15:14|سه شنبه, اسفند 29 ,1402
تاریخ انتشار: 02 بهمن 1399 - 10:38
کد خبر: 15655
یادداشت:

حذف تدریجی میوه از سبد غذایی مردم/ زنگ خطری که باید جدی گرفته شود

قیمت انواع میوه در بازار ارومیه، به طرز چشمگیری افزایش یافته، تا جایی که دیگر اقشار متوسط و ضعیف جامعه تمایلی به خرید و مصرف میوه ندارند. اگر سری به بازار میوه و تره بار ارومیه بزنید، خواهید دید که قیمت بیشتر میوه‌های موجود در بازار بالای 15 هزار تومان است و همین امر سبب خلوتی بازار و رکود شده است.
حذف تدریجی میوه از سبد غذایی مردم/ زنگ خطری که باید جدی گرفته شود

سرویس اقتصادی باریش نیوز، حذف میوه از سبد معیشتی خانوار یکی از اتفاقاتی است که در چند ماه اخیر، پس از کاهش قدرت خرید مردم رخ داده است. به‌دنبال بالارفتن نرخ ارز و رشد لجام‌گسیخته تورم، اقشار کم درآمد جامعه بیش از آنکه به فکر خرید میوه و برطرف‌کردن نیازهای ثانویه خود باشند، بیشتر دغدغه تهیه لقمه نانی برای اعضای خانواده خود دارند. حتی خانواری که پیش از این یخچال خود را با انواع میوه‌ها پر می‌کردند، اکنون با توجه به گرانی‌های اخیر، به خرید دانه‌ای میوه روی آورده‌اند.

بنا به گفته شهروندان، افزایش قیمت میوه و تره بار و قیمت بالای برخی اقلام مانند گوجه و نارنگی، پرتقال، انار، لیموشیرین و .... باعث شده تا مردم فقط تماشگر این میوه ها در ویترین مغازه ها باشند. این شرایط در حالی است که افزایش روز افزون قیمت میوه در کنار دیگر کالاهای اساسی باعث حذف آن از سبد مصرفی خانوارها شده است.

در شرایطی که پزشکان بر استفاده از میوه و سبزیجات و تامین ویتامین های مورد نیاز بدن برای مقابله با کرونا تاکید می کنند، روا نیست که قیمت انواع مختلف میوه ها به حدی افزایش یابد که شهروندان به دنبال ته بساطی ها باشند و دست آخر هم بدون خرید به منزل بازگردند.

جای سوال است که چرا باید قیمت انواع مختلف میوه در شرایطی که مردم بیشتر از هر زمانی نیاز به مصرف میوه دارند، به گونه‌ای باشد که خرید آن از عهده قشر متوسط جامعه هم بر نیاید و حتی برخی خانواده‌ها توان خرید یک کیلو میوه را در این شرایط نداشته باشند؟ 

قیمت میوه‌ها به حدی بالا است که با سفره محدود طبقه متوسط و پایین جامعه هیچ همخوانی ندارد. نکته قابل توجه اینکه این قیمت‌ها تنها در پشت ویترین مغازه‌ها حک شده و از این قیمت‌های سرسام‌آور هیچ چیزی دست خریدار را نمی‌گیرد.

گزارش های میدانی از وضعیت اقتصادی شهروندان ارومیه ای حاکی از آن است که دخلشان در سطح بسیار پایین تری نسبت به خرجشان قرار گرفته و وضعیت  اقتصادی و کرونایی کشور نیز این  اوضاع را وخیم تر کرده است و این امر  بیان کننده این است که خیلی ها دیگر،  دانه ای و به تعداد، میوه می خرند؛ یک عدد سیب، دو عدد گوجه فرنگی، یک پیاز، یکی دو عدد خیار و... که این قضیه، در این اوضاع گسترش ویروس کرونا بسیار ناراحت کننده و جای بسی تدبیر و نظارت بیشتر از سوی مسئولان را می طلبد.

شاید این روزها کمتر کسی با گرانی‌ها بیگانه باشد چراکه به نظر می‌رسد این شرایط در سایه کم‌توجهی مسئولان نظارتی با خلق‌وخو و زندگی مردم عجین شده است؛ گرانی های سرسام‌آوری که برخی از مردم زیر بار آن نمی‌توانند قد راست کنند.



 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید