09:50|چهارشنبه, اردیبهشت 05 ,1403
تاریخ انتشار: 18 دی 1399 - 12:21
کد خبر: 15578
دکتر بوتراب در گفت‌و‌گو با باریش:

به تعویق انداختن درمان عفونت های دندانی جایز نیست

عفونت دندانی، خونریزی لثه، آبسه و یا عفونت در بافت نرم داخل دهان، درد خودبخود و حساسیتهای شدید دندانی، از جمله درمان های اورژانسی محسوب می شوند که به تعویق انداختن درمان آنها جایز نیست.
به تعویق انداختن درمان عفونت های دندانی جایز نیست

مینابوتراب، جراح دندانپزشک در گفت و گو با سرویس سلامت باریش نیوز اظهار کرد: به طور کلی عفونت دندانی، خونریزی لثه، آبسه و یا عفونت در بافت نرم داخل دهان، درد خودبخود و حساسیتهای شدید دندانی( افرادی که به محض  استفاده از نوشیدنی سرد و گرم دچار دندان دردهای شدید می‌شوند) از جمله درمان‌های اورژانسی محسوب می‌شوند و به تعویق انداختن این اعمال جایز نیست. از طرفی هر چه بیماری مزمن‌تر شود، درمان‌ها پیچیده‌تر و دفعات مراجعه بیمار به دندانپزشک به مراتب بیشتر خواهد شد.

وی در ادامه گفت: درمان‌های خانگی و مشکلات اورژانسی دهان و دندان می‌تواند در بسیاری از موارد شرایط برای بیمار و دندانپزشک را پیچیده‌تر کند،و تاکید بر اینکه درمان‌های خانگی و مشکلات اورژانسی دهان و دندان می‌تواند در بسیاری از موارد شرایط برای بیمار و دندانپزشک را پیچیده‌تر کند، درمان‌هایی که باید به بعد از ریشه کنی کرونا موکول شود.

دکتر بوتراب اضافه کرد: درمان‌های زیبایی دندان، روکش کردن، کشیدن دندان‌های عقل یا دندان هایی که چیزی از آن ها در داخل دهان باقی نمانده ولی در عین حال برای بیمار التهاب و عفونتی نیز ایجاد نکرده، اولویت درمانی و بهداشتی ندارند و بهتر است به زمان دیگری تا پایان ریشه کنی کرونا موکول شوند.

وی در ادامه به انتخاب مطب ها و کلینیک ها یی که مردم به آن مراجعه می کنند و چه شرایطی باید داشته باشند اشاره کرد و گفت: نوبت دهی به بیماران در زمان پاندمی‌ها یکی از موضوعات مهمی است که باید در مطب‌ها و کلینیک ها به آن توجه ویژه‌ای شود و باید ورود و خروج بیماران برای دریافت خدمات حساب شده و تحت کنترل باشد چرا که ازدحام و شلوغی  علاوه بر معطلی بیشتر بیماران ریسک انتقال بیماری را بالا می‌برد. همچنین مطب و کلینیکی را انتخاب کنید که کارکنان و دندانپزشک ضمن رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی از ماسک، دستکش، کاور کفش و لباس استفاده کنند.


استفاده از دهان شویه‌های ضدعفونی کننده قبل و بعد از درمان یکی دیگر از مواردی بود که دکتر بوتراب به آن اشاره کرد و گفت: استفاده از دهانشویه مناسب می‌تواند ریسک انتشار ویروس را کاهش دهد.

وی در ادامه ، استفاده از روش های مختلف برای به حداقل رساندن مراجعات را برای کاهش زنجیره انتقال بیماری از سوی متخصصان دهان و دندان خواستار شد و استفاده از پانسمان‌هایی با ماندگاری بالاتر برای بیمارانی که نیاز به ترمیم بعد از درمان ریشه دارند را راه حل مناسبی برای کاهش مراجعات ذکر کرد.


دکتر مینا بوتراب با بیان این که خیلی از پوسیدگی‌های دندانی می‌تواند منجر به ایجاد دردهای شدید دندانی شود، خاطرنشان کرد: حتی در مواردی بدون درد نیز ممکن است آبسه های عفونی ایجاد شود که باید در اولین فرصت درمان شود.


 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید