01:42|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 11 دی 1399 - 09:41
کد خبر: 15530
همراه با تلاشگران صنعت برق؛

روستا به روستا روشنایی، روستا به روستا امید

۸۰ روز یخبندان در سال، برف چند متری در ارتفاعات، تابستان داغ چالش سختی برای کارکنان شرکت توزیع نیروی برق است چه رسد به اینکه مهمان ناخوانده‌ای به اسم کرونا هم وجود داشته باشد، اما لبخند رضایت کودک و پیر روستایی ارزشش را دارد.
روستا به روستا روشنایی، روستا به روستا امید

به گزارش سرویس اجتماعی باریش‌نیوز، حالا که قطار بی وقفه «هر هفته الف_ب ایران» بار دیگر در ایستگاه ۳۴ در آذربایجان غربی توقف کوتاهی دارد، خالی از لطف نیست تا با داستان برق رسانی به ۸ روستای این استان پا به پای تلاشگران صنعت برق همراه شویم.

آذربایجان غربی استانی کوهستانی است که نزدیک به ۱۰۰۰ کیلومتر مرز مشترک با ۳ کشور همسایه دارد، زمستان‌های سرد با یخبندان، کولاک و برف در کنار تابستان‌های گرم و داغ در کنار زیبایی‌های بی نظیر طبیعی، دشواری کار را چندین برابر کرده است.

تلاشگران صنعت برق در آذربایجان غربی از طرفی به روستا‌های شمال غربی‌ترین شهرستان کشور برق می‌رسانند که به شهر بدون کولر ایران معروف است و تابستان با توجه به خنکی هوا نیازی به وسایل سرمایشی ندارند، اما زمستان‌های پر برف و یخبندان آن نیز نباید فراموش شود، از طرفی روستا‌های سردشت در جنوب غرب این استان در میان کوه‌های پوشیده از جنگل و با شیب تند نیز باید برق رسانی شوند.

افتخاری بزرگی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی روستا‌های برق دار آذربایجان غربی رشد چشمگیری داشته و این برخورداری قابل قیاس نیست.

بر اساس سیاست‌گذاری‌های بلند مدت وزارت نیرو و برنامه ریزی‌های شرکت توانیر و شرکت توزیع نیروی برق اذربایجان غربی برق رسانی به روستا‌ها با اولویت تعداد خانوار‌های ساکن اجرا شد تا جائیکه همه روستا‌های بالای ۱۰ خانوار در آذربایجان غربی از نعمت برق برخوردار هستند.

اما کار به اینجا ختم نشده است و برای زمینه سازی مهاجرت معکوس روستائیان و بهره مندی سایر روستانشینان در روستا‌های زیر ۱۰ خانوار، طرح‌های برق رسانی همچنان ادامه دارد.

۸۰ روز یخبندان در سال، برف چند متری در ارتفاعات، تابستان داغ چالش سختی برای کارکنان شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی است چه رسد به اینکه مهمان ناخوانده‌ای به اسم کرونا هم وجود داشته باشد، اما لبخند رضایت کودک و پیر روستایی ارزشش را دارد.

اما داستان برق رسانی به این ۸ روستا چیست؟

ایستگاه اول؛ روستای قزقاپان ترک: در فاصله ۸ کیلومتری شهر تکاب می‌باشد و پروژه از تیر ماه سال ۹۹ شروع و در هفته دوم آبان ماه ۹۹ خاتمه یافته است شبکه ۲۰ کیلو ولت به مقدار ۶۰۰ متر و شبکه فشار ضعیف به مقدار ۴۰۰ متر و یک دستگاه پست هوایی ۲۵ کیلو ولت آمپر جمعا با هزینه ۳۶۳۰ میلیون ریال احداث شده است.

ایستگاه دوم؛ روستای قزلجه علیا: در فاصله ۳۰ کیلومتری شهر مهاباد می‌باشد و پروژه از خرداد ماه سال ۹۹ شروع و در هفته دوم ابان ماه ۹۹ خاتمه یافته است شبکه ۲۰ کیلو ولت به مقدار ۲۷۰۰ متر و شبکه فشار ضعیف به مقدار ۴۰۰ متر و یک دستگاه پست هوایی ۲۵ کیلو ولت آمپر جمعا با هزینه ۵۲۳۷ میلیون ریال احداث شده است.

ایستگاه سوم؛ روستای میدان: در فاصله ۵۰ کیلومتری شهر سردشت می‌باشد و پروژه از شهریور ماه سال ۹۹ شروع و در هفته دوم آذرماه خاتمه یافته است شبکه ۲۰ کیلو ولت به مقدار ۲۵۰ متر و شبکه فشار ضعیف به مقدار ۱۰۰ متر و یک دستگاه پست هوایی ۲۵ کیلو ولت آمپر جمعا با هزینه ۱۱۸۲ میلیون ریال احداث شده است

ایستگاه چهارم؛ روستای کانی اسپان: در فاصله ۴۵ کیلومتری شهر سردشت می‌باشد و پروژه از شهریور ماه سال ۹۹ شروع و در هفته چهارم آبان ماه خاتمه یافته است شبکه ۲۰ کیلو ولت به مقدار ۳۰۰۰ متر و شبکه فشار ضعیف به مقدار ۲۵۰ متر و یک دستگاه پست هوایی ۲۵ کیلو ولت آمپر جمعا با هزینه ۵۲۷۷ میلیون ریال احداث شده است

ایستگاه پنجم؛ روستای آرتا کندی: در فاصله ۸۵ کیلومتری شهر خوی می‌باشد و پروژه از شهریور ماه سال ۹۹ شروع و در هفته سوم آبان ماه خاتمه یافته است شبکه ۲۰ کیلو ولت به مقدار ۲۵۰ متر و شبکه فشار ضعیف به مقدار ۱۰۰ متر و یک دستگاه پست هوایی ۲۵ کیلو ولت آمپر جمعا با هزینه ۱۱۸۲ میلیون ریال احداث شده است

ایستگاه ششم؛ روستای اق تپراق: در فاصله ۸۸ کیلومتری شهر خوی می‌باشد و پروژه از شهریور ماه سال ۹۹ شروع و در هفته سوم آبان ماه خاتمه یافته است شبکه ۲۰ کیلو ولت به مقدار ۳۸۰۰ متر و شبکه فشار ضعیف به مقدار ۳۰۰ متر و یک دستگاه پست هوایی ۵۰ کیلو ولت آمپر جمعا با هزینه ۶۵۹۵ میلیون ریال احداث شده است

ایستگاه هفتم؛ روستای قوری ناو: در فاصله ۳۰ کیلومتری شهر چالدران واقع شده می‌باشد و پروژه از مهر ماه سال ۹۹ شروع و در هفته سوم آذر ماه خاتمه یافته است شبکه ۲۰ کیلو ولت به مقدار ۲۸۰۰ متر و شبکه فشار ضعیف به مقدار ۳۵۰ متر و یک دستگاه پست هوایی ۵۰ کیلو ولت آمپر جمعا با هزینه ۵۳۳۶ میلیون ریال احداث شده است

ایستگاه هشتم؛ روستای نوروزلو: در فاصله ۴۵ کیلومتری شهر شاهین دژ می‌باشد و پروژه از مهر ماه سال ۹۹ شروع و در هفته چهارم آذر ماه خاتمه یافته است شبکه ۲۰ کیلو ولت به مقدار ۲۷۰۰ متر و شبکه فشار ضعیف به مقدار ۲۸۰ متر و یک دستگاه پست هوایی ۵۰ کیلو ولت آمپر جمعا با هزینه ۵۰۴۵ میلیون ریال احداث شده است.

با بهره برداری از این ۸ طرح برق رسانی به روستا‌های آذربایجان غربی ۹۵ خانوار از نعمت برق برخوردار می‌شوند و برای اتمام این طرح‌ها بیش از ۱۶ هزار متر شبکه ۲۰ کیلو ولت هوایی، ۲ هزار و ۱۸۰ متر شبکه توزیع فشار ضعیف و ۸ دستگاه پست هوایی با صرف هزینه‌ای بالغ بر ۳۳ میلیارد و ۴۸۴ میلیون ریال، احداث شده است.

اما این طرح‌ها ایستگاه آخر نبوده و همچنان مجاهدت در سرزمین شهیدان باکری و امینی و ۱۲ هزار شهید آذربایجان غربی ادامه دارد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید