12:05|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 24 دی 1399 - 10:39
کد خبر: 15608
یادداشت:

نابسامانی نخاله‌ها در شهر ارومیه

نخاله ها که چهره ی زشت و ناهنجاری را برای ورودی های شهر خلق نموده است، برای هر انسان آگاه که محیط زندگی خود را فراتر از محدوده ی چهار دیواری خویش می‌بیند، تنها نخاله نیست، بلکه بخشی از چهره‌ی فرهنگی آن شهر و شعور اجتماعی شهروندان می‌باشد که در چگونگی دفع این نخاله‌ها تجلی یافته است.
نابسامانی نخاله‌ها در شهر ارومیه

سرویس اجتماعی باریش نیوز، امروزه با افزایش روز افزون جمعیت در شهر ارومیه و با گسترش ساخت و سازهای عمرانی و ساختمانی، و نیز تخریب و مرمت بناهای عمرانی و ساختمان ها، میزان تولید نخاله های ساختمانی به شکل چشمگیری در حال افزایش است.

دیدن منظره انبوه از نخاله‌های ساختمانی در ورودی جاده‌ها و حاشیه کلانشهر ارومیه، واقعا جای تأسف دارد. به جا ماندن پسماندهای ساختمانی، معضلات زیادی را از جمله آلودگی های زیست محیطی، بد منظره شدن فضای شهر، مرگ و میر افراد و یا بروز حادثه برای آن ها در اثر برخورد اتومبیل ها با نخاله های ساختمانی موجود در معابر (که مخصوصا در تاریکی شب اتفاق می افتد) و ... را در پی دارد.

متأسفانه در رابطه با مدیریت دورریزهای ساختمانی در ارومیه، به علت نبود قوانین و مقررات و دستورالعمل های منطقه ای مشکل مواد زائد جامد به صورت یک معضل درآمده است.

این ضایعات شامل مصالح ساختمانی از قبیل عایق، میخ، سیم برق، میلگرد و همچنین ضایعات حاصل از فرایند آماده‌سازی مقدماتی محل پروژه همچون مصالح لایروبی، کنده درختان و قلوه سنگها می‌شود. نخاله‌های ساختمانی، ممکن است دارای سرب، آزبست یا سایر مواد خطرناک باشند.

امکان بازیافت بسیاری از اجزای نخاله‌های ساختمانی وجود دارد و برای اینکار می‌توان از ماشین‌های مخصوص حمل ضایعات استفاده کرد. قلوه سنگ‌ها را می‌توان خرد کرده و در پروژه‌های ساختمانی مورد استفاده دوباره قرار داد. ضایعات چوب را نیز می‌توان بازیافت کرد.

در پایان انتظار می‌رود مسئولین و نهادهای مربوطه با متخلفان این امر برخورد کنند و محلی برای تخلیه ضایعات ساختمانی در اختیار شهروندان قرار دهند تا بیش از این شاهد آلودگی‌های بصری در سطح شهری بخصوص در حاشیه شهر ارومیه نباشیم.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید