12:46|سه شنبه, اردیبهشت 04 ,1403
تاریخ انتشار: 03 دی 1399 - 09:21
کد خبر: 15477
یادداشت:

سایه سنگین تورم و گرانی بر سر ازدواج جوانان

این روزها تورم و فشار اقتصادی عرصه را برای اقشار مختلف مردم به ویژه جوانان تنگ کرده است به طوری که تهیه جهیزیه و مسکن برای جوانانی که تصمیم به تشکیل خانواده گرفته‌اند بسیار سخت و در برخی از موارد غیر ممکن شده است.
سایه سنگین تورم و گرانی بر سر ازدواج جوانان

به گزارش سرویس اجتماعی باریش‌نیوز، این روزها تورم و فشار اقتصادی عرصه را برای اقشار مختلف مردم به ویژه جوانان تنگ کرده است به طوری که تهیه جهیزیه و مسکن برای جوانانی که تصمیم به تشکیل خانواده گرفته‌اند بسیار سخت و در برخی از موارد غیر ممکن شده است.
شرایط نابسامان اقتصادی تاثیر بسزایی در بالا رفتن سن ازدواج دارد و حتی دریافت وام ازدواج نیز نمی‌تواند انگیزه‌ای برای زوجین باشد چرا که وام ۱۰۰ میلیون تومانی، حتی نمی‌تواند مشکل تهیه مسکن جوانان را سامان بخشد، حال آن که دریافت وام نیز با دردسر‌های فراوان همراه است، موانعی که بانک‌ها بر سر راه جوانان برای دریافت وام ازدواج می‌گذارند، آن‌ها را از گرفتن وام پشیمان می‌کند.
حتی خانواده‌هایی که زندگی چندین ساله دارند، به خاطر مشکلات اقتصادی با اختلافات شدید روبرو هستند و همین امر سبب شده تا اختلافات خانوادگی نیز در بین خانواده‌ها افزایش یابد.
متاسفانه در شرایط کنونی تکانه‌های اقتصادی اجازه نمی‌دهد که خانواده‌ها بتوانند برای جوانان خود تصمیم اساسی بگیرند  چرا که شرایط نابسامان اقتصادی روز به روز در حال تغییر است و این امر زندگی را برای مردم بسیار سخت کرده است.

مشکلات امر ازدواج مشارکت عمومی می‌طلبد
حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی، امام جمعه ارومیه خانواده را مقدس‌ترین نهاد جامعه اسلامی می‌داند و می‌گوید: والدین و مدیران جامعه اسلامی وظیفه دارند شرایط لازم برای تسهیل ازدواج جوانان را فراهم کنند و به امر مهم ازدواج توجه ویژه داشته باشند.
حجت الاسلام والمسلمین قریشی می‌افزاید در شرایط کنونی  دشمنان نظام مقدس اسلامی، حریم و بنیاد خانواده‌ها را هدف قرار داده‌اند و این مسئله ضرورت حفظ و حراست از نهاد خانواده را بیش از پیش نمایان می‌سازد.
وی نبود تفاهم و درک متقابل بین همسران را علت طلاق در جامعه عنوان  کرده و بر امر ارائه آموزش برای تقویت ملاک‌های همسرگزینی در حوزه اجتماعی تاکید می‌کند.

رفع مشکلات جوانان دغدغه مهم دولت است
علی مصطفوی، معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی گفت: رفع مشکلات جوانان در همه بخش‌ها به ویژه اشتغال، ازدواج، مسکن و تحصیل از دغدغه‌های مهم دولت به شمار می‌رود.
 وی با اشاره به اقدامات دولت در این راستا افزود: با وجود اقدامات بسیار خوب انجام شده، هنوز به اهداف خود در این زمینه در استان نرسیده‌ایم و ما تمام تلاش خود را برای حل مشکلات و دغدغه‌های جوانان انجام می‌دهیم.
وی با اشاره به جایگاه ستاد ساماندهی جوانان استان در تصمیم گیری های مدیریتی ادامه داد: استفاده از نظرات نمایندگان جوانان، بهره گیری از ظرفیت های سازمان‌های مردم نهاد، دعوت از روانشناسان و جامعه شناسان در این جلسات می تواند در ارائه طرح ها در رفع مشکلات جوانان استان موثر باشد.
تا زمانی که مسئولان چاره‌ای برای حل مشکلات اقتصادی نیندیشند و اوضاع اقتصادی کمی بهبود نیابد، وضعیت تهیه مسکن و جهیزیه برای جوانان به رویا تبدیل خواهد شد و دیگر هیچ انگیزه‌ای برای تشکیل خانواده و ازدواج در بین جوانان وجود نخواهد داشت.
از سوی دیگر نبود شغل مناسب برای قشر جوانان نیز در کنار تشکیل خانواده می‌تواند تبعات جبران ناپذیری برای این قشر از جامعه به وجود آورد که این امر نیز نیازمند رسیدگی و توجه مسئولان و متولیان مربوطه را می‌طلبد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید