13:51|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 26 آذر 1399 - 10:43
کد خبر: 15438
یادداشت:

فاصله طبقاتی در ارومیه به مردگان هم رسید

چند وقتي است از گوشه و كنار ارومیه علاوه بر خبر افزايش هزينه‌هاي مرگ و مير، خبر از افزايش هزينه سرسام آور قبرها در باغ رضوان این شهر مي‌رسد و کار به جایی رسیده که فاصله طبقاتی میان مردگان این شهر به وضوح دیده می شود.
فاصله طبقاتی در ارومیه به مردگان هم رسید

سرویس اجتماعی باریش نیوز، متأسفانه امروزه شاهديم درجه‌ بندي‌ قبرها بر اساس دارایی انسان  تغيير مي‌كند و اينجا هم اسكناس‌ها و تراول‌هاي رنگي حرف اول را مي‌زند.

براساس اطلاعات به دست آمده، هم‌اكنون در نقاط مختلف باغ رضوان ارومیه، قبرها قيمت‌هاي متفاوتي دارد، اين روزها به خاطر گراني قبر،  قبرستان‌هاي روستا رونق بيشتري گرفته است و بار سنگين خريد قبر را از روي دوش بازماندگان متوفي برمي‌دارد.

به نظر ميرسد اگر مسوولان شهر نظارت بيشتري در این زمینه اعمال می کردند، كمتر شاهد اين‌گونه اتفاقات مي‌بوديم، چون بايد پذيرفت در شرايط فعلي اقتصادي كه مردم با آن روبرويند نرخ تهيه قبر در داخل شهر زياد است و مي‌طلبد که ‌ مسوولان راه‌حلي براي آن اتخاذ كنند تا مردم به گونه‌اي احساس نكنند كه حتي مرگ هم فاصله طبقاتي اقشار جامعه را به رخ‌شان مي‌كشد و بالاشهر و پايين‌شهر دارد.


اما سوال اینجاست آیا هزینه‌های سرسام آوری که برخی از افراد برای خرید قبر می پردازند، توجیهی شرعی دارد؟ آیا اینکه قبر ما در قسمت سنگ‌فرش شده، قرار گرفته باشد یا در قسمت خاکیدر آخرت ما می تواند نقشی داشته باششد؟ آیا اگر سایه درختی بر سنگ قبر بیفتد با اینکه این اتفاق چند سال بعد روی دهد، تاثیری در شب اول قبر ما خواهد داشت؟

متاسفانه باید گفت که همه اینها ناشی از جهل و چشم و هم چشمی است وگرنه  کسی که می میرد چه نیازی به قبر دو نبش و یک طبقه در جای خوش آب و هوا و یا ساخت بارگاه و... دارد.

 متاسفانه این روزها آرمستان هم برای عده ای محل درآمد شده است ؛ چنان که برخی از افراد سودجو قبرها را خریدار کرده و بعد از گذشت چند سال آنه را با قیمت های سرسام آوری به فروش می رسانن و از این راه برای خود ایجاد درآمد و سود می کنند، یعنی در واقع برای پول در آوردن به مرده هم رح نمی کنند.

باید مسئولان طوری برنامه ریزی نمایند که چنین شرایطی در آرامستان ها بمپوجود نیاید و همه  مردگان بدون تبعیض پشت سر هم دفن شوند ؛ فقیر و ثروتمند در کنار هم ،تا کار به جایی نرسد که تبعیض و فاصله طبقاتی را در مردگان نیز به وجود بیاید.


در آخر این سوال مطرح است که چه دلیلی دارد برای مردگان این همه هزینه شود در حالیکه زنده ها با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند و کیفیت زندگی بسیاری از بازماندگان پایین است؟ واقعا پس از مردن چه چیزی عوض می شود؟ 
 
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید

نظرت کاربران

ناصر
1399/09/27 - 10:09

باسلام پیشنهاد میشود هر کس متوفی خود را در حیاط منزلش دفن کند چون هم ارزان تمام میشود و هم مثل باغ رضوان تجمع ندارد هم در امد باغ رضوانیها به صفر میرسد وانها هم میفهمند در جامعه چه خبر است

حمیدرضا
1399/09/27 - 06:00

فقط میتوان گفت متاسفم جای هزینه کردن جهت خریدقبرگران قیمت جهت خانواده های بی بضاعت هزینه کنید و اخرتتان را ابادکنید

مرتضی
1399/09/27 - 05:14

به نظر می‌رسد انعکاس عملکرد ویرانگر ما در ساختارهای اجتماعی و اقتصادی جامعه بعد از مرگ هم دست از سر ما برنمی‌دارد.