11:53|پنجشنبه, فروردین 30 ,1403
تاریخ انتشار: 04 دی 1399 - 09:40
کد خبر: 15483
یادداشت:

تخم مرغ هم از سفره مردم برچیده شد

قیمت تخم مرغ که همواره به غذای فقرا معروف است هم از قافله گرانی ها عقب نماند و از سفره‌های اقشار کم درآمد جامعه بر چیده شد. گرانی تخم‌ مرغ به‌عنوان ارزان‌ترین و اصلی‌ترین منبع پروتئینی در سفره خانوارهای کم‌درآمد، خطر حذف آن را از این سفره تشدید می‌کند.
تخم مرغ هم از سفره مردم برچیده شد

سرویس اقتصادی باریش نیوز، افزایش قیمت این ماده پروتئینی اقشار ضعیف جامعه را بیش از پیش دچار مضیغه کرده است چرا که در شرایط فعلی اقتصاد، افزایش چشمگیر تخم مرغ به عنوان ارزانترین پروتئین منجر به حذف این ماده غذایی از سفره خانوار شده است.

مردم از افزایش قیمت محصولاتی که نیاز روزمره اشان هست بسیار ناراضی اند، آنها می گویند تخم مرغ ، مرغ و گوشت و لبنیات محصولاتی هستند که روزانه در سبد خانوارها وجود دارد و افزایش قیمت آنها فشار زیادی به اقتصاد خانوار می آورد و مسئولان باید با هر روشی که شده قیمت آنها را کنترل نمایند..

بسیاری از مردم با افزایش قیمت مرغ و تخم‌مرغ و کاهش توانایی مالی تامین این منبع غذایی روبه‌رو شده‌اند چون علاوه بر تخم مرغ دیگر اقلام هم با افزایش صعودی روبرو هستند و با توجه به شرایط موجود در جامعه این قیمت‌ها نگرانی مردم را افزایش داده است.

گرانی قیمت  تخم مرغ در چند روز گذشته نارضایتی و گلایه شهروندان را در بر داشته و باید دید در چند روز آینده این بازار نوسان قیمت آیا باز هم سیر صعودی خود را ادامه خواهد داد یا با درایت مسئولان ستاد تنظیم بازار به حالت قبل برخواهد گشت.

تخم مرغ از قدیم به غذای فقرا معروف است و یک غذای ساده، ارزان و سهل الوصول بوده و به همین دلیل  سفره خانواده‌ها به ویژه خانواده های کم درآمد با این غذای همواره آشنا بوده اما آیا اکنون با این قیمت ها هم می توان گفت که غذای فقرا است؟

در چنین اوضاعی که بیشتر مردم راحت‌ترین غذا و به صرفه‌ترین غذا برایشان تخم مرغ بود، باید خوردن تخم مرغ را هم فراموش کنند.

اگر به درآمد اقشار ضعیف جامعه نیم نگاهی بیندازیم سختی زندگی آنها را را بیشتر درک خواهیم کرد و با اندکی تامل درک خواهیم کرد که درآمد اکثریت مردم کفاف این هزینه‌ها و قیمت‌ها را نمی‌دهد و مسئولان باید بدانند که این مردم هستند که امروز در تنگنا هستند.



بسیاری از شهروندان اظهار دارند که با گرانی گوشت، گوشت را از سبد غذایی حذف کردیم که بعد از آن حبوبات گران شد و حالا هم علاوه‌ بر برنج و روغن، نوبت به مرغ و تخم مرغ رسیده که به نظر می رسد با وصف این اوضاع حتی تخم مرغ هم باید از سبد غذایی حذف شود.

در چنین اوضاعی که بیشتر مردم راحت‌ترین غذا و به صرفه‌ترین غذا برایشان تخم مرغ بود، باید خوردن تخم مرغ را هم فراموش کنند.

افزایش بی رویه قیمت‌ها بویژه در برخی کالاهای اساسی می‌تواند در کنار مشکلات اقتصادی و معیشتی برای خانواده‌ها به چالش‌های روحی و روانی بیشتر مردم نیز منجر شود لذا انتظار می‌رود با تشکیل کارگروه ویژه با حضور مدیران صنعت و معدن، تعزیرات حکومتی، اتحادیه‌های صنفی و استانداری با حمایت از تولیدکنندگان و تشدید بازرسی‌ها برای پیشگیری از تداوم افزایش بی رویه قیمت‌ها که موجب نارضایتی مردمی نیز خواهد شد جلوگیری شود.

تحریم ها، تورم و کرونا سفره مرد را کوچک و کوچک‌تراز قبل کرده است و این امر در آینده‌ای نزدیک تهدیدی بزرگ برای سلامتی مردم است. گرانی در سایه تحریم‌ها زندگی مردم را  تحت تاثیر قرار داده است از مسکن گرفته تا مواد غذایی مصرفی امروزه با بالا و پایین شدن ارز تغییر قیمت می‌دهند، سیاست‌های قیمت‌گذاری، درآمد، یارانه‌ها و سطح رفاه می‌‌تواند درجه ناامنی غذایی را تغییر دهد. به نظر می‌رسد اوضاع اقتصادی بیشتر از آنچه که مسئولان می‌گویند وخیم است این را سبد تغذیه‌ای هر خانوار ایرانی نشان می‌دهد.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید

نظرت کاربران

ناصر
1399/10/04 - 14:57

از قدیم گفتن از ماست که بر ماست