10:26|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 15 دی 1399 - 10:57
کد خبر: 15553
یادداشت:

روزهای سخت زندگی کارگری سخت‌تر شد

این روزها با افزایش سرسام آور قیمت دلار و افزایش تورم بحران سختی از لحاظ دستمزد، گریبان جامعه کارگری کشور را گرفته و این مسئله هم کارگران و هم کارفرمایان را دچار مشکل کرده است؛ چرا که تنها موردی که متاسفانه افزایش تورم در آن اثری نداشته است حقوق و ‌مزایای کارگران و کارمندها بوده است.
روزهای سخت زندگی کارگری سخت‌تر شد

 سرویس اجتماعی باریش نیوز، رشد نرخ تورم ، رکود اقتصادی ، گران شدن نرخ ارز ،تحریم‌ها واکنون هم شیوع کرونا پیامدهایی را به دنبال خود داشته که عمده‌ترینش کاهش قدرت خرید مردم به‌ویژه کارگران است. به‌طوری‌که گذران معیشت برای قشر کارگر ،بسیار دشوارتر از گذشته شده و تمام مشکلات زندگی این قشر تحت‌الشعاع دغدغه‌ای بزرگ‌تر به نام معیشت قرارگرفته‌ است.

مسئولان و کارفرمایان با افزایش قیمت ها مردم را قانع می کنند و بعضا می گویند رشد قیمت ها با توجه به رشد هزینه ها منطقی است اما زمانی که نوبت به تعیین نرخ دستمزد کارگران می رسد افزایش  حقوق را غیر منطقی اعلام می کنند و می گویند نباید فشار به کارفرما بیاید.

دریافت به‌موقع دستمزد «کمترین» مطالبه‌ای است که یک کارگر می‌تواند داشته باشد. کارگر تمام توان خود را به کار می گیرد تا بتواند هزینه‌های زندگی‌اش را تامین کند. دستمزدی که حتی نمی تواند یک سوم هزینه‌های یک ماه زندگی آبرومندانه را تامین نماید.

این روزها کارگران از نظر اقتصادی و معیشتی بدلایل شرایط تحریم‌ها، شیوع بیماری کرونا و کم‌لطفی‌هایی مسولین روزهای سختی را می گذرانند و این در حالی است که
سالهای زیادی است که قشر زحمت کش و مظلوم کارگری کشور، فشار تورم را تحمل می کنند و در سخت ترین وضعیت معیشتی، روزگار می گذرانند و جالب اینکه فریاد آنها نیز به گوش هیچ قانونگذار و مجری قانونی نمی رسد و شاید بهتر باشد این موضوع را اینگونه تعبیر کنیم که همواره کارگران کشور از تورم و خط فقر عقب تر هستند و این موضوع باعث می شود که روز به روز وضعیت معیشتی این قشر زحمتکش جامعه و درصد قابل توجه مردم کشور، به چالش کشیده شود.


حال در این وضعیت اقتصادی ،قشر کارگر با معضلاتی چون نبود امنیت شغلی، بیکاری، تولید محدود،  و قدرت مالی پائین برای تامین زندگی روبرو هستند.شرایطی ناخوشایند که همواره بخش قابل‌توجهی از جامعه‌ای که آن را کارگران تشکیل می‌دهند با آن دست‌به‌گریبان بوده‌اند. اما در وضعیت کنونی این‌گونه  معضلات تبدیل به بحرانی جدی  شده ودرصورت فقدان تدابیری کارآمد ، هرچه می‌گذرد برعمق این بحران هم افزوده خواهد شد.

همگی می دانیم که در شرایط رکود تورمی که اقتصاد کشور در آن قرار دارد هزینه های تولید از جمله افزایش هزینه‌های حامل‌های انرژی، بهره بانکی ، مالیاتها و موضوع تحریم ها بسیار بالا رفته است اما این سوال را باید پرسید که آیا تنها راه حل برای کاهش هزینه های تولید برای تولید کننده فقط و فقط کمتر نگاه داشتن دستمزد می باشد!

آیا بهتر نیست با کاهش مالیاتها و بخشش هزینه های حامل های انرژی و بهره بانکی هزینه های تولید کنندگان را کاهش داده و در عوض دستمزد کارگران را افزایش دهیم ؟






Top of Form

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید