10:19|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 03 دی 1399 - 11:35
کد خبر: 15482
یادداشت:

کلافگی دانشجویان از ضعف آموزش مجازی در آستانه امتحانات

با توجه به مشکلات ناشی از شیوع کرونا، و نیز عدم رضایت اکثریت دانشجویان از آموزش های مجازی ترم جاری ، ضعف امکانات زیرساختی، مشکلات دسترسی به منابع، نا آشنایی با شیوه آموزشی مذکور ، کیفیت پائین آموزش ها و حتی عدم برگزاری این کلاس ها در برخی از دانشگاه ها، اکثریت دانشجویان نسبت به نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم، چه مجازی چه حضوری، مشکل دارندبطور کلی آموزش های ارائه شده این ترم دانشگاه ها با هیچ کدام از این دو شیوه سنجش، متناسب نیست.
کلافگی دانشجویان از ضعف آموزش مجازی در آستانه امتحانات

سرویس اجتماعی باریش نیوز، با شیوع ویروس کرونا در کشور عصر جدیدی از آموزش برای دانشجویان آغاز شد به طوری که آموزش‌ها در بستر فضای مجازی به صورت غیرحضوری انجام شد و دانشجویان دوره جدید از آموزش را تجربه کردند.

با وجود همه چالش‌ها و مشکلاتی که آموزش‌های مجازی برای دانشجویان داشت، با نزدیک شدن به فصل امتحانات و بر اساس تمهیدات اندیشیده شده برای پیشگیری از شیوع این ویروس امتحانات پایانی دانشگاه‌ها هم به صورت مجازی برگزار می‌شود.

در کلاس‌های آنلاین اساتید سلیقه‌ای عمل می‌کنند به این صورت که برای برخی‌ها حضور و غیاب مهم است برای برخی دیگر خیر. حتی بعضی از اساتید تدریس دروس را خیلی سریع به پایان رسانده‌اند و برخی دیگر می‌خواهند برای دروس خود کلاس جبرانی هم برگزار کنند.

بسیاری از دانشجویان اظهار دارند که برگزاری کلاس‌های دانشگاه در این شرایط که با برنامه‌ریزی قبلی و مناسب صورت نگرفته است از کیفیت مناسبی برخوردار نیست، به طور مشخص بی‌برنامگی و نامشخص شدن افق پیش‌رو و به صرف رفع تکلیف برای اقدام به برگزاری کلاس‌های مجازی، نمی‌تواند به صورت کامل و جامع اهداف آموزشی دانشگاه ها را بدنبال داشته باشد.

آنها  از بی‌برنامگی برخی از استادان در آموزش گلایه دارد و می‌گویند: استرس و اضطرابی که برخی از استادان به دانشجو وارد می‌کنند، حتی می‌تواند در ضعف سیستم ایمنی بدن تاثیرگذار باشد،در این بین  برخی از استادان که تکلیفشان نامشخص است، آنها هم کلاس‌های آنلاین برگزار می‌کنند و هم فایل‌های بارگذاری برای دروس جبرانی می‌گذارند و  از کانال‌های شبکه‌های مجازی هم استفاده و نکات آموزشی دروس خود را اعلام می‌کنند.

در این میان، اعلام برگزاری امتحانات دانشگاه‌ها به صورت مجازی موجی از نگرانی درباره روند برگزاری امتحانات و مشکلات احتمالی بین دانشجویان ایجاد شده است  به طوری که با پایان یافتن آموزش‌های مجازی و مشکلاتی که در این زمینه وجود داشت یکی از مهم‌ترین دغدغه دانشجویان امتحانات پایان ترم است.

در این شرایط بحرانی کشور که هر روز با افزایش آمار مبتلایان به این ویروس مواجه می‌شویم، برگزاری امتحانات دانشگاه‌ها به صورت مجازی در راستای پیشگیری از شیوع این ویروس بین دانشجویان اقدامی مناسب است اما این اقدام باید از زیرساخت‌های مناسب و لازم برخوردار باشد و تمهیدات لازم در زمینه کاهش مشکلات احتمالی از جمله عدم دسترسی تعدادی از دانشجویان به امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، عدم ارسال پاسخنامه دانشجو در سامانه طراحی شده، عدم دریافت سوالات امتحانی، قطع اینترنت و سایر موارد اندیشیده شود.





 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید