17:50|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 11 دی 1399 - 12:29
کد خبر: 15537
یادداشت:

فضای مجازی، عاملی برای تضعیف بنیان خانواده

افزایش استفاده از اینترنت و به ویژه شبکه‌های اجتماعی این روزها به رغم استفاده های مفیدی که دارد، در کنار اشتغال به کار طولانی والدین و تغییر نگرش والدین به تربیت فرزندان، موجبات دوری اعضای خانواده از یکدیگر را فراهم ساخته است
فضای مجازی، عاملی برای تضعیف بنیان خانواده

سرویس اجتماعی باریش نیوز، فضای مجازی و شبکه های اجتماعی نقش پررنگی در دنیای امروز دارند و نمی‌توان آن ها را نادیده گرفت و انکار کرد، در واقع نقشی جدا ناپذیر در زندگی امروزی دارند.

اغلب مردم برای کار مجبور برای استفاده از تلفن همراه و گوشی هستند ولی برخی هم با اینکه کاری ندارند ولی استفاده از فضای مجازی را در اولویت برنامه های خود قرارداده‌اند و بیشتر وقت خود را صرف این کار می‌کنند.

متاسفانه با توجه به گرایش مردم به فضای مجازی، روز به روز شاهد تضعیف بنیان خانواده‌ها هستیم و این عامل در برخی موارد باعث طلاق و از هم پاشیدن کانون خانواده می‌شود.

کم‌رنگ ‌شدن روابط عاطفی درون خانواده اعم از روابط بین همسران، والدین و فرزندان و تحلیل‌رفتن فضای تعاملی بین آنها نشان‌دهندة ازبین‌رفتن بسیاری از پیوندهای سنتی گذشته در انسان‌های عصر جدید است که یکی از دلایل اصلی این مسئله ورود فضای مجازی و عدم فرهنگ صحیح استفاده از آن در بین مردم میباشد.

 ضعف سواد خانواده در استفاده از فضاي مجازي و پيامدهاي اخلاقي آن از دیگر عوامل منفی و تاثیر گذار فضای مجازی در زندگی بشری بوده است.

 والدین در این زمینه باید مطالعه لازم را داشته و با نیازهای روانی یکدیگر و نیز فرزندان آشنا باشند و با گفت وگو و حرف زدن به دنیای آنها نزدیک شوند. گفتگوهای صمیمانه یکی از مهم ترین و موثرترین شیوه‌های افزایش صمیمیت بین اعضای خانواده و دوری از فضای مجازی است و با این کار می‌توانند کانون گرم خانواده رو حفظ کنند.

خانواده‌ها باید ضرورت گفت وگوی با کیفیت را در خانه بیش از پیش جدی بگیرند. پدر و مادرها باید الگوی مناسبی در گفت وگو باشند و خود را مقید به زمان و برنامه مشخصی برای گفت وگو در منزل دانسته و با فرزندان درباره مسائل مختلف روز و غیره صحبت کنند. از مسئولین و رسانه‌‎ها نیز انتظار می‌رود آموزش فرهنگ استفاده از اینترنت را بیشتر مدنظر قرار داده و رواج دهند.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید