07:56|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 11 دی 1399 - 12:11
کد خبر: 15536
الفبای آبادانی در آذربایجان غربی:

رئیس جمهور؛ جشن احیای دریاچه ارومیه، اوایل سال آینده

سد کانی سیب پیرانشهر بزرگترین طرح احیای دریاچه ارومیه به دستور رئیس جمهوری افتتاح شد.
رئیس جمهور؛ جشن احیای دریاچه ارومیه، اوایل سال آینده

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، رئیس جمهوری امروز  در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت نیرو در قالب پویش الف_ب_ایران و بهره برداری از سد کانی سیب گفت: احیای دریاچه ارومیه یکی از وعده‌های اولیه دولت یازدهم مردم آذربایجان غربی و شرقی و کل منطقه شمال غرب کشور بود،چون زندگی مردم شمال غرب وابسته به دریاچه ارومیه است.وزیر نیرو گفت : این طرح با هدف احیای دریاچه ارومیه با انتقال سالانه ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب، کاهش مهاجرت، ثبات جمعیت، رونق اقتصادی منطقه و مهار و تنظیم ۷۱۳ میلیون متر مکعب آب مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

وزیر نیرو نیز در این ویدئو کنفرانس گفت : این طرح با هدف احیای دریاچه ارومیه با انتقال سالانه ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب، کاهش مهاجرت، ثبات جمعیت، رونق اقتصادی منطقه و مهار و تنظیم ۷۱۳ میلیون متر مکعب آب مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

اردکانیان با بیان اینکه، سدکانی سیب پیرانشهر از نوع خاکی با هسته رسی است،افزود :  حجم کنونی آب مخزن ۵۰ میلیون متر مکعب اندازه‌گیری شده و همچنین حجم مخزن در تراز نرمال ۲۲۰ میلیون متر مکعب است.

معاون آبفای وزیر نیرو نیز در این ویدئو کنفرانس گفت: این سد درقالب طرح‌های توسعه ملی آب وخاک در مناطق مرزی و طرح‌های احیای دریاچه ارومیه اجرا شده و با ارتفاع ۵۸ متر وحجم مخزن ۲۲۰ میلیون متر مکعب، سالانه ۷۱۳ میلیون متر مکعب آب را تنظیم خواهد کرد که ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب برای اجرای طرح احیای دریاچه ارومیه روانه این پهنه آبی خواهد شد.

تقی زاده افزود:این طرح با اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومان اجرا شده که ارزش روز آن به روز دوهزار میلیارد تومان می‌رسد.

وی در تشریح اثرات زیست محیطی این طرح گفت: ۲۰ کیلو متر مربع وسعت دریاچه این سد خواهد بود که نقش مهمی در توسعه اکوسیستم و گردشگری منطقه خواهد داشت.

برق رسانی به هشت روستا با سه میلیارد و ۳۴۸ میلیون تومان نیز با توسط رییس جمهوری  به صورت ویدئو کنفرانسی افتتاح شد .

امروز به صورت همزمان 11 طرح بخش آب و برق آذربایجان غربی با بیش از 10 هزار میلیارد ریال اعتبار با دستور رییس جمهوری به بهره برداری رسید.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید