12:23|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 09 بهمن 1399 - 10:23
کد خبر: 15696
یادداشت:

مسئولان به داد بیماران دیابتی برسند / داستان تکراری کمبود انسولین در آذربایجان غربی

کمبود برخی از داروهای بیماران دیابتی بخصوص انسولین، بیماران و خانواده‌های آنها را با مشکل مواجه می‌کند و هر بار وعده داده می‌شود که این مشکل برای همیشه رفع می‌شود، ولی انگار که این داستان پایانی ندارد.
مسئولان به داد بیماران دیابتی برسند / داستان تکراری کمبود انسولین در آذربایجان غربی

سرویس اجتماعی باریش نیوز، در روزهایی که کرونا درآذربایجان غربی زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده ، وضعیت تأمین داروی بیماران دیابتی بویژه انسولین این استان وارد چالش‌های جدی شده و مردم را با مشکلات متعددی مواجه کرده است.

کمبود انسولین در آذربایجان غربی  چند ماهی است که به یک مشکل جدی تبدیل شده و هر چند که مسئولان ادعا دارند که کمبودی در این خصوص وجود ندارد، ولی گزارش های مردمی عکس این ادعا را نشان می دهد.  

با توجه به این‌که انسولین یک داروی ضروری در سبد دارویی بیماران دیابتی است لذا انتظار می‌رود که مسئولان در این روزهایی  کرونایی نسبت به تأمین مایحتاج بیماران دیابتی توجه ویژه‌ای داشته تا نگرانی و استرس این بیماران که برای آنها خطرناک است، کاهش یابد.

در این عدم دسترسی بیماران به انسولین تنها به انسولین های قلمی محدود نبوده و تجهیزات تست قند خون مثل نوار یا سوزن تست قند نیز در حد رفع نیاز بیماران توزیع نشده است. داروی انسولین در حال حاضر به صورت پرونده‌ای و به میزان محدودی در ماه و صرفا از داروخانه‌های منتخب قابل تهیه است. در حالی که قبلا همه داروخانه ها انسولین قلمی را عرضه می‌کردند و سهمیه ماهانه هر بیمار چند برابر سهمیه حال حاضر بود.

با وجود اذعان برخی مسئولین به نبود هیچ گونه مشکل برای دسترسی به این دارو و عدم کمبود انسولین در داروخانه‌ها، مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که محدود بودن موجودی داروخانه‌ها بیماران را با مشکلات فراوانی روبرو کرده است.

اغلب داروخانه‌های دولتی تنها یک عدد انسولین را به بیماران تحویل می‌دهند و داروخانه‌های هلال احمر نیز به تعداد بسیار محدود و کم توزیع می‌کنند. این در حالی است که بیماران دیابتی باید در شرایط وخیم شیوع کرونا از منزل خارج شده و برای یافتن انسولین مورد نیاز خود به داروخانه‌های متعدد مراجعه کنند. به علاوه اغلب این بیماران در سنین بالا بوده و با توجه به مبتلا بودن به بیماری زمینه‌ای تردد آنها در شهر بسیار خطرناک است.

با توجه به اینکه بیماران دیابتی از شکایت‌های تک‌به‌تک به متولیان این حوزه نا امید شده‌اند، نگرانی‌های خود را درباره خطری که سلامتی و جانشان را تهدید می‌کند، به رسانه ها گزارش می دهند تا شاید از این طریق برای آنها فرجی حاصل شود.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید

نظرت کاربران

مینا
1399/11/09 - 15:34

من یکی از این بیمارام به قران خسته ام .به دادمون برسید