20:23|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 27 دی 1399 - 10:23
کد خبر: 15625
در روزهای اخیر؛

عادی انگاری کرونا، آمار مبتلایان را افزایش داد

کاهش آمار بیماران کرونایی و کم شدن محدودیت های فاصله گذاری اجتماعی درآذربایجان غربی به ویزه ارومیه، آن طور که به نظر می رسد باعث عادی انگاری شهروندان نسبت به خطرات افزایشی شدن دوباره شیوع کرونا و بیشتر شدن فاصله اشان از طرح فاصله اجتماعی شده است، به طوری که با اعلام رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان همین عادی انگاری ها باعث افزایش مبتلایان در چند روز اخیر شده است.
عادی انگاری کرونا، آمار مبتلایان را افزایش داد

سرویس اجتماعی باریش نیوز، با وجود کاهش قابل توجه تلفات کرونا در کشور و همچنین استان آذربایجان غربی،  بسیاری از مردم  و مسئولین بیم دارند که با عادی انگاری جامعه از شرایط جدید بار دیگر شاهد اوج گرفتن کووید 19و صعودی شدن آمار مبتلایان و مرگ و میرها باشند، که متاسفانه همین عادی انگاری ها و  کنار گذاشتن ماسک از سوی برخی شهروندان، حضورهای غیرضروری در خارج از خانه و ترافیک و شلوغی خیابان ها و افزایش دورهمی ها باعث افزایش آمار مبتلایان در چند روزط اخیر شده است.

آمار مربوط به همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ در بیشتر نقاط کشور در حال کاهشی است اما کارشناسان امر با تاکید بر پرهیز از هرگونه عادی‌انگاری و شتاب در بازگشایی‌ها، بر احتمال افزایش شمار مبتلایان به این ویروس در ماه‌های آینده هشدار دادند.

کاهش آمار کرونا پس از هشدارهای مکرر داده شده توسط مسئولان و پزشکان و همچنین اعمال محدودیت ها که آذر  امسال اتفاق افتاد و با اطلاع رسانی ها و آموزش های صورت گرفته میزان رعایت شیوه نامه های بهداشتی و مصوبه های ستاد ملی مقابله با کرونا نیز در میان مردم به شکل قابل توجهی بهبود یافته است.

با این حال مسئولان  و کارشناسان تاکید دارند که هرگونه عادی انگاری و غفلت در زمان حاضر می تواند همه این دستاوردها را از بین ببرد و شرایط شیوع کرونا مجدد به اوج خود بازگردد و بیمارستان ها مملو از بیماران کرونایی شود.

هر زمان میزان رعایت پروتکل ها کاهش پیدا کرده و یا به عبارتی با عادی انگاری بیماری کرونا مواجه شدیم، میزان ابتلا به کرونا و مرگ و میر ناشی از بیماری در هفته های آتی به شدت افزایش پیدا کرده است . بیماری کرونا یک مبحث جدی است و سابقه آمار ابتلا و فوتی کرونا در استان و کشور بر این نکته تاکید دارد که کاهش رعایت پروتکل ها، به افزایش ابتلا و فوتی ناشی از کرونا منجر می شود.

این روزها، یک موضوع بسیار مهم، که باید مورد توجه همواره رسانه‌ها و بخصوص صدا و سیما باشد و آن خطر عادی‌انگاری بیماری کرونا است. هر زمانی که مردم احساس می کنند که اوج گیری  کرونا تمام شده است و مشکلی نیست و از این بیماری هم عبور می کنند و مسأله‌ای نیست که خطرناک باشد، بلافاصله عادی‌انگاری شروع می شود  و در هفته‌های بعد پیک جدید بیماری آغاز می‌شود؛ هم در زمینه ابتلا و هم در زمینه مرگ و میر،  که این امر خود می تواند بسیار خطرناک باشد.

پس در روز‌های پیش رو حتی با وجود کاهش محدودیت‌ها زحمات مدافعان سلامت را به باد فراموشی نسپاریم، دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنیم تا در روز‌ها و هفته‌های آینده همچنان شاهد کاهش آمار موارد ابتلا، بستری و فوتی‌های کرونا باشیم.



 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید