18:17|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 23 آذر 1399 - 10:14
کد خبر: 15414
یادداشت:

بلایی که گرانی بر سر ازدواج جوانان آورده است

ازدواج جوانان، رفته رفته درحال تبدیل شدن به یکی از چالش‌های اصلی جامعه شده است. سبک زندگی جوانان ایرانی دیگر به مانند چند دهه پیش نیست و میل به تجرد بین آنها روز به روز درحال قوت گرفتن است.
بلایی که گرانی بر سر ازدواج جوانان آورده است

سرویس اجتماعی باریش نیوز، اگر از خیلی از این جوان ها بپرسید که چرا از ازدواج فرار می کنند، شاید دلایل مختلفی از مشکلات اقتصادی و بیکاری گرفته تا نداشتن مسکن و تجمل گرایی خانواده و ... را پشت سر هم ردیف کنند.

مشکلاتی که راه را برای ورود جوانان به یک زندگی جدید با دشواری های بزرگی مواجه می کند، تا جایی که حاضرند برای گرفتار نشدن در باتلاق این گرفتاری ها به راحتی قید ازدواج را بزنند و تنهایی را به زندگی مشترک ترجیح بدهند

بسیاری از جامعه شناسان از  تاثیر ناگوار تورم و گرانی بر زندگی جوانان هشدار می دهند. آنها معتقدند بالا رفتن سن ازدواج، ترس جوانان برای تشکیل زندگی به دلیل ناتوانی در تامین مسکن و گسترش بی‌اخلاقی آسیب هایی است که غفلت از آنها پیامدهای ناگواری را دامنگیر جامعه می‌کند

حالا دیگر می توان در گوشه و کنار شهر صدای فریادهای خاموش جوانان را از گرانی میوه، نان، سایر اقلام خوراکی، پوشاک، اجاره بها و ... شنید. قطعاً این میزان افزایش تورم و گران شدن بی ضابطه و بی قانون مسکن و هر آنچه که با زندگی مردم در ارتباط است، تاثیرات و پیامدهای جدی بر زندگی اجتماعی و خانوادگی جوانان و بالطبع متزلزل شدن بنیان خانواده خواهد گذاشت.

با بررسی قیمت های اجاره بها در مناطق مختلف شهر  و مقایسه کردن آن با میزان حقوق یک زوج جوان کارمند، می توان به راحتی ادعا کرد که قطعاً جوانان برای تهیه مسکن در ابتدای ازدواج و حتی سال های پس از آن با مشکلات عدیده ای مواجه می شوند. این در حالی است که افزایش تورم و گرانی مسکن هیچ تناسبی با افزایش حقوق ندارد.


کار و مسکن دو فاکتور اصلی ازدواج هر جوان است که در صورت ناقص بودن یکی، آن دیگری نیز قطعاً منجر به ازدواج جوان نمی شود. هم اکنون جوانان چه آن دسته که به تازگی ازدواج کرده و چه آن دسته ای که در آستانه ازدواج هستند، دچار افسردگی هایی پنهان شده و همواره ترس از مخارج زندگی در وجودشان ریشه دوانده است.

افزایش قیمت مسکن به صورت سرسام آور در دو - سه سال اخیر منجر به این شده که بسیاری از جوانان از تصمیم خود برای ازدواج منصرف شوند که این خود منجر به بالاتر رفتن سن ازدواج شده است؛ که این امر خود می تواند تبعات جبران ناپذیری برای جامعه به همراه داشته باشد.

 در این شرایط و با توجه به تورم سرسام آوری که در جامعه به وجود آمده است، شرایط برای ازدواج جوانان بسیار سخت تر شده است و  اگر یک جوان بخواهد زندگی مشترک خود را آغاز و با حداقل ها هم شروع کند، باز باید هزینه های زیادی را بپردازد.


این روزها جوانان در کنار مشکلات اقتصادی و بیکاری، برای انجام امر ازدواج با موانع دیگری هم دست به گریبان هستند، و در این میان باید مسئولبان باید همتی جمعی را بکار بگیریند و بسترهایی فراهم نمایند تا مشکلات پیش روی جوانان را برای ازدواج کردن کنار بزنند.







 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید