15:19|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 20 دی 1399 - 10:03
کد خبر: 15584
یادداشت:

کرونا معضلی اساسی برای زنان سرپرست خانوار

حدود 11 ماه است که با شیوع ویروس کرونا ، خانواده‌های زیادی دچار آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی شده‌اند، در این میان زنان سرپرست خانوار که نان‌آوران خانه هستند از این ویروس منحوس در امان نمانده‌اند و آثار منفی این ویروس دامن آن‌ها را هم گرفته است.
کرونا معضلی اساسی برای زنان سرپرست خانوار

سرویس اجتماعی باریش نیوز، شیوع بیماری کرونا مشکلات اقتصادی، روحی و روانی بسیاری برای جامعه ایجاد کرد که این مشکلات برای زنان سرپرست خانوار که به عنوان آسیب پذیرترین قشر جامعه هستند و سایه سنگین ویروس مخرب کرونا اثرات منفی بسیاری بر زندگی و کسب و کار آنها داشته است.

در سال‌های اخیر با افزایش نرخ طلاق در شهرهای بزرگ، زنان مطلقه و به تبع آن تعداد زنان سرپرست خانوار در این زمینه رو به افزایش است، مخصوصا زنانی که فرزندی دارند و بعد از طلاق وظیفه به عهده گرفتن سرپرستی و تامین نیازهای اساسی آنان به تبع این موضوع، مشکلات معیشتی در این گروه از زنان سرپرست خانوار بسیار شدیدتر از دیگر زنان سرپرست خانوار است.

متاسفانه به صراحت می‌توان گفت شیوع ویروس کرونا بر تمامی گروه های اجتماعی و مشاغل تاثیراتی منفی داشته است که معیشت زنان سرپرست خانوار نیز از این ویروس منحوس در امان نمانده است. برخی از زنان سرپرست خانوار به‌ دلیل شیوع کرونا و تعطیلی کسب وکار بیکار شده‌اند و بدون هیچ گونه درآمدی مجبورند هزینه‌های سنگین زندگی خود وخانواده را تأمین کنند.

مسائل اقتصادی ناشی از کرونا، از قبیل از دست رفتن شـغل، نداشـتن درآمـد و... می‌توانـد این خانواده‌ها را که فاقد پس‌انداز و پشـتوانه لازم برای مدیریت این دوران هستند، بسیار در تنگنا قرار داده و اثرات اجتماعی جبران‌ناپذیری از قبیل افزایش نارضایتی مدنی، احتمال انجام اعمال مجرمانه، پایداری فقر، گسترش یأس و ناامیدی، شـیوع بیماری‌های روان تنی و... به‌دنبال داشته باشد.

نا گفته نماند کمک‌هایی از سوی موسسات خیریه به برخی از آنان تعلق می‌گیرد تا حدودی می‌تواند به تامین معیشت آنان برای مدتی کمک کند، ولی با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه، مساعدت‌های دریافتی برای آنان بسیار ناچیز بوده و کفاف گذران زندگی آنان را نمی‌دهد و باید یک چاره اساسی در این مورد از سوی مسئولین و ارگان های مربوطه اندیشیده شود تا شاهد فسادهای اجتماعی ناشی از بیکاری و گرانی و ... زنان سرپرست خانوار در جامعه نباشیم.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید