21:04|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 13 دی 1399 - 11:42
کد خبر: 15541
یادداشت:

نگرانی دانشجویان از ضعف های اینترنتی؛ همزمان با ایام امتحانات

کرونا، مهمان ناخوانده این روزهای ما که حسابی جا خوش کرده و رفتنی هم نیست؛ مهمانی که از نخستین روزهای ورودش آموزش و مکان‌های آموزشی را با چالشی عجیب رو به رو کرد و شاید بتوان گفت یکی از نخستین حوزه‌هایی که از حضور کرونا ویروس در کشور متاثر شد، آموزش و مراکز آموزشی بودند.
نگرانی دانشجویان از ضعف های اینترنتی؛ همزمان با ایام امتحانات

سرویس اجتماعی باریش نیوز، در این شرایط بحرانی کشور که هر روز با افزایش آمار مبتلایان به این ویروس مواجه می‌شویم، برگزاری امتحانات دانشگاه‌ها به صورت مجازی در راستای پیشگیری از شیوع این ویروس بین دانشجویان اقدامی مناسب است اما این اقدام باید از زیرساخت‌های مناسب و لازم برخوردار باشد و تمهیدات لازم در زمینه کاهش مشکلات احتمالی از جمله عدم دسترسی تعدادی از دانشجویان به امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، عدم ارسال پاسخنامه دانشجو در سامانه طراحی شده، عدم دریافت سوالات امتحانی، قطع اینترنت و سایر موارد اندیشیده شود.

با شیوع ویروس کرونا در کشور عصر جدیدی از آموزش برای دانشجویان آغاز شد به طوری که آموزش‌ها در بستر فضای مجازی به صورت غیرحضوری انجام شد و دانشجویان دوره جدید از آموزش را تجربه کردند.

با وجود همه چالش‌ها و مشکلاتی که آموزش‌های مجازی برای دانشجویان داشت، با نزدیک شدن به فصل امتحانات و بر اساس تمهیدات اندیشیده شده برای پیشگیری از شیوع این ویروس امتحانات پایانی دانشگاه‌ها هم به صورت مجازی برگزار می‌شود.

اینترنت با سرعت نامناسب و ضعیف، نبود محتواهای آموزشی مناسب این شیوه آموزشی، شیوه تدریس نامتناسب با این روش و ناآشنایی اساتید و بعضاً دانشجویان در زمینه نحوه استفاده از سامانه های آموزش الکترونیکی و سایر اپلیکیشن های فضای مجازی و ... همگی از عوامل موثر در تعیین میزان کیفیت آموزش آنلاین برای یادگیری بهتر است و تقریبا می توان گفت تمام دانشجویان و اساتید کشور را با چالش روبه رو کرد، اما به هر صورت کلاس های مجازی برگزار و دروس به طور کامل به دانشجویان ارائه شد و نوبت به برگزاری امتحانات رسید که باز هم بنابر تصویب ستاد مقابله با کرونا اجازه برگزاری امتحانات حضوری داده نشد و دانشگاه ها باید مجازی و آنلاین دانشجویان خود را می سنجیدند.

 در این میان، تجربه امتحانات آنلاین برای دانشجویان کشور تجربه ای نو و جدید بود که بازخوردهای متفاوتی هم از سوی دانشجویان و اساتید به همراه داشت.

دانشگاه‌های استان برای برگزاری امتحانات مجازی دانشجویان سامانه‌ای طراحی کردند که از امکانات لازم برخوردار باشد و با برگزاری آزمون‌های آزمایشی به دنبال برطرف شدن مشکلات احتمالی هستند اما با توجه به ورود تعداد قابل توجهی از دانشجویان به سامانه برای شرکت در امتحانات مشکلاتی از جمله عدم اتصال به موقع به سایت، عدم دریافت سوالات امتحانی، عدم ارسال پاسخنامه و غیره وجود دارد که مسئولان دانشگاه‌ها باید با امکانات موجود به دنبال برطرف کردن مشکلات باشند.

اگرچه دانشگاه های استان به هر نحوی ترم تحصیلی گذشته را پشت سر گذاشتند و امتحانات به شیوه آنلاین و مجازی برگزار شد، بازخوردها متفاوت بود و گلایه دانشجویان همواره وجود داشت؛ اما آنچه مشخص است حتی برای این ترم که به روزهای پایانی آن نزدیک شده ایم نگرانی دانشجویان بخاطر ضعف های اینرنت و سامانه دانشگاه بیش تر از پیش شده است و امیدواریم که مسئولین به این دغدغه و نگرانی دانشجویان توجه کرده و اقدامات لازم را برای کیفیت برگزاری امتحانات اجرا نمایند.
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید