد زنان لباس زیری با سایز اشتباه می‌پوشند و این می‌تواند موجب مشکلاتی بدتر از ظاهری نازیبا شود. در سوتین‌هایی با اندازه نامناسب سوزش ناشی از پارچه، زخم و فشار ناشی از کش‌ها همگی موارد شایعی هستند که موجب درد سینه می‌شوند. بجای اینکه 12 ساعت یا بیشتر اوقات روز را در یک کابوس غم انگیز بی پایان بمانید، ارزش آن را دارد که با پرداخت کمی بیشتر پول، چیزی که راحت و متناسب است، بپوشید.

وی گفت: به طور کلی نوجوانان با آغاز چرخه قاعدگی و یا قبل از آن دردهایی را در ناحیه سینه خود حس می‌کنند. بسیاری از زنان هم درد سینه را در طول بارداری و یا یائسگی خود بطور مجدد تجربه می‌کنند. باید گفت هر سه فاز گفته شده با تغییر غیر منتظره در سطح هورمونی زنانه همراه است و درد سینه می‌تواند بدین دلیل باشد.

وی افزود: مجراهای شیری مسدود شده، موهای در حال رشد( بله موهای رو سینه کاملا طبیعی است)، غدد عرق بسته شد و بیماری باکتریایی همگی میتوانند موجب عفونت های موضعی در سینه شما شوند. عفونت‌ها به وسیله قرمزی، تورم و درد مشخص می‌شوند و ممکن است باعث شوند نوک سینه چرک، خون یا ترشحات سبز، قرمز یا قهوه ای ترشح کند. همچنین ممکن است دچار تب و ناراحتی شوید. اگر فکر می‌کنید که عفونت دارید، بلافاصله باید به دکتر مراجعه کنید تا به علت و ارائه یک درمان مناسب بپردازد.

حبیب زاده گفت: سرطان یکی از ترس‌های دائمی زنان است ولی این مسئله به دلایل زیر در انتهای فهرست قرار می‌گیرد: این دلیل برای درد سینه به ندرت رخ می‌دهد. سرطان سینه امکان دارد علائمی مانند توده‌ها، نشت یا تغییرات در نوک سینه را نشان دهد و اکثر علامت‌های آشکاری ندارد. اکثریت قریب به اتفاق زنان مبتلا به درد، سرطان سینه ندارد ولی به این معنی نیست که نباید نگران آن باشید. برای رفع نگرانی شما سفارش می‌کنیم که با پزشک خود در خصوص تمامی عوامل خطرآفرین، معاینه و بررسی منظم و مهم تر از همه شناخت بدن خود، صحبت کنید. مهم‌ترین کارهایی که می‌تواند برای سلامت سینه خود انجام دهید، پیگیری سیکل‌های زنانه و علایم و توجه کردن به تغییرات در بدن است. در صورتی که هر چیز متفاوتی را مشاهده کردید صرف نظر از آن چه است، پزشک شما باید بداند و اما بهترین راه برای غلبه بر نگرانی‌های شما پیشگیری از سرطان است و با این مواد غذایی می‌توانید از سرطان سینه پیشگیری کرده و در صورت مبتلا سختی‌های آن را کاهش دهید.

وی گفت: داروهای مسکن مانند دیکلوفناک می‌توانند به التهاب و درد سینه کمک کنند. دیگر درمان های خانگی برای درد سینه شامل مواد زیر هستند:
1.استفاده از لباس زیر مناسب
2.استفاده از کیسه آب گرم
3.حمام آب گرم
4.ماساژ سینه‌ها با روغن
5.پمادها و لوسیون های حاوی مسکن
زنان باردار یا شیرده نباید از لوسیون‌ها یا ژل‌های حاوی مسکن استفاده کنند. موارد دیگری نیز هستند که می‌توان با رعایت آنها درد سینه را کاهش داد در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:
*کاهش مصرف کافئین و نمک
*پیروی از رژیم غذایی کم چربی
*عدم مصرف لبنیات
*مصرف مکمل‌های حاوی ویتامین ای
*روغن ماهی و روغن تخم کتان
محدود کردن مصرف چربی و محصولات لبنی می‌توانند سودمند باشند زیرا چربی موجب تولید استروژن می‌شود که می‌تواند موجب درد و حساسیت در سینه شود.

متخصص زنان،زایمان و نازایی در ارومیه در پایان تصریح کرد: به زنانی که مستعد ابتلا به درد سینه هستند، توصیه می‌شود که مصرف دخانیات را ترک کنند و لباس زیر مناسب بپوشند. پیش از مصرف هر گونه مکمل و دارو، حتما باید با پزشک مشورت کرد. مکمل‌ها نیز نوعی دارو هستند و عوارض جانبی دارند. با مشاهده هر گونه درد سینه و تغییر در سینه حتما به پزشک مراجعه کنید.

آدرس و شماره تماس دکتر میترا حبیب زاده، متخصص، جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه

ارومیه: خیابان حسنی، نرسیده به برج آسمان، مجتمع زیتون، طبقه 2 واحد 3

شماره تماس: 09153414736-33431204




 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید