18:52|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 26 آذر 1399 - 11:37
کد خبر: 15441
متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با باریش:

پاپ اسمیر، تست پیشگیری از سرطان دهانه رحم

تست پاپ اسمیر به عنوان یکی از تست های غربالگری بیماری های دهانه رحم انجام می‌شود.
پاپ اسمیر، تست پیشگیری از سرطان دهانه رحم

دکتر میترا حبیب‌زاده، متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با سرویس سلامت باریش نیوز در مورد تست پاپ اسمیر اظهار کرد: تست پاپ اسمیر به عنوان یکی از تست های غربالگری بیماری دهانه رحم انجام می‌شود. روش ساده و موثر تست پاپ اسمیر بسیار راحت انجام می‌شود و معمولا درد ندارد.
وی گفت: این تست اغلب در همان معاینه معمولی انجام می‌شود، به این صورت که متخصص زنان با یک برس نرم پلاستیکی، سلول های دهانه رحم را بر می‌دارند و درون ظرفی می‌ریزند که حاوی مایع نگهدارنده است. در مرحله بعد، این ظرف به آزمایشگاه فرستاده شده و از سلول های داخل آن نمونه برداری صورت می‌گیرد. سپس نمونه ها در زیر میکروسکوپ بررسی می‌‎شوند که معمولا این روند یک هفته طول می‌کشد.
دکتر حبیب زاده گفت: در این نمونه ها هر گونه تغییر سلولی بررسی می‌شوند بطوری که در بسیاری از موارد می‌توان با استفاده از نتایج این بررسی ها، تغییرات پیش زمینه‌ی سرطان دهانه رحم را در مرحله ای به راحتی قابل درمان است تشخیص داد.
وی در رابطه با زمان مناسب انجام دهی تست پاپ اسمیر افزود: اولین تست پاپ اسمیر بهتر است یک سال پس از اولین رابطه جنسی انجام شود و سپس بنابر تشخیص پزشک، هرسال تکرار شود. پس از 65 تا 70 سالگی درصورتی که پزشک تشخیص دهد، این غربالگری متوقف می‌شود.
حبیب زاده گفت: خانم هایی که بالاتر از 30 سال سن دارند، بهتر است بر روی همان نمونه پاپ اسمیر اچ پی وی نیز انجام شود. این کار دقت تشخیص را افزایش می‌دهد.
متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در پایان تصریح کرد: علاوه بر پاپ اسمیر نمونه دیگری نیز برای تشخیص و پیشگیری وجود دارد که بعنوان لیکویید بیس نام برده میشود که کامل تر از پاپ اسمیر می‌باشد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید