19:21|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 23 آذر 1399 - 09:56
کد خبر: 15412
یادداشت:

روزی‌هایی که در سطل‌های زباله یافت می‌شوند

امروزه زباله گردی به معضلی اجتماعی تبدیل شده که نیازمند رسیدگی اساسی مسئولین در این زمینه می‌باشد. این شغل فقط مختص به مردان نیست و در شهرهای بزرگ كودكان و زنان زیادی هر روز مخارج زندگی خود را از میان آشغال های دیگران بدست می‌آورند.
روزی‌هایی که در سطل‌های زباله یافت می‌شوند

سرویس اجتماعی باریش نیوز، این روزها اگر گذری از خیابان های بالا شهر داشته باشیم، شاهد خانه ها و ماشین های میلیاردی و مردمی که در رفاه کامل به سر می‌برند و دغدغه ای برای گذران زندگی و معیشت خود ندارند، خواهیم بود، در مقابل در پایین شهر افرادی هستند که در سطل های زباله دنبال روزی خود هستند و در فلاکت به سر می‌برند.

با شیوع ویروس کرونا، بیشترین آسیب دیدگان از این مسئله زباله گرد هایی هستند که به خاطر پیدا کردن نان، جان خود را در کف دستشان قرار می‌دهند و تا شکم در سطل های زباله ای خم می‌شوند تا شاید شب شرمنده خانواده های خود نباشند.

بیماری هایی كه سلامت جسمی افراد در این كار را تهدید می‌كند را نمی‌توان كتمان کرد، بیماری هایی كه می‌توانند واگیر هم داشته باشند و خانواده های آنها و جامعه را درگیر كنند.

زباله گردی را می‌توان بعنوان یك آسیب اجتماعی در اثر تولید بیش از حد زباله رو به رشد توصیف كرد به طوری كه این پدیده با هدف پیدا كردن اشیای قابل استفاده یا جمع آوری ته مانده غذا برای قشر آسیب پذیری از جامعه صورت می‌گیرد.

وضعیت اقتصادی و گرانی های حاکم در شهر، شرایط آنها را بیش از پیش دچار تنش و مشکل کرده است. با توجه به وضعیت اقتصادی و معیشت مردم بنظر می‌رسد این مساله درگیری ذهنی مردم نیست و اینكه در این شرایط مشكلات فعلی عده ای هم روزی خود را از سطل های زباله باید بگیرند، عادی شده است.

مشكلات اقتصادی، فقر، بیكاری و اعتیاد از جمله عوامل مهم گرایش و شیوع معضل زباله گردی در آذربایجان غربی هستند كه این پدیده منشا بروز مشكلاتی چون مبتلا شدن این افراد به بیمارهای خطرناك و شیوع آنها در جامعه، به وجود آمدن آلودگی و چهره زشت برای شهرها و دیگر معضلات اجتماعی است.

قطعا شکل‌گیری پدیده زباله‌گردی مربوط به امروز و دیروز نیست، این معضل اجتماعی حاصل سیاست‌های نادرست برخی مسئولان در طول ادوار مختلف بوده است و نیازمند رسیدگی و پیگیری نهاد های ذیربط در این رابطه می‌باشد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید