13:44|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 24 آذر 1399 - 08:56
کد خبر: 15421
یادداشت:

تاثیر کرونا در یاس و نا امیدی مردم

تقریباً نزدیک به 10 ماه از آمدن کرونا به کشورمان می‌گذرد، در این مدت سبک زندگی همه ما با شرایط جدیدی مواجه شده که این ویروس به طور ناخواسته بر همه تحمیل کرده است.
تاثیر کرونا در یاس و نا امیدی مردم

سرویس اجتماعی باریش نیوز، محدود شدن روابط اجتماعی به دنبال کاهش رفت و آمدها که اولین نتیجه اجرای پروتکل‌های بهداشتی است از نظر روانی درحال تبدیل شدن به یک تهدید جمعی است، تغییری که در کنار تغییر شرایط اقتصادی به علت تداوم تحریم‌ها و دست و پنجه نرم کردن با مشکلات معیشتی به انزوا، گوشه‌گیری و حتی افسردگی اغلب مردم دامن زده است.

مشاهدات میدانی و گفت‌وگو با شهروندان نشان می‌دهد که روحیه نشاط و انگیزه اجتماعی به خاطر بیماری کرونا در میان مردم کاهش یافته است.

متاسفانه این روزها جامعه ایران درگیر یک افسردگی و ناراحتی جمعی شده است.دلایل این موضوع هم به شرایط این روزهای جامعه بر‌می‌گردد. شرایط اجتماعی و اقتصادی موجب شده تا نا امیدی در جامعه بیشتر از قبل شود. البته شیوع کرونا و تنهایی‌های این روزهای مردم این نا امیدی ها را بیشتر کرده است.

در کنار بیماری کرونا مسائل اقتصادی نیز موجب شده تا یک جوان 25 ساله مدام به این فکر کند که اگر 20 سال کار کند نمی‌تواند خانه بخرد. همین جوان توانایی شخصی و فردی‌اش را زیر سؤال می‌برد و حاصلش نا امیدی  و غم می‌شود و دیگر ساده‌ترین قدم‌ها را برای انجام کار برنمی‌دارد و همین مورد هم موجب می‌شود که این جوان بی‌انگیزه شود.

این روزها با ظهور بیماری کرونا تمامی برنامه های ورزشی، دورهمی های خانوادگی و دوستانه و تفریح  از برنامه‌های هفتگی افراد کاسته شده یا حتی حذف شده‌اند، همه مجبور هستیم ساعات بیشتری را در خانه بمانیم و همین امر هم زمینه‌های بروز افسردگی در کل جامعه را افزایش داده است. البته به جز کاهش ارتباطات و در خانه ماندن‌های مکرر، صرف نظر از بروز کرونا، موارد دیگری مانند تورم و بحران های اقتصادی اخیر هم می‌توانند زمینه ابتلا به افسردگی و ناامیدی را در جامعه افزایش دهد.

تنهایی و نبودن در محیط های اجتماعی خود می‌تواند زمینه افسردگی و ناامیدی را فراهم آورد، وقتی در خانه هستیم و فعالیت خاصی نداریم به مرور احساس ناامیدی و پوچی خواهیم کرد این احساس نشات گرفته از افکار خودآیند منفی است.

به هر حال این بیماری سراسر جهان را درگیر کرده و بجز رعایت مراقبت‌های بهداشتی و فردی کاری از دست کسی برنمی آید،  اضطراب و افسردگی هم تا حدودی در این ایام اجتناب ناپذیر است اما اگر کنترل نکنیم می‌تواند تاثیر منفی بر سلامت جسم و روان داشته باشد.

در پایان، برای کاهش نا امیدی در ایام کرونا و جنبه سرگرمی نیز صداوسیما می‌تواند ضمن در ارائه برنامه‌هایی بکوشد تا مردم را دل‌زده و خسته نکند. قطعاً پخش چندباره سریال‌ها و فیلم‌هایی که مردم بارها آن را مشاهده کرده‌اند، آن‌هم در روزهایی که همه‌چیز خسته‌کننده و تکراری شده، مردم را پای برنامه‌ها نگه نمی‌دارد. قطعا صدا و سیما می تواند با ایجاد تنوع در پخش برنامه های خود می تواند گام مثبتی در سرگرمی و کاهش نا امیدی و استرس در میان مردم شود.
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید