17:42|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 25 آذر 1399 - 12:12
کد خبر: 15434
یادداشت:

ثبات قیمت ارز هم ، نتوانست افزایش قیمت ها را مهار کند

زمانی که روزانه نرخ ارز افزایش می‌یافت و تاثیر آن بر قیمت‌ها لحظه‌ای بود، با کاهش نرخ ارز انتظار از کاهش قیمت‌ها نیز دو چندان و به همان شکل شده است.
ثبات قیمت ارز هم ، نتوانست افزایش قیمت ها را مهار کند

سرویس اقتصادی باریش نیوز، همواره این پرسش در ذهن مردم مطرح بوده است که چرا با افزایش قیمت دلار، قیمت کالا‌ها افزایش می‌یابد، اما با کاهش قیمت دلار، قیمت کالا‌ها کاهش نمی‌یابد؟

با ثبات تقریبی قیمت دلار ، انتظار کاهش قیمت انواع کالاها دوچندان شده است؛میان مردم این توقع وجود دارد همان گونه که قیمت کالاها با افزایش قیمت ارز به اوج می‌رسد، با کاهش آن نیز ریزش قابل توجهی داشته باشد.

کارشناسان بر این باور هستند که افت قیمت ارز تا واقعی شدن قیمت آن ادامه خواهد داشت؛ لذا مردم نباید دوباره تحت تأثیر قرار گیرند و نسبت به خرید ارز در دوره کاهش یا خرید کالا در این مقطع  اقدام کنند چرا که احتمال دارد مجدد دچار زیان و خسارت شوند.

 انتظاری که در جامعه بعد از ثبات تقریبی نرخ ارز  وجود داشت تاکنون محقق نشده است و آن اینکه با وجود کاهش نرخ ارز قیمت ها کاهش نداشته؛ در حالی است که سرعت بالا رفتن کالاها با توجه به جهش قیمت ارز بسیار سریع بود اما پایین آمدن قیمت ها بسیار کند انجام شد و بازار از خود مقاومت نشان می‌دهد.

در برخی از اقلام شاهد این هستیم که در بازار فراوانی کالا وجود ندارد و این امر موجب می‌شود که کاهش قیمت ها برای مردم محسوس نباشد  از رشد نقدینگی به عنوان عامل مهم نوسانات ارز نباید غافل شد واگر رشد نقدینگی مهار نشود سیاست‌های اجرایی به خوبی عملیاتی نخواهد شد.

با افزایش نرخ ارز، قیمت بسیاری از کالاها  بالا رفت، اما با وجود کاهش نسبی نرخ دلار نسبت به ماه های گذشته، نرخ دلار و وابستگی که بین قیمت دلار و برخی کالاها ایجاد شده بود، کاهش در قیمت هیچ یک از کالاها رخ نداد. برخی کالاهای وارداتی همچون خودرو و لوازم خانگی و... ، باید با کاهش قیمت دلار از قیمت‌ شان کاسته شود و  با قیمت‌ های جدید به فروش برسند، اما عملاً این اتفاق رخ نمی دهد.

اما آنچه مسلم است، اینکه جهش نرخ ارز تأثیر قابل توجهی بر افزایش قیمت سایر کالاها و خدمات می گذارد و مردم نیز این ارتباط مستقیم را باور کرده اند. و بسیاری از مردم دلیل دیگری را غیر از این متصور نمی‌شوند.

به هر حال با گذر زمان، این روزها نرخ دلار آمریکا تقریباً با کاهشی جزئی به ثبات رسیده است. اما بر خلاف انتظار، خبری از عقبگرد قیمت‌ها در سایر کالاها و خدمات نیست و حتی در مواردی شاهد ادامه روند افزایشی نرخ‌ها هستیم.

در این میان بسیاری از کارشناسان راه‌حل‌هایی را برای گذراندن این دوره مطرح می‌کنند، یکی از این راهکارها بهبودیِ عملکرد دستگاه‌های نظارتی است. آنها می‌گویند در برخی از حوزه‌ها نظارت کمتری دیده می‌شود، بنابراین مسئولان در این‌باره باید تجدیدنظری در عملکرد خود داشته باشند.

و درپایان اینکه؛ آیا شما کالایی را سراغ دارید که به دنبال ریزش نرخ ارز، به کاهش قیمت رضایت داده باشد؟
 



 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید