01:45|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 16 دی 1399 - 11:25
کد خبر: 15562
یادداشت:

گرانی نفس مردم را گرفت

این روزها گرانی همچنان در بازار ارومیه می تازد و هر روز وضعیت بدتر می شود، علیرغم وعده مسئولان برای گشایش اقتصادی و مهار گرانی ها اما اگر سری به مغازه های شهرارومیه بزنید می بینید که هر روز توان خرید مردم کاهش می یابد، متاسفانه این وضعیت فشار مضاعفی بر خانواده های با معیشت متوسط و ضعیف وارد کرده است.
گرانی نفس مردم را گرفت

سرویس اقتصادی باریش نیوز، این وضعیت زندگی مردم را سخت تر از قبل کرده است و اما وقتی پای صحبت مسئولان می نشینیم، می گویند مردم باید به همیاری هم بروند، اصناف می گویند گران فروشی نمی کنیم این گرانی ها از کارخانه ها اعمال می شود، دولت، تحریم ها را مسبب گرانی ها می داند و منتقدان، دولت را عامل گرانی ها معرفی می کنند و هر چه به انتخابات نزدیک تر می شویم در کشاکش پیدا کردن مقصر گرانی ها این مردم هستند که با مشکلات بیشتری مواجه می شوند و گویا کسی توجهی به این موضوع ندارد.

گرانی بی‌امان کالاهای مصرفی از دو سال پیش و به‌خصوص از سال ۹۹ با افزایش نرخ ارز به اوج خود رسیده بطوریکه قیمت کالاهای اساسی و مواد غذایی به‌صورت ساعتی افزایش می‌یابد و تأثیرات منفی در زندگی مردم می‌گذارد.

شوک گرانی کالاها چنان غیرقابل‌باور است که اصطلاحاً باید گفت اقتصاد از دست مسئولان در رفته و شکاف دستمزدها با هزینه معیشت و اختلاف میان درآمدهای دهک اول و آخر جامعه در سطح استان طی این چندماهه اخیر عمیق‌تر شده و افزایشی چشم‌گیر داشته است.

بااینکه مسئولان ادعا دارند بر قیمت کالاها در بازار نظارت می‌شود اما به نظر می‌رسد تولیدکننده فرایند قیمت‌گذاری را خود به دست گرفته و با افزایش قیمت‌ها، توان و مقاومت اقشار متوسط و ضعیف جامعه را هدف گرفته و سفره آنان را کوچک و کوچک‌تر کرده است.

حال این روزها در خیابان و بازار شهر و در دورهمی های ساده بحث گرانی دادوبیداد مردم را درآورده و مسئولان نیز جامعه را در گرداب گرانی و تورم و مشکلات به حال خود رها کرده‌اند که اگر فکری نکنند با تورم و افزایش قیمت کالاها شکاف طبقاتی نیز بیش‌ازپیش خواهد شد و به‌وضوح مردم فقیر ما فقیرتر خواهند شد.

مهم ترین سوالی که این روزها مردم از یکدیگر می‌پرسند این است که نرخ‌ها تا کجا و تا چه زمانی قرار است رشد داشته باشد؟ چرا مسئولان مربوطه توان ایجاد رابطه ای منطقی بین نرخ اقلام مصرفی و درآمد خانوار را ندارد؟ آیا دست‌هایی در میان است که به بازار خط می‌دهد؟ مگر مردم تا چه حد تحمل افزایش قیمت ها را دارند؟

آیا واقعا مسولین می دانند که مردم در رنج هستند و کاهش قدرت خرید آن ها ، تورم و گرانی لجام گسیخته، رواج فساد و تبعیض نفس آن ها را بریده است ؟ آیا واقعا مسئولین می دانند که تورم کمر مردم را شکسته ، تولید کنندگان را فلج و قامت مردم را خم کرده است. و سوال آخر اینکه آنها  می دانند که مردم اجاره نشین پس از پرداخت اجاره بهای سنگین دیگر پولی برای تامین نیازهای حداقلی، حفظ سلامت خانواده خود، تامین هزینه های آموزشی و هزاران  هزارهزینه دیگر را ندارند.

و سخن پایانی  اینکه مسوولان آستین های خود را بالا ببرندو برای این مردم کاری بکنندو به جای دلسرد کردن مردمی که اکثر آنها زیر خط فقر زندگی می کنند و به فکر ارائه راه حلی مناسب جهت خارج شدن از این وضعیت بد اقتصادی باشند.   








.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید

نظرت کاربران

علیرضا
1399/10/16 - 19:14

مسئولین توجه داشته باشند آدمی که توان تهیه قوت ساده خانواده را نداشته باشد آن موقع دیگر دین ایمان نظام برای او و خانواده اش مفهومی ندارد