17:10|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 30 آذر 1399 - 09:20
کد خبر: 15456
متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با باریش:

یائسگی و علائم آن

یائسگی زمانی است که دوره های قاعدگی شما تمام می‌شود و دیگر قادر به بچه دار شدن نیستید. یائسگی پس از اینکه 12 ماه بدون قاعدگی گذشت، تشخیص داده می‌شود و می‌تواند بین 45 تا 55 سالگی رخ دهد، اما سن متوسط 47 تا 51 سال است. با توقف فعالیت تخمدان ها، میزان استروژن و پروژسترون بدن کاهش می‌یابد. به همین علت یائسگی به یک سری تغییرات جسمی و روحی همراه است.
یائسگی و علائم آن

دکتر میترا حبیب زاده ، متخصص و جراح زنان ، زایمان و نازایی در گفت و گو با سرویس سلامت باریش نیوز اظهار کرد: یائسگی یک مسئله فیزیولوژیک است که در زندگی همه زنان به صورت طبیعی رخ می‌دهد. با افزایش سن در خانم ها تخمدان ها هورمون کمتری (مخصوصا استروژن) ساخته و ترشح می‌کنند. بنابراین به تدریج قاعدگی های فرد نامنظم می‌شود پس از مدتی به طور کامل متوقف می‌شود؛ در این شرایط فرد یائسه شده است.
وی در رابطه با عواملی که سن یائسگی به آن بستگی دارد گفت: اغلب زنان در سنین 45 تا 55 سالگی یائسه می‌شوند. البته سن دقیق یائسگی ارتباط دقیقی با مسئله وراثت دارد. مواردی همچون مصرف سیگار، نوع روشی که برای جلوگیری از بارداری استفاده می‌کرده‌اند، شاخص توده بدنی و ... ارتنباط خاصی با یائسگی افراد ندارد.
حبیب زاده گفت: از علائم یائسگی در ماه ها یا سال های منتهی به یائسگی می‌توان به پریودهای نامنظم، خشکی واژن، گرگرفتگی، لرز، عرق شبانه، مشکلات خواب، تغییرات خلق و خو، افزایش وزن و کاهش متابولیسم، موهای کم پشت و خشکی پوست اشاره کرد.
وی افزود: علائم، از جمله تغییر در قاعدگی، برای هر زن متفاوت است. به احتمال زیاد، قبل از پایان دوره های قاعدگی، برخی از بی نظمی ها را تجربه خواهید کرد.
حبیب زاده افزود: پرش از دوره ها در دوران یائسگی معمول و مورد انتظار است. اغلب، دوره های قاعدگی یک ماه را رد می‌کنند و برمی‌گردند، یا چندین ماه را نمی‌گذرانند و دوباره چرخه های ماهانه را برای چند ماه شروع می‌کنند. دوره ها معمولا در چرخه های کوتاه تری اتفاق می‌افتند، بنابراین به هم نزدیکترند. با وجود پریودهای نامنظم، بارداری امکان پذیر است. اگر یک قاعدگی را فراموش کردید اما مطمئن نیستید که دوره یائسگی را شروع کرده‌اید، آزمایش بارداری بدهید.
متخصص زنان، زایمان و نازایی در ادامه تصریح کرد: برای مراقبت های بهداشتی پیشگیرانه و رفع هر گونه نگرانی، با ویزیت های منظم با پزشک خود همراه باشید. ملاقات با پزشک در دوران یائسگی و بعد از آن ادامه دهید. مراقبت های پیشگیرانه با افزایش سن ممکن است شامل آزمایش های غربالگری بهداشتی توصیه شده، مانند کولونوسکوپی، ماموگرافی و غربالگری تری گلیسیرید باشد. پزشک ممکن است آزمایش ها و معاینات دیگری نیز توصیه کند، از جمله آزمایش تیروئید در صورت سابقه و معاینه پستان و لگن. اگر بعد از یائسگی خون ریزی از واژن خود دارید، به دنبال مشاوره پزشکی باشید.
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید