09:22|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 04 دی 1399 - 10:47
کد خبر: 15487
یادداشت:

اجاره بهای بالای واحدهای تجاری در ارومیه؛ بسیاری از اصناف را تعطیل کرد

بازار خرید و فروش املاک مسکونی شاید در طول سال چندین بار مورد نوسان قیمت‌ها قرار بگیرد، اما شواهد در بازار معاملات واحدهای تجاری نشان دهنده این مساله است که نوسان چندباره قیمت در این بخش از بازار به ندرت صورت می‌گیرد، چراکه ارزش واحدهای تجاری به اندازه‌ای بالا است که دیگر امکان رشد در هر لحظه غیرممکن است.
اجاره بهای بالای واحدهای تجاری  در ارومیه؛ بسیاری از اصناف را تعطیل کرد

سرویس اقتصادی باریش نیوز،خرید و فروش واحدهای تجاری به دلیل افزایش قیمت ناگهانی و احتمال گرانتر شدن مانند سابق دیگر رونق ندارد. مالکان ترجیح می‌دهند منتظر گرانتر شدن بمانند و خریداران نیز در انتظار کاهش قیمت تمایلی به خرید املاک تجاری ندارند و آنها که تمایل و انگیزه‌ای برای سرمایه گذاری روی ملک تجاری دارند نیز شاید دیگر از عهده پرداخت قیمت‌های گزاف برای املاک تجاری نداشته باشند. به همین خاطر بازار اجاره املاک تجاری خواسته متقاضیان خرید را برآورده می‌کند اما با بالا رفتن قیمت ملک ارزش اجاره نیز بالا رفته و آرام آرام دیگر توان اجاره کردن املاک تجاری نیز در حال تحلیل رفتن است.

دیگر با توجه به کاهش شدید تقاضا و قدرت خرید مردم به دلیل مشکلات و رکود اقتصادی و همچنین اجاره‌های بسیار بالا، باعث شده است بسیاری از این مغازه‌ها در پاساژهای تجاری در ارومیه به حالت نیمه تعطیل در‌بیایند.

گزارش‌ها حاکی از این است نرخ بالای اجاره بهای مغازه‌ها و به دنبال آن نبود بازار باعث شده است بسیاری از مغازه‌ها در مراکز تجاری پر رفت و آمد به حالت تعطیل در‌آیند.

بسیاری از بازاریان و کسبه به نرخ اجاره های عجیب و غریب واکنش نشان می دهند و بسیاری از آنان از این اتفاق با نام موج جدید ورشکستگی یاد می کنند.

آنها اظهار دارند که  بسیاری از این مغازه‌ها حتی هزینه کرایه مغازه خود را نیز درنمی‌آورند، بنابراین مغازه‌دارهای اجاره نشین ضرر می کنند و ترجیح می دهند مغازه های خود را جمع کنند. همچنین ‌در موارد بسیاری دیده‌ شده است که مالکان مغازه نیز اجاره ثبت قرارداد در اداره مالیات را نمی دهند و در نهایت مالیات بر درآمد، به عهده مستاجر می شود و در این میان اوست که متضرر می شود.

در چنین وضعیتی و با توجه به کم شدن درآمد مردم و یا حتی به صفر رسیدن درآمد بعضی از اقشار نیاز است که مردم بیشتر هوای همدیگر را داشته باشند و مسئولین نیز با تصمیمات و برنامه هایی به یاری مردم و جامعه بیاید.

متاسفانه این روزها کاسبی کردن در ارومیه سخت شده است. قیمت اجاره ی مغازه ها سر به فلک کشیده است. خرید آن هم که که کار هرکسی نیست. مالکان، مغازه ها را به مستاجران اجاره می دهند و با پولش که چندین برابر حقوق یک ماه یک کارمند دولتی است روز را به شب می گذرانند، بی آن که دست به سیاه و سفید بزنند. در عوض مستاجران از صبح تا شام جان می کنند تا لقمه نانی دربیاورند. اما بازار راکد و بالا بودن اجاره بهای مغازه ها باعث شده بسیاری از اجاره داران بعد از مدتی عطای بازار را به لقایش ببخشند.

در این میان،  شاید تنها بنگاه داران هستند که نان شان در روغن است. کاسبانی که با هزار آرزو و امید کسب و کاری راه می اندازند اما به خاطر کسادی بازار و بالا بودن نرخ کرایه ها و نوسان های وحشتناک اقتصادی و رقابت بالا در بازار بعد از یک سال عطایشان را به لقایشان می بخشند و فرصت دوباره ای برای بنگاه داران تولید می شود. برای بستن یک قرار داد سنگین دیگر با بیکارانی که تمام سرمایه شان را به امید ساخت زندگی بهتر در مغازه ای بی آینده و گران هزینه می کنند.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید