02:33|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 04 بهمن 1399 - 09:45
کد خبر: 15661
در خطبه‌های آئین عبادی و سیاسی نماز جمعه ارومیه مطرح شد:

اعتماد به آمریکا و ایادی آن، مصداق اعتماد به شیطان است

امام جمعه ارومیه اظهار کرد: اعتماد به آمریکا و ایادی آن ها اعتماد به شیطان است و به فرموده امام راحل آمریکا شیطان بزرگ است و هر کس به آمریکا اعتماد کند به شیطان اعتماد کرده است و براساس آیات قرآن کریم نباید بر شیطان اعتماد کرد چرا که دشمنی او آشکار است و سخنان مسئولین در اعتماد به دولت جدید آمریکا قابل قبول و پذیرش نیست.
اعتماد به آمریکا و ایادی آن، مصداق اعتماد به شیطان است

به گزارش سرویس سیاسی باریش‌نیوز، حجت الاسلام سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی و امام جمعه ارومیه در خطبه‌های آئین عبادی و سیاسی نماز جمعه سوم بهمن ماه 1399 ارومیه طبق روال هفته گذشته با اشاره به آداب و شیوه‌های زندگی اسلامی به بیان یکی دیگر از این آداب پرداخته و گفت: یکی دیگر از آداب رفتار اسلامی و دینی در زندگی شادکردن دیگران است.

 وی افزود: براساس آیات و روایات معصومین علیهم السلام هر کس از مؤمنین هنگام آغاز کارهای روزمره خود بر این نیت باشد که با حل مشکلات مردم آن ها را شاد و خوشحال کند و تلاش کند که خانواده و همسر خود را خوشحال کند موجبات رضایت الهی را فراهم می کند.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی در ادامه سخنان خود با اشاره به روایتی از امام صادق علیه السلام گفت: حضرت در روایتی می فرمایند هرکس مؤمنی را خوشحال کند مرا خوشحال کرده و هر کس مرا خوشحال کند پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله را خوشحال کرده است و هر کس پیامبر را خوشحال کند خداوند متعال را خوشحال کرده است و اگر خداوند از کسی خوشحال شود او را وارد بهشت خود خواهد کرد.

 وی در ادامه با ذکر حدیثی از پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله گفت: بعد از واجبات بالاترین اعمال خوشحال کردن برادر مؤمن خود است فلذا این مسأله یک روش و ادب زندگی اسلامی است که باید تلاش کنیم مؤمنین را شاد کنیم و رضایت الهی را جلب کرده و مقدمات وارد شدن به بهشت را برای خود فراهم کنیم.

خوشحال کردن دیگران باعث رضایت و خوشحالی خدای متعال خواهد شد 
 امام جمعه ارومیه با بیان روایتی از امام صادق علیه السلام نسبت به اثرات خوشحال کردن دیگران گفت: در روز قیامت و زمانی که خداوند متعال می خواهد انسان ها را از قبرها خارج کند در مقابل مؤمنین فردی ظاهر شده و در مواجهه با احوال قیامت و صحنه های خوفناک آن به وی بشارت می دهد و او را به شادی و خوشحالی دعوت می کند و می گوید خداوند تو را عزیز می دارد و کمک خواهد کرد و با وی تا محضر الهی همراه می شود و حساب و کتاب آسانی شده تا خداوند امر کند که وی را داخل در بهشت کنید و زمانی که داخل در بهشت می شوند از آن فرد سوال می کند که تو چه کسی هستی که اینگونه همراه و کمک حال من بودی؟ و پاسخ می شنود: من همان سرور و شادی هستم که در قلب برادر مؤمن خود قرار دادی و خداوند متعال از آن شادی مرا خلق کرده است تا در روز قیامت مراقب تو باشم و تو را خشنود سازم.

وی افزود: کسانی که ثروت و امکانات مناسبی دارند و می توانند با احسان و کمک به دیگران فقرا و افراد دچار مشکل را شاد کنند یا افرادی که کارمند هستند و می توانند مشکلات مردم را حل کرده و موجبات خوشحالی آنان را فراهم کنند باید به سمت مراجعه کننده اشتیاق داشته باشند تا با خوشحال کردن دیگران رضایت الهی را برای آخرت خود کسب کنند.

 خوشحال کردن دیگران نباید با گناه و تمسخر و غیبت باشد 
 نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در ادامه سخنان خود به توصیه های امیرالمؤمنین علی علیه السلام به کمیل ابن زیاد اشاره کرده و گفت: خوشحال کردن مردم بدین معنی نیست که با مرتکب شدن به گناه و تمسخر دیگران و یا غیبت کردن باعث خوشحالی دیگران شویم فلذا عمده سفارش و دستورات الهی در کمک کردن و حل مشکلات مردم و خوشحالی اینچنینی است.

 وی با بیان سخن امیرالمؤمنین علی علیه السلام به کمیل خاطر نشان کرد: ای کمیل به خانواده خود بگو به سوی آموختن مکارم اخلاقی و به دنبال حل مشکلات مردم حتی زمانی که آن ها در خواب هستند باشند و قسم به خدای متعال که صداها را می شنود کسی نیست که قلبی را شاد کند و خداوند بواسطه این خوشحالی لطفی خلق کند و زمانی که بلایی به انسان رسد آن لطف جاری خواهد شد و بلا را دفع می کند از این انسان همانگونه که چوپانی اجازه نمی دهد گله کسی دیگر در گله حیواناتش قاطی گردد بلا را نیز دفع خواهد کرد فلذا تلاش کنیم که مردم و خانواده را خوشحال کنیم.

 خوشحال کردن اعضای خانواده مقدم بر خوشحالی دیگران است
 امام جمعه ارومیه با اشاره به روایتی از امام رضا علیه السلام خاطر نشان کرد: خداوند متعال به زن ها بیشتر از مردان رئوف تر و مهربان تر است و هیچ مردی نیست که محارم خود را از جمله مادر و خواهر و همسر و فرزند را خوشحال کند مگر اینکه خداوند وی را در روز قیامت خوشحال کند فلذا اولویت در شاد کردن دیگران، ایجاد شادی و خوشحالی در بین اعضای خانواده خصوصا پدر، مادر و همسر و فرزندان است.

وی افزود: بر اساس روایتی از پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله محبوبتر است فردی که کنار خانواده خود بنشیند و آن ها را خوشحال کند نسبت به کسانی که در مسجد الحرام معتکف باشند فلذا باید روش خود را در زندگی اسلامی بر این اساس قرار دهیم تا دیگران را با هر بهانه ای حتی زنگ زدن و احترام گذاشتن و تحفه ای دادن و حل مشکلات آنان خوشحال کنیم تا موجبات خوشحالی خدای متعال را فراهم کرده و عاقبت بخیر باشیم.

 مفروش کردن مصلی مصداق بارز صدقه جاریه است
 حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی در خطبه دوم نماز جمعه عبادی و سیاسی نماز جمعه ارومیه، ضمن اشاره به مفروش کردن مصلی ارومیه به فرش های جدید گفت: کسانی توان و وسع مالی دارند در این امر خیر شریک شده و با کمک به مالی به مصلی در هزینه های نگهداری مصلی سهیم شوند.

 وی در ادامه ضمن بیان آیه ای از قرآن کریم گفت: خداوند در قرآن کریم به صراحت می فرمایند که اعمال و آثار اعمال انسان برای روز قیامت ثبت و ضبط می شوند.

 وی خاطر نشان کرد: فرش های مصلی مصداق بارز صدقه جاریه هستند و کسانی که در تهیه فرش های قبلی مصلی کمک کرده بودند از ثواب نمازهایی که بروی آن ها در طول بیش از بیست سال خوانده شده است بهره مند خواهند شد.

 مومنین با مشارکت در طرح مفروش کردن مصلی از ثواب این امر بهره مند شوند
 وی تأکید کرد: در حال حاضر نیز فرش های جدید تهیه شده است و هر کس از مومنین که قصد دارد در این امر مشارکت نماید می تواند هزینه هر سجاده را پرداخت کرده و ثواب آن را برای خود یا والدین خود در نظر بگیرد که تا زمانی که بروی این فرش ها نماز خوانده می شود از ثواب آن بهره خواهد برد.

مسجد اعظم پایگاه انقلاب و محل خیزش مردم علیه رژیم پهلوی بود
 نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در بخش بعدی خطبه دوم به بیان اتفاقات دوم بهمن ماه 57 و سالروز آغاز قیام مسلحانه در کشور توسط مردم ارومیه و سالروز به توپ بستن مسجد اعظم ارومیه توسط ارتش رژیم شاهنشاهی پرداخت و گفت: مسجد اعظم در آن روزها به عنوان پایگاه انقلاب و محل خیزش مردم علیه رژیم پهلوی بوده و علمای شهر ارومیه در آن به سخنرانی های انقلابی پرداخته و مردم را به مبارزه با رژیم طاغوت دعوت می کردند.

 وی ادامه داد: نیروهای رژیم پهلوی برای اینکه بتوانند در آن روزها از مردم انتقام بگیرند مسجد اعظم را با توپ مورد اصابت قرار دادند.

 روز دوم بهمن افتخار بزرگی برای استان بوده و باید در اذهان مردم زنده نگه داشته شود
 وی افزود: حجت الاسلام حسنی از اولین افراد در کشور بود که با جمع آوری کمک های مردمی اقدام به تهیه اسلحه و مسلح کردن جوانان کرده و اولین قیام مسلحانه علیه رژیم طاغوت را در کشور در روز دوم بهمن آغاز کردند این روز افتخار بزرگی برای مردم، علما و خانواده شهدای استان است لذا روز دوم بهمن باید در اذهان مردم زنده نگه داشته شده و به نسل های بعدی منتقل شود.

معرفت والای حضرت ام البنین نشان از شخصیت والای ایشان است
سیدمهدی قریشی در ادامه سخنان خود به سالروز وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها اشاره کرده و گفت: سالروز وفات حضرت ام البنین بهترین مناسبت برای گرامیداشت و تکریم همسران و مادران شهدا و ایثارگران است چرا که معرفت والای این بانوی بزرگوار نشان از شخصیت والای ایشان دارد.

 والدین شهداء با تقدیم فرزندان خود در راه اسلام، بقای انقلاب اسلامی را تضمین کردند
وی افزود: مقام معظم رهبری می فرمایند خاکریز اول برای دفاع از دین خود شهدا هستند و دومین خاکریز خاکریز خانواده های شهداست و تقدیم کردن چندین فرزند در راه اسلام و کشور و استقامت در راه دین نشان از اهمیت والای خانواده های شهدا دارد که با تقدیم جوانان خود انقلاب اسلامی را تضمین کرده و حق بزرگی بر گردن ما دارند، از خداوند متعال بخواهیم تا ما را با شهدا و خانواده های آنان محشور گرداند.

 برگزاری مراسم تحلیف در آمریکا تحت شدیدترین تدابیر امنیتی نشان از افول و نابودی آمریکاست
 نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با اشاره به انتخابات آمریکا و تغییر رئیس جمهور این کشور تحت شدیدترین تدابیر امنیتی گفت: مراسم تحلیف ریاست جمهوری آمریکا با شرایط حکومت نظامی و شدیدترین تدابیر امنیتی نشان از این است که آمریکا در مسیر افول و نابودی قرار گرفته و زوال این کشور نزدیک است.

 وی افزود: اگر چنین مراسمی در داخل کشور برگزار می شد به غیر از دشمنان خارجی منافقین داخلی نیز به دنبال تضعیف نظام و شبهه افکنی و نظامی جلوه دادن جمهوری اسلامی بر می آمدند اما این درحالیست که آمریکا بعنوان مهد دموکراسی و آزادی و مدعی مدیریت جهانی بودن با چه شرایطی مراسم تحلیف برای تغییر ریاست جمهوری خود برگزار می کند و این نشانه اضمحلال و نابودی این رژیم است.

 تغییر ریاست جمهوری آمریکا نباید نگاه و شناخت مسئولین را نسبت به این کشور عوض کند
 امام جمعه ارومیه در ادامه به دستور مقام معظم رهبری اشاره کرده و گفت: بر اساس دستور مقام معظم رهبری تغییر ریاست جمهوری آمریکا نباید نگاه و شناخت مسئولین را نسبت به این کشور تغییر دهد و در مسأله برجام تنها با این شرط که تمامی تحریم ها باید یکجا و بصورت کامل رفع شود می توان به تعهدات برجامی پایبند بود فلذا نباید مسئولین در کلام خود نیز ادعای برگشتن به برجام را مطرح کند.

 وی افزود: نباید چنین تفکری در جامعه القا شود که با تغییر رئیس جمهور آمریکا شرایط تغییر کرده و مشکلات حل خواهد شد چرا که دشمنی آمریکا با نظام اسلامی در طول تاریخ ثابت شده و از سوی آن ها همیشه دشمنی و شر نصیب جمهوری اسلامی شده است فلذا باید بدانیم که این تفکر استکباری و ظلم حاکم بر آن هاست که اجازه اعتماد به آن ها را نمی دهد.

 اعتماد به آمریکا و ایادی آن، مصداق اعتماد به شیطان است
 وی خاطر نشان کرد: اعتماد به آمریکا و ایادی آن ها اعتماد به شیطان است و به فرموده امام راحل آمریکا شیطان بزرگ است و هر کس به آمریکا اعتماد کند به شیطان اعتماد کرده است و براساس آیات قرآن کریم نباید بر شیطان اعتماد کرد چرا که دشمنی او آشکار است و سخنان مسئولین در اعتماد به دولت جدید آمریکا قابل قبول و پذیرش نیست.

 سیدمهدی قریشی در پایان تصریح کرد: همه مردم و مسئولین باید سخنان حکیمانه مقام معظم رهبری را با جان و دل بشنویم و از وی تبعیت کنیم تا دچار مشکل نشده و فریب حیله های دشمن را نخوریم.
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید