01:51|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 02 دی 1399 - 09:42
کد خبر: 15471
با آغاز فصل امتحانات:

نگرانی دانش آموزان و اولیا از خروجی آموزش مجازی

این روزها، با نزدیک شدن به ایام امتحانات نگرانی دانش آموزان و اولیای آنها بیشتر از پیش شده است.سرعت پایین اینترنت، هزینه اینترنت تلفن‌های همراه، گرانی و عدم دسترسی برخی دانش آموزان به وسایل الکترونیکی از جمله نواقص آموزش مجازی هستند که معلمان و دانش آموزان و والدین با آن‌ها رو به رو هستند و نیاز به اصلاح زیر ساخت‌ها دارد.
نگرانی دانش آموزان و اولیا از خروجی آموزش مجازی


سرویس اجتماعی باریش نیوز، ویروس کرونا به عنوان مهمانی ناخوانده، سلامت آحاد مردم از جمله دانش‌آموزان را تهدید می‌کند و پای دانش‌آموزان را در هر مقطع تحصیلی به فضای مجازی کشانده است. هر شیوه جدید آموزشی با چالش‌های خاص خود روبروست و دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به آن وجود دارد. در آموزش آنلاین امسال بلاتکلیفی نحوه آموزش، زمان ناکافی تدریس، قطعی اینترنت، به روز نشدن نرم افزار شاد و کند بودن سرعت اینترنت و موارد دیگر دغدغه‌های اصلی است که برای دانش‌آموزان و معلمان و والدین نگرانی‌هایی درپی دارد.

دانش‌آموزان در این سال سیاه کرونایی بیشتر از هر گروه دیگری در جامعه روزهای عجیب، سخت و جدیدی را سپری می‌کنند. کودکان و نوجوانان ۷ تا ۱۸ساله که باید در مدرسه کنار دوستانشان سر کلاس بروند و درس بخوانند و ساعتی را با هم تفریح کنند، حالا کیلومترها دورتر از این فضا مجبورند در کلاس‌های سراسر مجازی درس بخوانند، ساعت‌ها از پشت مانیتور معلمانشان را ببینند و با چالش اینترنت و گرانی تلفن‌همراه، تبلت و لپ‌تاپ و نظارت شدیدتر والدین دست و پنجه نرم کنند و حال با نزدیک شدن به فصل امتحانات این نگرانی ها دو چندان شده است.

دنیای جدید آموزشی برای معلمان و خانواده‌ها هم مثل معمای سربسته‌ای است که هر مرحله بخشی از آن رمزگشایی می‌شود و ایرادها و معایبش را نشان می‌دهد. معلمانی که کنترل کامل و دقیق کلاس در دستشان نیست و نمی‌توانند یادگیری هر دانش‌آموز را دقیق و موشکافانه رصد کنند و خانواده‌هایی که یادگیری نصفه و نیمه مجازی را نمی‌پسندند و نگران آینده تحصیلی فرزندانشان هستند.

مشکل آموزش مجازی درکشور، هنوز از مرحله اینترنت ضعیف، گرانی تلفن‌همراه و لپ‌تاپ و... و دسترسی نداشتن تعدادی از  دانش‌آموز به شبکه شاد، نگذشته است که حالا گروهی از دانش‌آموزان و خانواده‌ها نسبت به کیفیت محتوای درسی در فضای مجازی انتقاد دارند و ابراز نارضایتی و نگرانی می‌کنند.

در این میان، معلمان  نیز معتقدند که  تولید محتوا برای کلاس‌های آنلاین وقت معلم را می‌گیرد و این برنامه دردسر بزرگی برای معلم است و برای همه درس‌ها نمی‌توان تولید محتوا کرد. این نوع آموزش تکنولوژی روز را می‌خواهد و در حال حاضر سرعت اینترنت برای شبکه شاد ضعیف است و با اینترنت معمولی کند پیش می‌رود  آنها اظهار دارند که نقطه کور در این آموزش زیاد است و اینترنت قوی را برای ادامه کار می‌طلبد. از سوی دیگر سطح یادگیری دانش آموزان در شبکه شاد و آموزش آنلاین اصلاً قابل قیاس با آموزش حضوری نیست.

در حالتی دیگر با اینکه معلمان  تمام تلاش خود را در تدریس غیرحضوری برای یادگیری هرچه بهتر دانش آموزان به کار می برند و از محتوای درسی چیزی کم نمی گذارند، ولی باز هم نبود حضور فیزیکی در میان دانش آموزان شرایط را سخت کرده و باعث پایین آمدن ظرفیت و کیفیت تدریس شده است.

یکی دیگر از مشکلاتی که فضای مجازی ایجاد کرده است، نبود واقعیت و صداقت در بعضی از نمرات دانش آموزان است؛ چرا که بعضی از دانش آموزان پرسش ها را از روی کتاب جواب می دهند و نمره ای که کسب می کنند واقعی نیست. همچنین از دیگر مشکلاتی که می توان بر شمرد، استفاده طولانی مدت از وسایل الکترونیکی است که باعث ضربه و آسیب های جسمی و روحی بر روی دبیران و به خصوص دانش آموزان، می شود.

ودر پایان اینکه آموزش مجازی با گذشت چند مه از بازگشایی مدارس و فرا رسیدن ایام امتحانات هنوز هم با مشکلاتی روبه‌رو است، به طور خلاصه می‌توان گفت که قطعی و کندی سرعت اینترنت، داشتن دو دانش آموز و یک وسیله، در نظر نگرفتن شرایط معلم و خانواده‌ها از جمله مشکلاتی است که در این نوع آموزش‌ها وجود دارد و لازم است تا مسئولان آموزش و پرورش و مخابرات برای برطرف کردن آن راهکارهای لازم را ارائه داده و اجرا نمایند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید