15:31|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 17 دی 1399 - 13:02
کد خبر: 15572
یادداشت:

چالش‌های آموزش فضای مجازی برای دبیران و دانش آموزان

با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس، آموزش از طریق کتاب‌های درسی جای خود را به فضای مجازی داده و دانش آموزان با مشکلات بسیاری روبرو شده‌اند.
چالش‌های آموزش فضای مجازی برای دبیران و دانش آموزان

سرویس اجتماعی باریش نیوز، با شیوع ویروس کرونا در آذربایجان غربی و تعطیلی مدارس، دبیران و دانش آموزان بصورت مجازی شروع به فعالیت و آموزش کردند.

اپلیکیشن شاد، یکی از راه‌هایی بود که دانش آموزان و معلمان مدارس با عضویت در این سامانه توانستند آموزش را دوباره از سر بگیرند اما این برنامه نیز خالی از مشکلات نیست؛ استفاده از این برنامه، مشکلاتی را برای برخی از دانش‌آموزان شهری و هم چنین دانش آموزان روستایی که به اینترنت و گوشی هوشمند دسترسی ندارند به وجود آورده و دست آنها را از فراگیری علم و دانش کوتاه‌تر ساخته است.

با اینکه چند ماه از تعطیلی مدارس می‌گذرد و فرا رسیدن امتحانات نوبت اول و دانش آموزان از طریق فضای مجازی، آموزش‌های خود را دریافت می‌کنند در این میان نیز دانش آموزانی وجود دارند که در صورت عدم نبود امکانات لازم برای آموزش از طریق فضای مجازی، از دروس خود عقب مانده‌اند.

برخی خانواده‌ها با انتقاد از مسئولان با بیان اینکه تلفن همراه قابل استفاده برای فرزندانشان را ندارند و  نمی‌تواند وارد شبکه شاد شود؛ برخی که تلفن همراه دارند نیز با مشکلات فنی در این سیستم مواجه هستند.

با وجود تغییر رویکرد آموزش‌ها و استفاده از ظرفیت فضای مجازی از طرفی هم باید اذعان کرد که این رویکرد برای همه کاربرد ندارد چرا که برخی نقاط محروم و روستایی آذربایجان‌غربی در دسترسی به اینترنت با مشکل روبرو هستند و این در حالی است که استفاده از شبکه شاد برای دانش آموزان و معلمان الزام آور شده است.

متاسفانه با وجود اعتراضات و پیگیری‌های اخیر از سوی دبیران و والدین و شبکه‌های خبری ولی شاهد هیچگونه نظارت و پاسخگویی از سوی مسئولان نیستیم و هنوز هم ادعا می‌کنند که هیچ مشکلی در آموزش‌های مجازی و برنامه شاد وجود ندارد و این ادعای آنان معضلی برای دانش آموزان و دبیران شده است.

با شروع ایام امتحانات نوبت اول، مشکل دسترسی به اینترنت معضلی برای دانش آموزان شده است و از طرفی هم افزایش تعرفه بسته های اینترنت معضلی برای والدین در شرایط فعلی اقتصادی شده است. 

با توجه به این مسئله که ویروس کرونا قصد پایان ندارد و نیاز فعلی جامعه برای پیشگیری و قطع زنجیره این ویروس منحوس، عدم بازگشایی مدارس و عدم حضور دانش آموزان در آن می‌باشد، در پایان انتظار می‌رود مسئولین و نهادهای ذیربط فکری برای حل این مسئله و ضعف آموزش فضای مجازی بیاندیشند و راه حل‌هایی راجع به این موضوع را به عمل درآورند.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید

نظرت کاربران

یونس
1399/10/18 - 09:27

باسلام من دبیریکی از مدارس روستای ارومیه هستم مطالب شما کاملا درسته براساس آمار معاون مدرسه بیش از ۵۰درصد دانش آموزان وخانواده های آنان بامشکل نداشتن گوشی هوشمند وبقیه سایر مشکلات استفاده از آن رادارندواز برنامه های شاد نمیتواننداستفاده کنند