07:05|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 21 دی 1399 - 10:43
کد خبر: 15590
یادداشت:

اشتغال، دغدغه همیشگی جوانان / بی خبری، کار همیشگی مسئولان

این روزها اشتغال مهم‌ترین نیاز و دغدغه جوانان آذربایجان غربی به حساب می‌آید. اشتغال جوانان موضوعی است که تریبون‌های بسیاری درخصوص آن سخن می‌گویند و متولی آن در کسب بودجه هستند اما در عمل هیچکدام متولی واقعی آن نیستند و پیگیر موضوعی با این اهمیت نیستند.
اشتغال، دغدغه همیشگی جوانان / بی خبری،  کار همیشگی مسئولان

سرویس اجتماعی باریش نیوز، در این میان اما آنچه که به موضوع اساسی و دغدغه فعلی جوانان در آذربایجان غربی تبدیل شده است موضوع اشتغال این قشر است چراکه از یک‌سو در سال‌های اخیر با افزایش میزان ظرفیت دانشگاه‌ها، فرصت تحصیل برای جوانان پدید آمده است که متعاقب آن با رشد چشمگیر فارغ‌التحصیلان جویای کار همراه خواهد بود، از سوی دیگر ایجاد فرصت ازدواج برای جوانان نیز همواره با یک درخواست مترادف بوده است و آن اشتغال است.

نسل جوانی که امروز علیرغم تحصیلات دانشگاهی  اما با دغدغه هایی همچون شغل، مسکن، ازدواج و...  دست و پنجه نرم می کند. روزهایی تکرار نشدنی که به قول جوانان دیروز باعث فتح قله های پیشرفت و موفقیت مادی و معنوی بود و امروز اما جوانان آن طور که باید جوانی نکردند چرا که دغدغه هایی همچون بیکاری، نبود واحدهای تولیدی، اقتصاد، مسکن، ازدواج، نبود مراکز تفریحی و... از عمده مشکلات آنان به شمار می رود.

در این زمینه نیاز است مسئولان پاسخگوی نیازهای آنها باشند وبگویند تا چه میزان از توانمندی و ظرفیت جوانان تحصیل کرده در راستای تحقق اهداف استان بهره برده و چه اقدامی در راستای اشتغالزایی آنان انجام داده و حال این جوانان باید برای کسب درآمد خود چه اقدامی انجام دهند تا آسیب های اجتماعی افزایش نیابد.

بسیاری از جوانان آذربایجان غربی از مسئولین می خواهند تا با برنامه ریزی صحیح برای جوانان بیکار و جویای کار این منطقه زمینه اشتغال پایدار را فراهم نمایند.



قطعا، استفاده از توان بومی در تولید و اشتغالزایی و صنعت تاثیر چشمگیر و بسزایی دارد در این میان مسئولین ذیربط باید راه حل مناسبی برای اشتغال جوانان ایجادنمایند ، استفاده از توان بومی هر منطقه می تواند در تولید و اشتغالزایی و صنعت تاثیر چشمگیر و بسزایی داشته باشد، که این امر فقط نیازمند کار کارشناسی، با برنامه ریزی دقیق و ارائه تسهیلات مناسب است که قطعا در استان ما با توجه به پتانسیل ها و ظرفیت ها بسیار پاسخگو می باشد.

در این میان مسئولین نیز باید در واگذاری مسئولیت ها به جوانان اعتماد داشته باشند و در مشاوره های کلان با توجه به توانایی هوش سیال و خلاقیت جوانان بهره ببرند؛ همچنین 
مسئولین می توانند با ایجاد بستر سازی مناسب جهت هدایت جوانان به فضای کسب و کار، اشتغال و کارآفرینی گام های محکم تری بردارند، آگاه سازی های لازم از آسیب های مختلف جهت جلوگیری از آسیب های اجتماعی و شناسایی استعدادهای جوانان و بکارگیری آنان متناسب با پتانسیل های موجود بهره ببرند.

در حال حاضر وزارت ورزش و جوانان متولی امور جوانان کشور است و باید در حوزه اشتغالزایی این وزارتخانه، با هماهنگی با وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی و سایر دستگاه های ذیربط نقش موثرتری در اشتغالزایی ایفا کند.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید