15:56|چهارشنبه, اردیبهشت 05 ,1403
تاریخ انتشار: 07 بهمن 1399 - 10:32
کد خبر: 15683
یادداشت:

عدم ثبات قیمت ها ؛ گریبان بازار را گرفت

نبود نظارت کافی و قیمت‌هایی که هر لحظه تغییر می‌کنند حکایت این روز‌های بازار ارومیه است و شهروندان ارومیه ای هر روز شاهد قیمت سرسام آور کالا‌های اساسی هستند.
عدم ثبات قیمت ها ؛ گریبان بازار را گرفت

سرویس اقتصادی باریش نیوز،افزایش بی‌رویه قیمت‌ها و ضعف شدید در بازرسی و کنترل بازار این روزها به دغدغه اصلی شهروندان تبدیل‌شده و خواستار توجه جدی مسئولان به تثبیت نرخ‌ها هستند.

روند افزایش قیمت‌ها در حالی هر روز توان خرید مردم را کاهش می‌دهد و سبد مصرف را کوچک‌تر می‌کند که به نظر می‌رسد برخی از مسئولان هنوز هم این گرانی‌ها را انکار می‌کنند و عملکرد میدانی برای مبارزه با گران‌فروشی‌ها بی‌تأثیرتر از همیشه شده است.

قیمت بسیاری از اجناس و کالاها بدون آنکه نظارت و کنترلی بر آن صورت گیرد لحظه ای بالا می رود و عدم ثبات بازار و افزایش بی رویه قیمت ها باعث ایجاد مشکلات زیادی برای مردم گردیده است و ایجاد صف های طولانی و درگیری های مردمی در طی چند ماه گذشته برای تهیه برخی از اقلام اساسی مانند مرغ، روغن،نان و...در برخی از شهرهای استان بویژه ارومیه ، این هشدار را به ما نشان داد که نان با جان برابری می کند و مردمی که نان و نیازهای اساسی زندگانیشان تامین نشود دیگر  ابایی از حفظ جانشان ندارند و اگر تدابیر اساسی برای حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم و کنترل قیمت ها اندیشیده نشود قبل از آنکه کرونا و بیماری جان مردم را بگیرد کرونای اقتصادی جان مردم را خواهد گرفت و این مساله می تواند به یک بحران اجتماعی و آسیب جدی تبدیل شود.

رشد عجیب و غیر منطقی قیمت مواد غذایی بار‌ها مورد نقد کارشناسان و مردم مصرف کننده قرار گرفته، اما متاسفانه،  نه بازار واکنشی نشان می‌دهد و نه متولیان امر!

بهانه قیمت دلار برای افزایش بی دلیل نرخ اجناس و کالاها یک فرمول قدیمی، اما تاثیرگذار است. در این میان، بازار مواد غذایی و خوراکی و اقلام مورد نیاز مردم بیش از سایر بازار‌ها این بار را بر دوش مردم انداخته و نگرانی خانوار‌ها را در برابر گرانی محصولات مورد نیاز بیشتر کرده است.

بسیاری از شهروندان اظهار دارند که، بازار ارومیه هر روز در حال تغییر است. اجناس هیچ قیمت مشخص و ثابتی ندارند و هر روز قیمت‌ها رو به افزایش است و حتی اجناسی که قیمت کارخانه بر آنها حک شده است به قیمت روی آن فروخته نمی‌شود و گران‌تر به فروش می‌رسد و این گران فروشی‌ها به دلیل عدم نظارت بر بازار است.

قیمت‌ها به حدی برای خریداران تعجب‌آور است که فعالان اقتصادی  را هم با چالش و سؤال‌هایی مواجه کرده است.

وضعیت اقتصادی نابسامان و لجام‌گسیخته این روزهای کشور حداقل برای مدت کوتاهی به راهکاری اصولی تر نیاز دارد تا بتوان از بحران های اقتصادی پیش رو نجات پیدا کرد ، امروز همه فشارها بر دوش جامعه بخصوص اقشار پایین بحدی سنگینی می کند که نای بلند شدن ندارند.

عدم ثبات قیمت‌ها در بازار، مشکلات بسیار برای اقشار مختلف جامعه به ویژه قشر مستضعف، محروم و متوسط  به وجود آورده است. شرایط فعلی بازار و عدم ثبات قیمت‌ها به ویژه قیمت کالاهای اساسی و برخی اقلام مورد نیاز مردم بسیار نگران کننده است و همچنان قیمت‌ها روند صعودی دارد و این مسئله و افزایش قیمت اصلاً منطقی نیست، و این در شرایط فعلی با توجه به افزایش بی سابقه تورم بی هیچ وجه قابل قبول نیست و مسئولین باید نسبت به رشد نگران کننده قیمت‌ها دغدغه داشته باشند و سیستم‌های نظارتی دستگاه‌های اجرایی این مسائل را رصد و کنترل نمایند.

 


 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید