06:02|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 17 دی 1399 - 10:30
کد خبر: 15568
یادداشت:

رسیدگی به مشکلات کشاورزان آذربایجان غربی / شعاری تکراری، اما دور از واقعیت

کشاورزان آذربایجان غربی هر ساله با شعارها و وعده هایی از سوی مسئولین مواجه می شوند که نه تنها هیچ کدام از این وعده ها عملی نمی شود بلکه مشکلات آنها در این بخش هر سال نسبت به سال گذشته بیشتر شده و این امر خود می تواند تهدیدی جدی برای کشاورزی استان باشد.
رسیدگی به مشکلات کشاورزان آذربایجان غربی / شعاری تکراری، اما دور از واقعیت

سرویس اقتصادی باریش نیوز، اقتصاد معیشتی مردم آذربایجان غربی برپایه کشاورزی و باغداری است و اغلب مردم به صورت مستقیم و غیرمستقیم به شغل کشاورزی و باغداری اشتغال و از این طریق امرار و معاش می‌کنند.

کمبود صنایع تبدیلی، عدم بسته‌بندی مناسب ، پایین بودن قیمت فروش محصول نسبت به هزینه های تولید آن، نامشخص بودن وضعیت صادرات و همچنین ریزش‌های قبل از برداشت محصول هر سال از بزرگترین مشکلات باغداران آذربایجان غربی به شمار می رود .

آذربایجان غربی با تولید بیش از 6 الی 7 درصد از محصولات کشاورزی کشور یکی از قطب های اصلی این بخش به شمار می رود ولی همه ساله بازار پس از تولید این محصولات به چالش بزرگ و اصلی در استان تبدیل می شود. اما این افزایش تولید با وجود کیفیت بالا نه تنها سودی برای اقتصاد کشاورزی و باغداران استان نداشته بلکه به یکی از دغدغه های اصلی آنها  تبدیل شده است.

تعدادی از باغداران اظهار دارند که محصول تولیدی آنها امسال اگرچه مرغوب هم بود ولی متاسفانه به  فروش نرسید و به همین خاطر بسیاری از آنها مجبور شدند  محصولاتشان را با قیمت بسیار پایین به دلالان بفروشند و نیز برای جلوگیری از فاسد شدن و نبود انبار آن را با پرداخت هزینه از باغ خود دور کنند. بسیاری از باغداران امسال به خاطر نبود بازار فروش ضرر و زیان فراوان دیده‌اند و بسیاری نیز در حال ورشکسته شدن هستند.

پائین بودن قیمت فروش محصول نسبت به هزینه ها ی تولید آن، نامشخص بودن وضعیت صادرات، بالابودن هزینه های تولید و پائین بودن توان مالی باغداران و همچنین ریزش‌های قبل از برداشت محصول از دلایلی است که بر این چالش دامن می زنند.

وجود مشکلات فروش سیب و بساری دیگر از محصولات، روز به روز باغداران بیشتری را زمین گیر می کند و هر لحظه صدای ناله و فریاد تعداد بیشتری از کشاورزان را در می آورد. صادر نشدن این محصول باعث شده کشاورزان محصولات باغی بویژه سیب را پیش از موعد چیده و آن را کنار جاده‌ها بریزند تا به نام زیر درختی به نازل‌ترین قیمت آن را بفروشند و گاهی با شرایط نسیه چندین ماهه محصولات خود را وارد بازار کنند.

نبود برنامه ریزی برای حمایت از تولید، بسته بندی نامناسب محصول، منطقی نبودن قیمت ها با توجه به هزینه تولید و در برخی موارد همسان نبودن کیفیت سیب داخلی با نمونه های خارجی از جمله دل مشغولی های موجود به شمار می رود که به گفته دست اندرکاران تولید و فروش محصولات باغی، ادامه این وضع باعث می شود تا سود حاصل از تلاش و زحمت تولیدکنندگان سیب همچنان به جیب دلالان و واسطه ها برود یا صرفا کام تولیدکنندگان کنسانتره را شیرین کند.

در حالی که زندگی بخش وسیعی از مردم در روستاهای این استان با کشاورزی گره خورده و چرخ اقتصاد زندگی آن ها با کاشت و تولید انواع محصولات زراعی و باغی می چرخد دلالان و واسطه ها با تعیین نرخ ناچیز برای خرید این محصولات ، شیرینی برداشت محصولات را به کام کشاورزان و باغ داران تلخ می کنند.

اقتصاد کشاورزان و زندگی جمعیت وابسته به کشاورزی بر اساس فروش به موقع و قیمت مناسب محصولات کشاورزی می چرخد، در این راستا مهمترین چالش این بخش تفاوت قیمت محصولات در مزرعه و بازار است بطوری که حضور واسطه ها در بازار محصولات و مجبور شدن کشاورزان به اینکه محصولات خود را به دلالان بفروشند ، موجب شده است کشاورزان بسیار متضرر شوند.

متاسفانه هر سال در حالی که زندگی بخش وسیعی از هموطنان در روستاها با کشاورزی گره خورده و چرخ اقتصاد زندگی آن ها با کاشت و تولید انواع محصولات زراعی و باغی می چرخد دلالان و واسطه ها با تعیین نرخ ناچیز برای خرید این محصولات، شیرینی برداشت محصولات را به کام کشاورزان و باغ داران تلخ می کنند.

امروز محصولات کشاورزی به خصوص سیب با مشکلات متعددی از جمله بازاریابی، صادرات، صنایع تبدیلی، وجود دلالان و واسطه‌ها، متضرر شدن کشاورز به جای سود آوری و… مواجه است که ضرورت توجه ویژه مسئولان را دو چندان می کند.


 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید

نظرت کاربران

یوسف
1399/10/17 - 22:37

مسئولان کجا هستن چرا فکری به حال فروش سیب کشاورزان استان نمیکند دلالان فقط میخواهد با قیمت نا چیز از چنگ کشاورزان در بیاورند آقایان مسئول کی از پشت میز برمیخیزد تا مشکل کشاورزان ارومیه را حل کنند بخدا این بی مسئولیتی یک حق ناس است