20:41|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 15 دی 1399 - 13:21
کد خبر: 15556
رئیس کارگروه آموزش‌ های الکترونیکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد:

قوانین امتحانات پایان ترم جاری تغییر نمی‌کند

قوانینی که در ترم تحصیلی گذشته برای برگزاری آموزش‌های مجازی و امتحانات به دانشگاه‌ها ابلاغ شد، تغییر نکرده است.
قوانین امتحانات پایان ترم جاری تغییر نمی‌کند

به گزارش پایگاه خبری باریش نیوز، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، رئیس کارگروه آموزش‌ های الکترونیکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: قوانینی که در ترم تحصیلی گذشته برای برگزاری آموزش‌های مجازی و امتحانات به دانشگاه‌ها ابلاغ شد، تغییر نکرده است.

صفوی افزود: وزارت علوم به دلیل کامل بودن ابلاغیه‌ها، قانون جدیدی برای امتحانات این ترم به دانشگاه‌ها نداده است.

وی درباره نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم جاری دانشگاه ها، اظهار داشت: اساس کار دانشگاه‌ها در برگزاری امتحانات پایان ترم جاری در مقایسه با ترم تحصیلی گذشته تفاوتی ندارد، به این معنا که چارچوب و اختیارات اعلام شده برای ترم تحصیلی گذشته در ترم جاری هم اجرا می‌شود.

صفوی ادامه داد: برگزاری امتحانات مستمر به جای یک امتحان در پایان ترم گذشته به دانشگاه‌ها اعلام شد.
 
از این رو استادانی که امکان اجرای این روش را نداشتند، با برخی مسائل مواجه شدند.
 
اما اعضای هیئت علمی از ابتدای شروع ترم تحصیلی جاری، امتحانات مستمر را در دستور کار قرار دادند و به دلیل تجربه و تسلط بیشتر، برنامه ریزی مناسبی برای امتحانات انجام دادند.

رئیس کارگروه آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم خاطرنشان کرد: اعضای هیئت علمی برای هر شیوه از امتحانات پایان ترم می‌توانند یک نمره بگذارند و سر جمع این ارزیابی‌ها ملاک بهتری برای تصمیم گیری است.

صفوی درباره برگزاری امتحانات دروس عملی و کارگاهی، اظهار داشت: برنامه ریزی‌ها برای برگزای امتحانات حضوری دروس عملی و کارگاهی باید بر اساس پروتکل‌های دانشگاه‌ها باشد؛ اگر دانشگاهی امکان رعایت پروتکل‌های بهداشتی را دارد، امتحانات پایان ترم دروس عملی و کارگاهی را حضوری برگزار می‌کند، اما اکثر دانشگاه‌ها سعی در برگزاری غیرحضوری امتحانات این دروس دارند.

وی افزود: برگزاری امتحانات پایان ترم دروس عملی در اولویت دانشگاه‌ها نیست؛ امتحانات حضوری این دروس نیازمند رفت و آمد دانشجو در محدودیت‌های کرونایی است.
 
وی گفت: اگر هم این امتحانات برای عده‌ای حضوری برگزار شود، بحث عدالت آموزشی و امکانات به میان می‌آید. بنابراین، رعایت عدالت آموزشی در این زمینه اصل اول است و باید حداکثر بهره وری را در نظر بگیریم که این عدالت رعایت شود.
 
در این بهره وری، امتحان دروس عملی و کارگاهی می‌تواند حضوری برگزار شود، اما نباید الزام باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز با بیان اینکه برخی دانشگاه‌ها با امکانات از راه دور شیوه‌های جایگزینی برای برگزاری امتحانات عملی ارایه می‌دهند، خاطرنشان کرد: بر اساس ارزیابی‌های به عمل آمده، بین ۷۰ تا ۸۰ درصد دانشگاه‌ها مشکل برگزاری دروس عملی و کارگاهی را به یک شکلی برطرف کرده اند، اما برخی از آن‌ها هنوز چالش دارند.

وی فرق نیمسال تحصیلی جاری با ترم تحصیلی گذشته را در افزایش تجربه اعضای هیئت علمی به منظور برگزاری کلاس‌های الکترونیکی و آشنایی با ابزار‌های این آموزش اعلام کرد و گفت: اعضای هیئت علمی در این ترم، ابزار‌های آموزش الکترونیکی را بهتر شناخته اند پس امکان برنامه ریزی بهتری وجود دارد.

به علت شیوع ویروس کرونا، دومین ترم تحصیلی دانشگاه‌ها به صورت الکترونیکی در حال برگزاری است و علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز پیش از این به ایرنا اعلام کرده بود که امتحانات پایان ترم تحصیلی جاری به صورت مجازی برگزار می‌شود.

برخی از دستورالعمل‌های وزارت علوم که در ترم تحصیلی گذشته برای برگزاری امتحانات پایان ترم به دانشگاه‌ها ابلاغ شد، به این شرح است:

در صورت برگزاری امتحانات حضوری در دانشگاه مقصد، معرفی دانشجو برای شرکت در آزمون حضوری دانشگاه مقصد در درس مشابه و ارسال نمره کسب شده در امتحان به صورت رسمی و مکتوب به دانشگاه مبدأ در حداقل زمان ممکن انجام شود.

سوالات یا برگه امتحان از سوی دانشگاه مبدأ، ارسال و آزمون با اعمال مراقبت کامل و دقیق از امنیت سوالات، اجرا شود.

در بهره گیری از این روش، اولویت با دانشجویانی است که در نیمسال پایانی تحصیل هستند یا امکان سفر به دانشگاه مبدأ به دلیل مواجه برای آن‌ها مقدور نیست؛ تشخیص استفاده از این امکان، بر عهده دانشگاه مبدأ یا محل تحصیل دانشجو پس از هماهنگی با دانشگاه محل زندگی اوست.

در مناطقی از کشور که به تشخیص مرجع ذی صلاح، بیماری گسترش یافته است و منطقه یا استان در وضعیت فوق العاده قرار دارد، دانشگاه‌ها ناگزیر از برگزاری آزمون به روش غیرحضوری هستند.
 
از این رو لازم است با تشخیص شورای آموزشی دانشگاه و با پیروی از برنامه معینی، بخش یا تمام ارزشیابی آموخته‌های دانشجویان را به شیوه مستمر، در طول نیمسال و با بهره گیری حداکثری از امکانات فضای مجازی برگزار کنند.


 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید