17:10|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 30 دی 1399 - 10:22
کد خبر: 15638
متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با باریش:

غده بارتولن و دلایل مبتلا شدن به آن

غده بارتولن در دو طرف منف (مهبل) قرار دارند که هر کدام به اندازه یک نخود هستند. این غدد مایعی که واژن را مرطوب نگه می‌دارد؛ تولید می‌کنند. این مایع از طریق لوله‌هایی وارد واژن می‌شود. اگر این لوله ها بسته شوند؛ مایع دوباره به آنها بر می‌گردد و این موضوع یک تورم به نام کیست تشکیل می‌دهد.
غده بارتولن و دلایل مبتلا شدن به آن

دکتر میترا حبیب‌زاده، متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با سرویس سلامت باریش نیوز اظهار کرد: کیست غده بارتولن در اکثر مواقع دردی ندارد و تقریبا همیشه خوش خیم است و منجر به سرطان نمی‌شود. با این حال بروز این کیست‌ها می‌تواند مشکلات زیادی برای بانوان فراهم کند. در نتیجه بهتر است در صورت بروز چنین کیستی، روند درمان آن هرچه سریع تر طی شود.

وی در مورد دلایل بروز کیست غده بارتولن گفت: پزشکان هنوز به علت بسته شدن این غده‌ها پی نبرده‌اند ولی در برخی موارد خیلی نادر، می‌تواند در اثر عفونت های انتقالی در اثر رابطه جنسی مانند سوزاک یا کلامیدیا باشد. از میان هر 10 زن، 2 زن احتمال داشتن کیست غدد بارتولین را دارند و معمولا در دهه 20 سالگی بیشتر اتفاق می‌افتد و با افزایش سن احتمال مبتلا شدن کمتر است. آمار 20 درصدی ابتلا به کیست غده بارتولن و درصد بالای زنان جوان، اهمیت توجه بیشتر به این بیماری را گوشزد می‌کند. به ویژه اگر اختلالات این کیست باعث ایجاد مشکل در روابط جنسی و زنانشویی شود.

حبیب زاده در مورد علائم داشتن کیست غده بارتولن افزود: علائم زیادی برای وجود کیست غده بارتولن وجود ندارد؛ مگر اینکه کیست بزرگتر شود یا دچار عفونت شود. در صورت داشتن عفونت که پزشکان به آن «آبسه» می‌گویند، درد شدیدی در را در محل کیست احساس می‌کنید. این اتفاق در موقعیت های مختلفی ایجاد می‌شود؛ برای مثال ممکن است در هنگام رابطه جنسی یا راه رفتن بروز پیدا کند. همانطور که گفته شد، اگر این علائم در حین رابطه جنسی ایجاد شده و بر کیفیت روابط زنانشویی اثر بگذارد، بهتر است خیلی سریع مورد بررسی قرار گیرد. در غیر این صورت ممکن است اثرات بدی برای زندگی افراد داشته باشد.

متخصص زنان،زایمان و نازایی در ارومیه در پایان تصریح کرد: مراجعه به پزشک مهم‌ترین نکته‌ای است که در صورت بروز کیست غده بارتولن باید انجام دهید. آزمایش‌های دوره ای و مراجعات متعدد به پزشک متخصص زنان به صورت دوره‌ای، کمک بزرگی برای پیشگیری یا درمان به موقع کیست غده بارتولن است. در نتیجه این موضوع را جدی بگیرید.

آدرس و شماره تماس دکتر میترا حبیب زاده، متخصص، جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه

ارومیه: خیابان حسنی، نرسیده به برج آسمان، مجتمع زیتون، طبقه 2 واحد 3

شماره تماس: 09153414736-33431204




 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید